Dag 1: Översiktig reflektion
Idag är det introduktion till höstens kurser i Visby. Dagens första uppgift var att skriva en översiktlig reflektion om de framsteg vi gjort under undervisningens gång och vad vi ännu har kvar att lära innan vi kan känna oss som färdiga pedagoger. Uppgiften utgick från lärarprogrammets mål och syften. Så här skrev jag:
Många av mina egna föreställningar om yrket omformades snabbt och dramatiskt under den första terminen och lärarrollens komplexitet har fortsatt att ta form i mitt medvetande under vidare utbildning. Först gällde det att komma underfund med vad det egentligen betyder att vara lärare, vad vårt uppdrag är och varför vi gör det vi gör och tänker som vi tänker.
När vi senare började fördjupa oss mer i didaktiska val och ämnesstoff kom nästa genombrott, då jag mer ”i praktiken” började känna mig kompetent och förstå hur de grundläggande lärarkunskaperna gjorde oss möjliga att analysera kvalitet i undervisning och motivera våra val. Teori och praktik började här att mötas, vilket även gjorde att det kommande arbetslivet kändes allt närmare, mer överblickbar och tänkbar.
Min förmåga att omsätta goda och relevanta kunskaper i ämnen känner jag har fördjupats under sommaren då jag lärt om Learning Study och variationsteori, som kan användas för att betrakta varje litet lärandeobjekt ur ett aningen annorlunda perspektiv, där varje kritisk aspekt bör hittas och vara tydlig i undervisningen. Jag har här börjat att skapa förståelse som jag hoppas kan utvecklas mer ju mer jag får chansen att planera min egen undervisning.
Att bedöma och dokumentera elevers lärande är ett klurigt område som jag på allvar började reflektera om först vid min tredje VFU, och då även vad förskolans roll och uppdrag är angående bedömning jämfört med skolan. Även här behövs mer erfarenhet innan jag kan börja känna mig förtrogen.
Samhällets och demokratins värdegrund och även ställning till allmänmänskliga frågor är en viktig del av mig som blivit mer tydlig och reflekterbar allt sedan utbildningen började.
Att förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling är superviktigt! Tyvärr känner jag mig underkompetent med låg erfarenhet. Jag hoppas att en längre tid i samma barngrupp kan hjälpa mig att få bättre överblick av detta arbete.
Könsskillnader och genus har jag funderat mycket på med många tankar om mig själv och min omgivning. Jag skulle gärna arbeta med området och göra mer djupgående analyser på min arbetsplats, för det finns mycket att upptäcka.
Att planera och utvärdera undervisning är roligt och ger mig en ny boost av självförtroende när jag lyckas med nya saker. I mitt framtida yrke hoppas jag få prova mig fram, lära mig mer och utveckla rutin som gör det möjligt att vara effektiv och lägga energin där den behövs. Jag hoppas att jag fortsätter ta del av relevanta forskningsresultat även i mitt arbetsliv.
Informationsteknik är ett starkt område för mig och jag funderar på att läsa 15 högskolepoäng Datorspel och Lärande som en del av min specialisering, för att utnyttja vad jag är bra på och även fylla ett hål på arbetsplatsen bland den äldre generationen som ofta är tacksamma för arbetskamrater som har teknisk kunskap.
Det känns bra att denna termin läsa just matematik och språk, eftersom områdena är basen för barnens utveckling och behövs i alla skolformer.
Många av mina egna föreställningar om yrket omformades snabbt och dramatiskt under den första terminen och lärarrollens komplexitet har fortsatt att ta form i mitt medvetande under vidare utbildning. Först gällde det att komma underfund med vad det egentligen betyder att vara lärare, vad vårt uppdrag är och varför vi gör det vi gör och tänker som vi tänker.
När vi senare började fördjupa oss mer i didaktiska val och ämnesstoff kom nästa genombrott, då jag mer ”i praktiken” började känna mig kompetent och förstå hur de grundläggande lärarkunskaperna gjorde oss möjliga att analysera kvalitet i undervisning och motivera våra val. Teori och praktik började här att mötas, vilket även gjorde att det kommande arbetslivet kändes allt närmare, mer överblickbar och tänkbar.
Min förmåga att omsätta goda och relevanta kunskaper i ämnen känner jag har fördjupats under sommaren då jag lärt om Learning Study och variationsteori, som kan användas för att betrakta varje litet lärandeobjekt ur ett aningen annorlunda perspektiv, där varje kritisk aspekt bör hittas och vara tydlig i undervisningen. Jag har här börjat att skapa förståelse som jag hoppas kan utvecklas mer ju mer jag får chansen att planera min egen undervisning.
Att bedöma och dokumentera elevers lärande är ett klurigt område som jag på allvar började reflektera om först vid min tredje VFU, och då även vad förskolans roll och uppdrag är angående bedömning jämfört med skolan. Även här behövs mer erfarenhet innan jag kan börja känna mig förtrogen.
Samhällets och demokratins värdegrund och även ställning till allmänmänskliga frågor är en viktig del av mig som blivit mer tydlig och reflekterbar allt sedan utbildningen började.
Att förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling är superviktigt! Tyvärr känner jag mig underkompetent med låg erfarenhet. Jag hoppas att en längre tid i samma barngrupp kan hjälpa mig att få bättre överblick av detta arbete.
Könsskillnader och genus har jag funderat mycket på med många tankar om mig själv och min omgivning. Jag skulle gärna arbeta med området och göra mer djupgående analyser på min arbetsplats, för det finns mycket att upptäcka.
Att planera och utvärdera undervisning är roligt och ger mig en ny boost av självförtroende när jag lyckas med nya saker. I mitt framtida yrke hoppas jag få prova mig fram, lära mig mer och utveckla rutin som gör det möjligt att vara effektiv och lägga energin där den behövs. Jag hoppas att jag fortsätter ta del av relevanta forskningsresultat även i mitt arbetsliv.
Informationsteknik är ett starkt område för mig och jag funderar på att läsa 15 högskolepoäng Datorspel och Lärande som en del av min specialisering, för att utnyttja vad jag är bra på och även fylla ett hål på arbetsplatsen bland den äldre generationen som ofta är tacksamma för arbetskamrater som har teknisk kunskap.
Det känns bra att denna termin läsa just matematik och språk, eftersom områdena är basen för barnens utveckling och behövs i alla skolformer.
Kommentarer
Trackback