Ang. ny lärarutbildning 2011

På senaste tiden har det varit mycket diskussioner om att lägga om upplägget på dagens lärarutbildning.

Den 11 februari 2010 publicerade regeringen en proposition som finns att läsa i sin helhet här. Som kort sammanfattning skriver man på regeringens hemsida: "I propositionen föreslås att dagens lärarexamen ska ersättas av fyra nya yrkesexamina: förskollärarexamen, grundlärarexamen, ämneslärarexamen och yrkeslärarexamen."

Om detta börjar gälla 2011 blir jag alltså en av de sista som utbildas enligt den gamla lärarutbildningen. På Gotlands Framtidsdag diskuterade kursansvarige Stefan Myrgård detta med oss som var intresserade att börja läsa redan i höst. Enligt hans åsikt kan förändringen vara en fördel för oss sista, jag är inte särskilt insatt ännu men tyckte det han sa lät logiskt.

Jag blir utbildad för "pedagogiskt arbete med yngre barn", vilket inkluderar både förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Därför kan jag vara lite flexibel och välja vilken ålder jag vill arbeta med beroende på vad jag föredrar och var det finns jobb. Enligt det nya systemet måste man redan från början välja exakt åldersinriktning och sitter alltså lite mer fast när man väl är examinerad. En utbildad förskolelärare skulle inte kunna arbeta med lågstadiet.

Man menar väl att denna nya utbildning ska vara mer exakt, att man måste veta precis hur t ex 6-åringar fungerar. Inställningen hos de lärarstudenter jag mötte på Framtidsdagen var dock att deras utbildning fungerar bredare än så, 6 år eller 8 år spelar inte så stor roll, man har samma inställning bara lite annan nivå på undervisning.

Men men, det blir säkert bra med det nya systemet också. Jag är ändå glad att jag hann slinka in med sista kullen av version flexibel.

Uppdatering: Beslutet är nu fattat. Läs mer här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild