Dag 1 (HT10)

Kategorin "Veckobok termin 1" kommer jag använda för att summera vad vi gör varje vecka. Senast under helgen skriver jag ett inlägg om vad vi gjort, så har jag i slutändan ett komihåg om vad vi egentligen sysslade med under hela utbildningstiden.

Igår var det första dagen på högskolan! Men ni vet hur det är med nya saker, sex timmar undervisning kändes mer som en hel vecka av intryck.

Jag vet att det inte är fredag än, men ville ändå berätta lite om hur den första dagen såg ut. Vi fick vårt schema, och var scemalagda för ett pass på förmiddagen 9-12, och ett på eftermiddagen 13-16. Dessa tider är de vi håller de flesta dagar om vi har lärarledd undervisning, vilket jag tycker känns skönt, jag gillar att ha rutin och komma hem ungefär samma tid.

På förmiddagen gick vi igenom praktiska detaljer som schema, skolan, kåren, lärarpresentationer och allmänna frågor. Vi fick veta att klassrummet vi lyckats ta oss till är "vårat" och vi har den mesta undervisningen där (också rätt skönt, annars skulle jag gå vilse varje morgon). Över lunchen fick vi en tilldelad lunch-date, eftersom ingen ändå känner någon så måste man ju börja prata med nya människor, och det tror jag var ett smart drag. Annars är det nog lätt att fastna med den första människa man säger hej till, men på det här viset fick jag lunch med två nya trevliga tjejer som jag kanske inte hade lärt känna annars.

På eftermiddagen hade vi "drama". Lärarinnan lugnade oss med att det inte var något "flumm" det rörde sig om, utan att vi bara behövde lära känna varandra och bli en grupp tillsammans. Det var jättebra övningar! Jag tyckte alltid det var lite obehagligt och pinsamt att leka konstiga namnlekar och göra gruppövningar när jag var mindre, men det här bevisade kanske att det beror mycket på vilken pedagogisk ledning man har. "Bara trygga övningar" är mottot. :)

Sedan rätt som det var så var vi färdiga med vår första dag som studerande. Nu har jag en fullpackad vecka att se fram emot! Förhoppningsvis hinner jag skriva lite inlägg om seminarier och sånt som vi har för oss, annars kommer en sammanfattning i slutet på veckan.

Kram till alla nya underbara människor från Högskolan på Gotland!

Kommentarer
Postat av: Bella

Dramaövningar är ett underbart sätt att lära känna nya människor på! Fattar inte varför alla blir rädda och tycker att det är flumm...

2010-08-31 @ 08:26:08
URL: http://bellastyckotank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild