Vecka 60 (HT11)

Nu är tredje terminen slut och vi är nästan halvvägs, rättare sagt tre sjundedelar avklarade.

Början av veckan bestod av tre dagar på VFU-platsen vi haft sedan tidigare. Ännu ett estetiskt pass skulle genomföras, vi uppmuntrades att utmana oss själva. Jag valde att modifiera ett par pass ur min temaplanering för lågstadie och prova på med 5-åringar, för att se hur de tog sig an uppgifterna. Vi läste Snövit, pratade om vad avundsjuka är och hur den känns, vad drottningen kunde ha gjort istället för att vara så elak, och sedan målade vi avundsjukan med vattenfärger. Barnen fick välja kulörer som passar för avundsjuka: det blev faktiskt inte grönt utan mycket svart, brunt och gult.

Torsdagen var opponering av b-arbeten, vilket faktiskt gick bra. Säga vad man vill om all extra stress vi haft med b-arbetet denna termin, men jag tror att det blir en otrolig hjälp när det är dags för c-uppsats. Nu vet vi hur arbetsgången fungerar och har blivit opponerade på, vilket visade sig mer intressant än nervöst och hemskt. Nervositeten inför sista terminen har verkligen lättat, i alla fall för mig! Vi är duktiga och kan mer än vad vi tror.

Fredagen var utvärdering av hela terminen, Pedagogiskt Arbete med yngre Barn B. Där ingick Lek 1, Lek 2, Natur och teknik, VFU och B-arbete. Tänk så mycket vi hunnit! Det enda som var synd var att vi inte utvärderade Natur-kursen tidigare, det var ju ändå 10 veckor sedan och man har hunnit tappa en del tankar man hade om hur kursen kunde ha förbättrats. Som tur är gör det inte så mycket, det var en superbra kurs. Tack Wolfgang!

På måndag börjar nya kurser, den nya litteratur jag har hemma handlar om engelska, didaktik och pedagogisk bedömning. Engelska för åk F-3 verkar särskilt spännande! Bara av första kapitlet har jag lärt mig att engelskaundervisning fortfarande inte är obligatoriskt på lågstadiet, trots att forskningen uppmuntrar start vid 6-7 års ålder. Dessutom är få lärare för yngre åldrar är utbildade i ämnet, och gör därför sitt bästa baserat på läroböcker, vilket knappast blir ett lustfyllt lärande för en 7-åring... vilket kan förstöra deras intresse för språk och ha konsekvenser både för engelskan och det kommande C-språket. Illa! Det här får vi ta itu med!

Pepp inför måndag, ska bli bättre på veckobloggar också!
Peace out. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild