Seminarie: Lärarprogrammet i Visby

Detta var vad jag såg fram emot mest på Framtidsdagen, en chans att ställa frågor och lyssna direkt från lärare och elever vid det högskoleprogram jag allra helst vill komma in på. Det kändes så att säga som ett sanningens ögonblick, dags att känna efter om det här verkligen är vad jag vill.

Och det kändes bra. Lite synd att det började så segt, de flesta åhörare på plats var nämligen måttligt intresserade och ville hellre gå på lunch än lyssna. Därför valde kursansvarige Stefan Myrgård att släppa de som ville på lunch ganska snart, och vi få som ville ställa fler frågor fick stanna och prata i mindre grupp.

Roligt att även träffa andra intresserade av programmet, insåg snabbt att det är stor risk att många som söker kommer vara en bit äldre än mig. Det är kanske inte så många som går ut gymnasiet och direkt hoppar på en lärarutbildning på sju terminer. Jag räknade efter och insåg att jag kommer vara 22 och ett halvt när jag får min lärarexamen (förutsatt att allt går som det ska, förstås... peppar peppar, ta i trä).

Jag fick många frågor svarade och oro lugnad. Stefan trodde inte man skulle behöva oroa sig för stenhård konkurrens vid intagningen, så jag känner mig ganska säker på att komma in. Han förklarade mer noga om vilka kurser man läser vilken termin och hur pass stor valfrihet man har själv. För en specialiserad terminen har man valt kursen "språk och matematik från förskola till tidiga skolår A" gemensamt för alla på inriktningen, men en termin har man helt fritt val att bredda eller specialisera som man själv vill.

Ja, sammanfattningsvis kändes det som om jag gjort ett bra val i alla fall. Vill ni läsa mer om programmets detaljer finns länken "Lärarprogrammet i Visby" under rubriken Länkar till vänster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild