Vecka 4 (HT10)

Så vad hände vecka 4? Temat har verkligen varit genus, och vi har läst mycket litteratur.

Totalt 400 sidor avverkades, varav 200 i boken Kom igen, gubbar! Om pojkfotboll och maskuliniteter och 200 i I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Dessutom har vi sett filmen Billy Elliot gemensamt och diskuterat hur denna son till en gruvarbetare i 80-talets norra England påverkas av förväntningar på klass och genus - när han inser att det han egentligen vill göra är att dansa balett.

Läsningen tog mycket tid, i övrigt har vi haft ett distansseminarium från Uppsala på samma tema. På torsdag eftermiddag fick vi träffa en del handledare inför vår VFU (Verksamhetsförlagd Utbildning). Vi fick önska var och i vilka åldrar vi ville vara denna gång, och jag placerades som önskat i åldrarna 6-8 på gångavstånd hemifrån. Denna termins två veckor VFU ligger i november, men redan innan dess får vi bekanta oss med vår handledare och även komma på besök till skolan för att kolla läget och utföra den kortare Spaningsuppgiften, som är tentauppgift i delkursen förskolans och skolans samhällsuppdrag.

På fredagen redovisades litteraturen i diskussioner, och sedan släpptes vi på stan en timme för att träna oss på att spana - nämligen på hur olika affärer egentligen ligger till med sitt genus-tänkande. Är det rosa och blått som gäller, både på kläder, böcker, leksaker och sportutrustning? Eller finns det några som kommit på lite mer neutrala sätt att marknadsföra sina barn- och ungdomsprodukter? Resultatet ska redovisas och diskuteras efter helgen, men jag misstänker att vi alla har med oss samma förutsägbara resultat... Oj vad glad jag är ibland att jag kom på hur ogenomtänkt (läs oetiskt) det är med reklam och media, den branschen hade jag nog inte mått helt bra av att jobba i.

Många roliga veckor på g! Ta hand om er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild