VFU-uppgift: Högläsning

Min högläsning i förskoleklassen var verkligen en milstolpe på VFUn! När jag satte mig i ”frökens stol” i ringen hamnade jag plötsligt i centrum och klassledaren tog min plats bland barnen. Jag var ombedd att välja en saga på temat vinter/jul och valde Granen av Tove Jansson.

Efter att ha hört med barnen hur mycket det visste om Mumindalen sedan tidigare började jag läsa och barnen satt som små ljus och lyssnade. Vissa ord och formuleringar var kanske svåra att förstå, men huvudhandlingen gick fram. En pojke förutsåg vad jag skulle säga härnäst utan att kunna sagan, vilket visade förståelse för författarens tänk.

Efter läsningen diskuterade vi kort vad vi tyckte om sagan. Några barn drog egna paralleller till hur/om man firar jul i andra länder. Sedan bad jag dem rita något de kom ihåg. De flesta valde själva granen, eller Filifjonkan eftersom hon hade ett så roligt namn. De fick själva gissa hur det såg ut i Mumindalen och jag fick tolv fina teckningar med mig som minne. Efter denna lässtund känner jag mig mycket närmare barnen och de släpper in mig i gruppen på ett nytt sätt. <3

Kommentarer
Postat av: Emilia

Gud vilken trevlig blogg du har anordnat :)

Jag läser exakt samma som du gör, första året fast i Uppsala. Jag önskar jag bodde på Gotland och fick läsa där, jag har sen 6 år tillbaks min syster boende på gotland så jag är där minst 10 ggr per år. Jag blev helt överlycklig att de hade startat lärarprogrammet där :) Jag ska också bli förskolelärare och jag läser exakt alla kurser som du gör nu. Jag är inne på den sista; lärande och grupprocesser, har du läst den?

2010-12-05 @ 22:23:28
URL: http://emiliaviksell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild