Vecka 43 (HT11)

Jag suckade till att börja med regält inför veckans leksaksbok - jag skummade ett antal under projekt BusBussen förra terminen. Dock blev redovisningsformen mycket givande, det gällde att "föreläsa" för en kamrat i sju minuter och sammanfatta det väsentliga innehållet, med endast sju stödord för minnet. Jag har ett relativt visuellt minne, och när jag väl fått ner sju väl utvalda ord var det lättare att se de givande ämnen som trots allt fanns i texten.

Som vanligt var genuskapitlet intressant, ny lärdom var hur vi uppmuntrar barn att leka med sina leksaker - flickdockor med stora ögon som uppmuntrar interaktion och pojkfigurer med små ögon och redskap som riktas ut mot världen. Och så säger vi att "flickor och pojkar ÄR ju bara si och så" - nehej du, det är vi som skapar dem så! Man lär sig att tycka om sånt som man förväntas tycka om.

Mot slutet av veckan fick vi en välkommen extra studiedag för arbete med naturarbetet. Jag och Anna slutförde vårt mästerverk - "Sagan om Ärtan Berta"! Definitivt skönlitteratur av toppkvalitet. :)

Nu måste jag välja ut en text som är representativ för hur jag skriver på högskolan... hm. Den ska nämligen analyseras språkligt nästa vecka för att se hur jag kan förbättra mitt skrivande. Önska mig lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild