Vecka 75 (VT12)

Jippi, jag blev antagen till mina sommarkurser!

Men men, än befinner vi oss i nuet och specialpedagogiken. Denna vecka har vi arbetat färdigt med och redovisat våra fältstudier i grupp. Mycket nöjd med vårt resultat, skulle gärna publicera rapporten här men det är utlovat till informanterna att hållas inom högskolan så det vore inte särskilt forskningsetiskt.

Sedan har vi läst litteratur om läs- och skrivsvårigheter, haft muntliga examinationer om detta och lyssnat till föreläsningar om neuropsykiatriska och kognitiva funktionsnedsättningar.

Har varit lite trött och distraherad denna vecka, så jag tänker faktiskt inte prata mer om det så här på fredag eftermiddag. Nu går vi vidare. I helgen får vi långväga besök hemma och sedan är det valborg innan jag börjar tänka på inlämningsuppgifter nästa vecka. Ha det gott!

Vecka 74 (VT12)

Denna vecka var det fältstudier i fokus. På måndagen var vi på högskolan och pratade om kvalitativa intervjuer och förberedde ett undersökningsområde och intervjufrågor med vår arbetsgrupp. Våra frågor handlar bland annat om hur man (vi frågar både klasslärare, specialpedagoger och andra) definierar ordet specialpedagogik, hur man skiljer begreppen "elever med svårigheter" och "elever i svårigheter", samt vems ansvar det är att eleven får det stöd han/hon behöver.

Tis-tors var sedan fria att disponera för observationer på fältet, intervjuer och egna studier för att sätta resultaten på pränt. På fredag ska vi sedan träffas i gruppen och sammanföra alla resultat till en rapport och förbereda en redovisning för nästa vecka. En liten 1-veckas undersökning. Har gått bra hittills, jag var tillbaka i skolan istället för förskolan och det var kul att se hur det går för dem där och hur de arbetar.

In other news har jag insett att jag kan välja att läsa mina sommarkurser i sommar, ytterligare kurser nästa sommar och sedan ta examen efter sommaren 2013! Det är en termin tidigare än jag trodde, eftersom jag inte räknat med att mina sommarkurser kan slås ihop till en specialiseringstermin. Är jag redo att bli lärare om drygt ett år? Hua, läskig men spännande tanke. Vill jag läsa mer ämnesfördjupningar senare kan jag ju alltid gå tillbaka och göra det...

Mycket i tankarna. Trevlig helg snart!

Vecka 72-73 (VT12)

Som vanligt finns en hel del små helgdagar på vårterminen, i år fick vi ett hyffsat uppehåll för påsk med helt ledigt långfredag till annandag påsk, med tre omgivande hemstudiedagar så att man kunde resa från ön om man ville.

Med dessa studiedagar har jag kommit ifatt med en hel del litteratur, till exempel om koncentrationssvårigheter, diagnospsykologi och barn i utsatta livssituationer. Vi är nu inne i kursens andra moment som handlar om specialpedagogik och det är tunga ämnen som behandlas. Man vill suga upp så mycket kunskap som möjligt, de flesta håller med om att man knappast kan få tillräcklig specialpedagogisk kunskap som lärare!

Början och slutet av denna två-veckors period ramas in av föreläsningar och massor av gruppdiskussioner, och det behövs verkligen. Examinationen görs genom att vi lämnar in arbetsanteckningar från det vi läst i böckerna och diskuterat om i gruppen, det är också ett nytt arbetssätt som jag tycker verkar ganska bra. På det viset är högskolan ganska kreativ med att hitta på olika typer av examinationer, inte alltid traditionella salstentor utan även hemtentor, PM, muntliga redovisningar, grupparbeten, litteraturseminarium eller nu diskussioner med arbetsanteckningar.

Nästa vecka: Fältstudier!

Vecka 71 (VT12)

Nu börjar sista kursen innan sommaren, Barns förutsättningar i förskola och skola 15 hp. Det har varit en intensiv vecka med ny spännande litteratur, föreläsningar och gott om gruppdiskussioner där vi själva får föra protokoll i basgruppen, ett nytt arbetssätt för oss men säkert ett bra sätt att se till att det blir tid för diskussion och utbyte!

Man känner sig lite skadad i läshastighet och studieteknik efter en så lång VFU-period med läsuppehåll, så det tar nog ett tag att komma tillbaka in i denna relativt teoretiskt tunga kurs. Vi har även en ny kursansvarig som vi inte haft tidigare, så det gäller att hitta in i ett bra samarbete. Som tur är verkar hon öppen för diskussioner, vilket alltid underlättar processen. Jag har gått med i ett "kursråd" som träffas tre gånger under kursen för att kolla läget på hur kursen fungerar. Låter som en god idé! Då slipper man att få all feedback efterklokt när kursen är slut.

För att nämna något av innehållet har jag återbesökt genusområdet i min valbara litteratur. Man kan inte läsa det för många gånger! Trots att man tycker att man är medveten och duktig ute i verksamheten, upptäcker man nya obehagliga sanningar om sig själv. När jag ser tillbaka på min VFU förstår jag nu att jag knappast gett flickor och pojkar samma förutsättningar. Tänk att det sitter så djupt rotat i vår kultur att man inte kan låta bli fastän man vet! Egentligen vet jag ju! Kanske dags att läsa om en bok som jag har kvar i bokhyllan sedan första året, allt du behöver veta innan du börjar arbeta med jämställdhet i skolan.


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0