Vecka 88 (Sommar 2012)

Under tredje veckan med arbetsbelastnings-kursen har jag läst färdigt den sista litteraturen, nämligen Managing Teacher Workload och en hög artiklar. På söndag ska vi ha litteraturseminarium, smidigt att kunna bestämma själva i gruppen när det passar om det inte går att få in på en vardag.

Inför seminariet ska vi välja 4-5 intresseområden, här är mina:

1. The ATL work time audit (Bubb & Earley). Kan ni tänka er att analysera en arbetsvecka på detta detaljerade vis? Vilka förbättringar kan man göra när man ser vilka områden som tar mest tid?

2. Support staff & delegation (Bubb & Earley). Min uppfattning är att skolor i Storbritannien har betydligt större andel ”support staff” än i Sverige. Vilka typer av assistenter/skolpersonal har vi? Skulle dessa kunna användas på ett annorlunda sätt för att omorganisera arbetsbörda?

3. Arbetsraster (Aili 2005). Lärare tar sällan verkligen paus utan arbetar med okvalificerat arbete på sina raster. Innan arbetsrast ökar stressen avsevärt. Kan detta förbättras? Kan arbetet delegeras?

4. Kvalificerat arbete (Aili & Brante 2006). En slutsats som dras är att ”mängden kvalificerat arbete är tillräckligt för att utestänga andra från att arbeta inom yrkets arbetsfält” (s. 32). Håller vi med? Vad händer när undervisning leds av vikarier, barnskötare eller andra utan lärarexamen?

5. Multitasking (Brante 2006). Att ha flera järn i elden kan kännas effektivt, men skapar egentligen spilltid när tankarna hoppar fram och tillbaka (s. 12). Vad kan vi göra för att undvika detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild