Facit

Igår diskuterade jag lärarutbildning med min mentor från gymnasietiden, som från början är utbildad lärare för årskurs 4-9. Jag berättade lite om kurslitteratur jag börjat läsa och om bloggare jag redan fått bra tips och insight från.

Min mentor berättade då om en vanlig missuppfattning på lärarutbildningen. Många av de som läste samtidigt som honom verkade tro att man skulle få någon typ av "facit-bok", en handbok där allt man kan råka ut för som lärare finns med och som tar upp hur man ska göra för att lösa varje problem. De verkade mycket förvånade när en sådan kurs aldrig dök upp. (Men... när kommer den praktiska kursen då, om hur man ska göra?)

Han sa att jag måste komma ihåg det, att utbildningen är till för att ge bakgrund så att vi själva kan fatta de viktiga besluten. Det finns inget facit. Under högskole tiden måste vi utvecklas som personer och anpassa vårt tankesätt så att det blir möjligt för oss att lösa våra egna problem.

Det låter lurigt, men är förmodligen mycket sant.

I övrigt skulle jag vilja tipsa om en mycket bra krönika om matematikundervisning som jag stötte på igår. Den går att läsa här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild