Hur jag fick sommarjobb

Att hitta ett bra sommarjobb är inte alltid helt lätt (har jag märkt). Tänkte därför tipsa lite om hur jag tänkte när jag sökte i år.

Först kan man ju börja med att se vad som finns tillgängligt från arbetsförmedlingen och kommunen i sitt område. Men, dessa jobb söks ofta av många och det kan vara hård konkurrens om platsena. Därför måste man även våga sig ut och söka jobb på ställen där det inte annonseras.

Tänk på vad du har för erfarenheter och egenskaper, vilket typ av jobb du vill och kan göra. Leta sedan efter företag som kan tänkas ha sådana tjänster. Det är inte alltid företag sätter ut annonser om vilka jobb de har utan istället väljer någon de känner eller blir tipsade om. Om du inte har någon bra kontakt som kan hjälpa dig få jobb måste du därför låta arbetsplatserna veta att du finns. Sök överallt! Man vet aldrig var det behövs folk.

Jag sökte först till alla affärer på min ort, men stora affärer som Konsum och Ica fick förstås snart fullt. Sedan hittade jag alla företag där man möjligen kunde behöva hjälp med administration, reception, telefonbokningar eller städjobb. Ibland är det bra att besöka arbetsplatsen och lämna in ett personligt brev och CV, ibland passar det bättre att mejla. När jag varit på ett par intervjuer och till sist fick ett jobb var det på en mycket liten arbetsplats, som städare på den lokala "strandbyn" med camping och stugor. Jag hade mejlat in och frågat om de hade tjänster tillgängliga och fick snart svar och vi bokade intervju. Eftersom de inte annonserat någonstans hade inte många sökt samma tjänst som jag och jag hade inte alltför hård konkurrens.

Eftersom jag inte har städerfarenhet sedan tidigare fick jag istället ta till andra referenser för att visa att jag är ansvarsfull nog att sköta arbetet. Jag har deltidsjobbat under ca 18 månader inom telemarketing, och det visar i alla fall på att jag har någon typ av ambition och är villig att jobba. Som ung studerande har man ofta mycket liten eller ingen arbetslivserfarenhet att referera till på sitt CV. Mitt tips är att istället ta tillvara på vad du har. Har du bra betyg, varför inte bifoga ett betygsdokument? Har du praktiserat genom skolan, skriv vad du gjorde där. Och det är alltid bra att lämna namn och nummer till referenspersoner som kan tala väl om dig, dina gymnasielärare kanske kan ställa upp? Har du hjälpt till på farsans företag så fråga om du kan få referens därifrån. Utnyttja dina erfarenheter, även om de verkar små och obetydliga.

Lycka till med sommarjobbandet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild