Vecka 5 (HT10)

Mer schemalagd tid och mindre egen läsning har varit en ganska skön omväxling denna vecka. De deadlines som fanns var redovisning av Spelet till torsdag och redovisning av ett par kapitel litteratur till fredag. Båda dessa hade jag klart redan måndag eftermiddag! *tadaaaa* Har därför haft tid att planera lite framåt och påbörja uppgifter som ska vara klara de närmaste veckorna.

Har gjort en lista på alla uppgifter resten av kurserna, i ordning efter datum för deadline. Så fort jag har en eftermiddag över kollar jag på listan vad som står näst att göra.

- Läs värdegrundsboken
- Läs en valfri bok för kursen barn och ungdomar i samhället
- Gör klart uppgiften Barndomskartan
- Gör klart Spaningsuppgiften
- Läs 500 sidor valfri litteratur för förskolans och skolans samhällsuppdrag
- Metareflektion, dramapass, utvärdering

Organiserat och bra ska det vara!

I tisdags hade vi besök från tre gästföreläsare från Danmark, Finland och Litauen. De talade om en hel del intressanta saker, till exempel hur skolsystem och lärarutbildning ser ut i deras länder, om dansken Nikolai Gruntvig, Gardners tankar om olika intelligenser, och sist om språk och "language awareness" som var fantastiskt intressant och som jag inte tänker försöka mig på att sammanfatta mer än så.

I onsdags förmiddag besökte jag min VFU-plats (praktikplats) för en första hälsa-på-och-kolla-läget. Det kändes märkligt att plötsligt befinna mig i en konkret verksamhet! Genast förstod jag varför det är bra att praktisera samtidigt som man läser teorier, rapporter och kalla teoretiska argument. Det är ju verksamheten det hela handlar om! Ser fram emot att utföra en Spaningsuppgift där, och sedan själva VFU-veckorna i slutet av november.

Nu ska vi ha familjebesök i helgen, så jag publicerade veckans rapport lite tidigt.
På återseende! ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild