Empati för yngre kamrater

Namnen nedan är fingerade.

På min VFU-plats sitter Olle 5 år vid samma lunchbord som Kalle 1 år. Olle dukar för lunch och jag noterar att han häller upp varmt vatten i kannan med dricksvatten till bordet.

Jag: "Men Olle, ska vi inte ha kallt vatten? Det är väl godare?"
Olle: "Nej, jag ska göra en luring mot fröken! Hihi!"
Jag: "Men tänk på Kalle då, tänk om han får lite vatten och tänker dricka och så är det helt varmt och äckligt. Stackars Kalle!"
Olle: ".... okej då, jag tar kallt vatten."

Ville bara dela med mig av denna fina kille som verkligen lärt sig att känna empati med sina yngre kamrater på ett helt nytt sätt. Man kan diskutera fördelar och nackdelar med att äta i åldershomogena eller heterogena grupper, men detta ser jag som en stor fördel i åldersblandade grupper. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild