Vecka 66 (VT12)

En intensiv vecka på VFU denna vecka, äntligen tillbaka från sjukdom och ville förstås klämma in så mycket som möjligt för att ta igen.

Två engelska sånger som jag introducerat förrförra veckan kom flera barn ihåg, riktigt imponerande att de redan kan sjunga med trots att de bara hört texten ett par gånger. Även de lite yngre barnen kunde hänga med på rörelserna i sångerna och förstod att det var samma sånger som de svenska fast på ett annat språk. Roligt!

Med hjälp från två andra pedagoger fick jag planera och leda en förmiddag att passa in i det pågående vänskaps-temat. Reflekterar nu om skillnader mellan att vara ensam med en barngrupp, och att samarbeta med andra pedagoger. Man måste verkligen förstå varanda, kunna kommunicera och fatta snabba, outtalade beslut tillsammans om det ska fungera bra att dela ansvar för en grupp. Hmmm, det är lurigt detta och mycket träning behövs märker jag!

Jag ökar successivt svårighetsgraden med de pass jag leder. Första gången på VFU i förskola var jag ensam med en liten grupp, nu ensam med en större grupp och framåt mot samarbete med andra i en större grupp. Varje dag håller jag i en "läsvila", alltså planerad högläsning efter lunch med en grupp som varierar mellan ca 4-8 barn. Eftersom jag har lätt för högläsning är det ett bra tillfälle att varje dag få en stunds träning i de andra bitarna; att välja rätt böcker, att samla barnen, väcka intresset, behålla deras uppmärksamhet, samtala om böckerna och uppmuntra reflektioner.

Nu ska jag vara hemma och skriva uppsats några dagar och förhoppningsvis även hinna ta igen lite sjuktid nästa vecka. Hoppas att de kvarlingrande förkylningssymptomen kurerar sig snart också, det är så tråkigt att gå och snora hela dagarna.

Sommarkurser

Den 21 februari öppnar anmälan för sommarkurserna 2012. Som tur är har jag äntligen bestämt mig för vettiga alternativ. :)

Förstahandsval: Först 5 veckor Learning Study och sedan 5 veckor Hantering av arbetsbelastning och stress i lärararbetet. Vill vill vill komma in! Studera distans i sommar... mmm sitta på gräsmattan och läsa Vygotskij i solen med en kall drink. <3

Andra hand: Först 5 veckor Samtidshistoria och sedan 5 veckor Modern historia. Inte lika relevant för läraryrket men i alla fall vettig allmänbildning.

Tredje hand: 10 veckor Juridik. Hoppas dock att komma in på något ovanstående och slippa detta!

Denna vecka har jag haft min traditionella VFU-sjukdom och legat till sängs. Tråkigt! VFU är ju den mest värdefulla tiden och ändå blir det alltid avbruten med dum sjukdom. Trist att behöva klämma in smådagar här och var för att ta igen den tiden sen, men man har inte så mycket val när immunförsvaret suger. Äntligen tillbaka i verksamheten imorgon!

Vecka 64 (VT12)

Första veckan på terminens VFU har jag återvänt till samma förskola som jag bekantat mig med i höstas. Halvvägs igenom utbildningen känns det äntligen som om vi får fler och fler exempel på metodik som vi nu byggt upp verktyg för att analysera, redigera och välja medvetet bland.

Under 5 veckor ute i verksamheten ska vi hålla i minst 10 planerade lektioner eller pass. Först tyckte jag att det lät mycket (jämfört med sist då vi hade 3) men det är det faktiskt inte. Att planera och utvärdera går snabbare och smidigare för varje gång. Redan första veckan har jag nu haft två längre planerade pass där jag varit ensam med barngrupp om cirka 10 barn och lett lekar, sång och övningar som bland annat introducerat bokstäver, siffror och förberedande engelska. Jag har även lett fyra "läsvilor" med förberedd högläsning.

Ju mer jag provar nya saker och blir mer aktiv i verksamheten, ju mer gör jag val där jag efteråt tyckte att jag gjorde fel och resultatet inte blev som jag tänkt. Vissa stunder är det lätt att känna sig som en dålig pedagog. Sedan kommer jag ihåg att jag lär mig någonting varje gång det blir fel, eller hur? Ingen är perfekt och jag är här för att lära, man blir aldrig för gammal eller erfaren för att lära sig av sina misstag. :)

Min näst sista VFU

Det känns overkligt men är faktiskt sant - nu är jag ute på min fjärde och näst sista VFU-period. Sedan kommer det bara EN till i slutet av utbildningen, och då ska det samlas empiri till C-uppsatsen.

Denna gång har jag varit duktig och fört anteckningar varje dag om vad jag faktiskt gjorde så att jag ska kunna föra vettig veckoblogg, det är ju synd att tappa bort allt man får i huvudet när man är ute i verkligheten.

Alla veckologgar för denna period trillar därför in snart i kategorin Veckobok termin 4 (VFU-veckorna är vecka 64-69).

Vecka 63 (VT12)

Denna vecka har jag inte varit särskilt pepp på skolfronten. Totalt tre hemstudiedagar har gått åt för att läsa böcker om matematik, pedagogisk bedömning och läsa ut Att läsa och skriva. Sedan har jag varit lite sjuk en vända också, så det drar ju också ner motivationen ett snäpp.

På fredagen diskuterade vi litteratur och talade om bedömning i svenska (eller språkutveckling, som det mer handlar om i förskolan). Vi jämförde bedömningsmaterialet LUS med Nya Språket lyfter! Det senare var ett nytt material för mig som verkar ha många goda egenskaper, mycket inspirerande. :)

Nu ska jag ha en rolig helg och bygga på självförtroendet inför VFU som börjar nästa vecka. Har börjat på en planering med aktiviteter som jag tror på, när jag väl håller mitt första pass hoppas jag att entusiasmen hittar tillbaka.

Trevlig helg!


Statistik och färglära


Trevligt att se att statistiken över unika träffar på bloggen omedelbart går upp så fort jag bloggar mer regelbundet. :)

In other news, på lektion.se har jag ett nytt arbetsblad publicerat. Denna gång är ämnet färglära.


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0