Svar till Mikaela

Hej!
Läser denna kurs även jag och till skillnad från dig är jag helt nollställd på allt vad ljudtekniker heter. Tänkte därför om du kunde tipsa om nå bra program man kan använda sig av, som inte är för komplicerade.
Vill helst använda mig av iPad (om den ens är möjligt till sådant?)
Men har också tillgång till vanlig dator då.

Skulle verkligen uppskatta om du kunde ge några bra nybörjartips.. :)
/ Mikaela
-----------------------------------

Hej Mikaela!
Själv jobbar jag på en MacBook, det lättaste programmet att börja med heter GarageBand. Det duger bra till denna uppgift, man kan dra in och flytta runt mp3-filer, spela in eget om man har mikrofon, låta flera ljud löpa samtidigt i olika "spår", justera volymer, panorera mellan höger-vänster högtalare och redigera ljuden med till exempel eko eller distorsion. Bland annat. Om man är osäker på hur man gör finns det många tutorials på youtube, till exempel den här.
 
Kanske är det möjligt att arbeta med GarageBand även på iPad? Det har jag aldrig provat, men eftersom det också är Apple så kanske det går? Om inte, går det förstås bra att arbeta även med PC. Där brukar många rekommendera Audacity. Jag har inte provat det själv, men det är ett populärt program och även här finns såklart tutorials, till exempel den här.
 
Hoppas att det var till någon hjälp! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild