Genusekonomi?

Swedbank har mycket bra information för studenter om ekonomi på sin hemsida, men jag vet inte vad jag tycker om genustänket egentligen. Det finns nämligen en separat exempelbudget för tjejer och för killar.


Om man läser budgeten ser man att den ENDA skillnaden är att killar tydligen spenderar 270 kronor mer på mat och 30 kronor mer på sport och hygien. Det står ingenting om huruvida detta är baserat på något sorts genomsnitt i landet eller om det är taget ur tomma luften.

Det är ju ingen stor skillnad, så borde inte variationen vara större från person till person än mellan könen? Bara matkostnaden blir ju olika om man är lång eller liten, laktosintolerant eller vegetarian. Hade man inte kunnat sätta en liten fotnot typ "denna kategori är naturligtvis individuell"?

Både killar och tjejer lägger tydligen 580 kronor per månad på kläder. Det gör inte jag kan jag säga :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild