Vecka 107-108 (HT12)

Två veckors juluppehåll utan undervisning har varvat jul- och nyårsfirande med egna studier. Vi har varit bortresta ett tag till mina hemtrakter i Uppsala, men jag har ändå fått lite arbete gjort när de andra sysslade med annat en stund.
 
I språkkursen har jag kommit en bra bit på min portfolio, som ska sammanfatta och reflektera om det viktigaste jag lärt mig i kursen. Jag hade tänkt att göra den helt färdig, men sedan insåg jag att jag måste ha med delar av alla veckors undervisning, inklusive vecka "109" som alltså inte inträffat ännu. Färdigställandet får vänta tills resten av kursen är klar.
 
Färdigställt blev dock min spelrapport om spelkultur och hälsa, inklusive genomförande och diskussion kring min egna undersökning med deltagande lärarstudenter och spelstudenter. Riktigt nöjd med resultatet! Kan avslöja att de olika studentgrupperna visserligen skiljde sig i vanor och åsikter, som väntat, men var faktiskt inte så dramatiskt olika. Skönt att se att spelindustrin och skolan är i hyffsad samklang när det gäller vad som är positivt och negativt när spel möter lärande och vad man bör se upp för i jakten på spelvärldens fördelar.
 
Lärde mig även en hel del om hur jag bör skriva enkäter, vad jag ska tänka på till nästa gång. Ett påstående som till exempel "spel är slöseri med tid" är kanske omöjligt att ta ställning för eller emot, särskilt för spelstudenterna som var så insatta på området. Vilka spel talar vi om? Slöseri på vilket sätt? För vem då? När det angår vilket syfte? Ju djupare man gräver i ett ämne, desto mer finner man att ingenting är svart och vitt i världen. Det finns så många aspekter att diskutera. Och tur är väl det!
 
Nu styr kosan hemåt så att vi kan ladda om batterierna en stund innan högskolan öppnar portarna på måndag. Njut av den sista ledigheten så ses vi snart!

Kommentarer
Postat av: jonas

Intressant inlägg! Förresten så har jag ett länktips till dig, http://libris24.com perfekt om man är ute efter begagnad kurslitteratur såhär i början av terminen.

2013-01-12 @ 22:19:09
URL: http://libris24.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild