Dag 1 (HT10)

Kategorin "Veckobok termin 1" kommer jag använda för att summera vad vi gör varje vecka. Senast under helgen skriver jag ett inlägg om vad vi gjort, så har jag i slutändan ett komihåg om vad vi egentligen sysslade med under hela utbildningstiden.

Igår var det första dagen på högskolan! Men ni vet hur det är med nya saker, sex timmar undervisning kändes mer som en hel vecka av intryck.

Jag vet att det inte är fredag än, men ville ändå berätta lite om hur den första dagen såg ut. Vi fick vårt schema, och var scemalagda för ett pass på förmiddagen 9-12, och ett på eftermiddagen 13-16. Dessa tider är de vi håller de flesta dagar om vi har lärarledd undervisning, vilket jag tycker känns skönt, jag gillar att ha rutin och komma hem ungefär samma tid.

På förmiddagen gick vi igenom praktiska detaljer som schema, skolan, kåren, lärarpresentationer och allmänna frågor. Vi fick veta att klassrummet vi lyckats ta oss till är "vårat" och vi har den mesta undervisningen där (också rätt skönt, annars skulle jag gå vilse varje morgon). Över lunchen fick vi en tilldelad lunch-date, eftersom ingen ändå känner någon så måste man ju börja prata med nya människor, och det tror jag var ett smart drag. Annars är det nog lätt att fastna med den första människa man säger hej till, men på det här viset fick jag lunch med två nya trevliga tjejer som jag kanske inte hade lärt känna annars.

På eftermiddagen hade vi "drama". Lärarinnan lugnade oss med att det inte var något "flumm" det rörde sig om, utan att vi bara behövde lära känna varandra och bli en grupp tillsammans. Det var jättebra övningar! Jag tyckte alltid det var lite obehagligt och pinsamt att leka konstiga namnlekar och göra gruppövningar när jag var mindre, men det här bevisade kanske att det beror mycket på vilken pedagogisk ledning man har. "Bara trygga övningar" är mottot. :)

Sedan rätt som det var så var vi färdiga med vår första dag som studerande. Nu har jag en fullpackad vecka att se fram emot! Förhoppningsvis hinner jag skriva lite inlägg om seminarier och sånt som vi har för oss, annars kommer en sammanfattning i slutet på veckan.

Kram till alla nya underbara människor från Högskolan på Gotland!

"Rapporter och uppsatser"

 

Författare: Jarl Backman
ISBN: 9789144048260
Ingår i kurs: Ingen, men bra förberedelse för alla som ska skriva arbeten på högskolenivå.





Fick syn på detta standardverk rekommenderat på en hemsida för kurslitteratur, och såg till att reservera det från mitt bibliotek. Alla vi som är nya till högskolestudier kan behöva viss introduktion till hur man skriver ett arbete på högre nivå än vad vi är vana vid på gymnasiet. Och man ska ju inte bara skriva, utan även veta hur man söker, hittar och läser andras vetenskapliga dokument.

Denna bok berättar om relevansen i att använda ett vetenskapligt arbetssätt när du skriver ett arbete, oavsett om du skriver en stor vetenskaplig rapport om dina nya banbrytande upptäckter, eller en uppsats som ska bevisa att du läst på om din hemläxa. Jarl Backman förklarar hur du bäst använder internationell standard i ditt arbete, hur dispositionen bör se ut, vad som ingår i varje avsnitt, hur du refererar litteratur, skapar tydliga tabeller och diagram, gör texten lätt att läsa med rätt grafisk utformning och mycket mer.

Ett måste för dig som känner dig vilsen!

122 timmar

Nu är det faktiskt bara fem dagar kvar. Det känns helt overkligt.

Det är alltid lite speciellt att påbörja en ny era i sitt liv, och de olika skolstadierna är tydliga sådana. Nya människor, nya platser och nya kunskaper. På måndag börjar min högskoletid, som ska vara i tre och ett halvt år framöver. Inte konstigt att man är lite lagom nervös i magen, eller hur? :)

"Jag är ändå jag"


Underrubrik:
Fyra killar om Aspergers Syndrom
Författare: red. Oskar Ekman
ISBN: 91-89091-41-8
Ingår i kurs: Ingen, men läsvärd ändå :)



Vadå den ingår inte i kurslitteraturen. Det går att läsa böcker helt frivilligt också! (Jag vet att det låter sinnessjukt, men det är faktiskt sant!) Den här boken är dessutom värd din tid, för den är mycket lättläst och innehåller värdefull information direkt från källan av ett svårförståeligt ämne.

Aspergers Syndrom är inte helt sällsynt, och ofta har en kunnig lärare störst chans att upptäcka problemet tidigt för att kunna ge det stöd som barnet behöver. Det finns mycket litteratur och information om Aspergers, jag kan till exempel även rekommendera Aspergers syndrom, universum och allt annat skriven av Kenneth Hall, en klok tioåring (!) med diagnosen.

Mycket av den information som finns tillgänglig handlar dock om hur syndromet fungerar hos mindre barn. Det intressanta med denna bok är att den är skriven av fyra tonåringar med diagnosen, via en skrivarverkstad som gav bättre resultat än man kunnat vänta sig. Här talar unga killar modigt om hur det är att få en diagnos, acceptera den, hantera den, skaffa och behålla vänner, bestämma vem man berättar för, och på samma gång försöka vara en vanlig ung kille med alla andra problem det innebär.

För en lärare är detta väldigt viktigt att i alla fall veta lite grann om. När som helst kan du få en elev som antingen redan har, eller som kunde bli hjälpt av att få denna eller liknande diagnoser. Då är det viktigt att vara beredd på att denna elev kommer att ha annorlunda behov, utan att för den skull få honom/henne att känna sig annorlunda behandlad. Alla är vi dessutom olika, även två personer med samma diagnos. Denna bok ger början till en förståelse för hur lika och olika vi alla är, och hur vi ser på oss själva och vår omvärld.

"Tala - samtala - lära"


Underrubrik:
Om lärares och elevers tal i undervisningen : en handledning.
Författare: Synnöve Prage, Per Olov Svedner
ISBN: 91-89040-26-0
Ingår i kurs: Allmänt utbildningsområde I,
Lärande och kommunikation (7,5 hp)
Att läsa: Hela häftet, 43 sidor.


Detta häfte ligger visserligen lite längre fram på terminen, men den var så liten och tunn att jag började kika i den när jag hade den hemma från biblioteket.

Här ger man en mycket bra och konkret handledning i hur man som lärare använder samtal, presentationer, högläsning och berättande inför sina elever. Många saker kan tyckas självklara, men jag tror att det är bra att få en påminnelse om sånt man egentligen redan vet. Hur bör man hålla boken vid högläsning? Vad är skillnaden mellan berättande och informerande? Hur förbereder man sig bäst innan man talar inför sin klass?

Hur man inte ska göra

The lives and lifestyles of a group of young comprehensive school teachers in Bristol forms the backdrop for this critically acclaimed Channel 4 comedy drama series.

Teachers is a funny, irreverent look at the people we entrust our kids' education to. It follows a group of young teachers who aren't really that different to their pupils. They smoke behind the bike-sheds, argue with their parents and always have an excuse as to why they're late for school. More than anything Teachers reminds us that just because you're supposed to be a role model, doesn't mean you don't share the same concerns as every other twenty-something: what an I doing with my life and am I getting enough sex...?

>> Köp fyra säsonger av Teachers via amazon.com <<

Svar på kommentar från Jessica

Kommentar på Deltid?:

Hej, min dröm är att bli barnpedagog. har du någon aning om hur man studerar till detta? Vad man ska läsa mm? Har kollat runt lite med allt är ju som en enda djungel med utbildningar och kurser :)
Lycka till! Kram Jessica


----------------------------
Hej Jessica!

Det är fantastiskt att ha en dröm och ett mål! Att välja utbildning för att nå dit är inte helt lätt, men jag hoppas att jag kan hjälpa till lite med vad jag vet.

Svaret på din fråga beror ju lite på vad du menar med att "bli barnpedagog". Ordet pedagog betyder lärare eller undervisare, och en barnpedagog är alltså någon som undervisar barn. I denna kategori ingår både lärare i förskola och i grundskola och andra typer av fritidsledare och specialpedagoger. Först måste du veta vilken åldersgrupp och typ av undervisning du vill syssla med, så blir det nog lättare att hitta en utbildning som passar.

Jag ser på din blogg att du bor i Mariestad. Det är en bit att åka till de närmaste lärosätena, men de som är i hyffsat samma del av landet som du är till exempel Karlstad universitet, Mälardalens högskola, Örebro universitet, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås. Alla dessa erbjuder lärarutbildningar, som du kan hitta via länken Alla Sveriges lärarprogram för att läsa mer om.

Om du vill läsa hela utbildningen på distans istället, så kan jag rekommendera Högskolan Dalarna, som var mitt andrahandsval. De är mycket bra på distansutbildningar för lärare och erbjuder många olika inriktningar för olika åldersgrupper och ämnen.

Jag hoppas att detta hjälper dig, men de svåraste besluten måste man tyvärr ta helt själv. Ta dig tid att läsa om olika utbildningar och fundera på vad du vill. Följ ditt hjärta, och lycka till!

Kram, Lisa

Äntligen körkort!

I torsdags förmiddag hade jag mitt teoriprov och körprov för behörighet B, och fick trots ångest och mardrömmar godkänt på båda två. Yaaaay!

Både jag, mamma och min sambo tyckte det kändes som om jag har körkort hur länge som helst när det bara hade gått två dagar. Det känns så annorlunda när man får köra helt själv och utan att rota efter körkortstillstånd och övningskörningsskylt. På papper blev jag myndig för drygt ett år sedan, men det är först nu som jag känner mig vuxen på allvar.

Inom en månad är det dags att beblanda sig med övriga studerande på högskolan, där jag med säkerhet är jämnårig med de allra yngsta som har behörighet. Vi får se hur det känns.

Om det blir många fler life changing moments på en gång, så är det risk att jag exploderar! ;)


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0