Vecka 109-110 (HT12)

Då var man tillbaka på högskolan för att avsluta kursen om språkdidaktik i förskola/skola. En lång kurs har nått sitt slut till sist! Och många lärdomar hade vi att redovisa i examinationerna.
 
De sista föreläsningarna, debatt och fältstudier har rört sig om bedömning. Vi har tagit en närmare titt på det nationella provet för årskurs 3, och även olika material för bedömning/observation/utveckling som till exempel Tidig registrering av språkutveckling (TRAS), Läsutvecklingsschema (LUS), God läsutveckling och Nya Språket lyfter. De flesta materialen var bekanta till någon grad, men det var givande att se över dem igen, upptäcka lite nytt material och få en chans att jämföra dem med varandra. Vi lär oss inte allt om ett specifikt material, lärarna motiverar det med att man aldrig vet hur länge ett material är aktivt, när vi blir anställda kanske de har kastat ut det och skaffat något nytt. Nu känns det dock bra att veta lite hur de ser ut, skulle man stöta på något helt nytt så vet man ungefär hur det brukar fungera, så går det snabbare att sätta sig in i det nya.
 
Sista veckan har varit byggande, förberedande och presenterande av språkmiljöer. Vissa grupper byggde sin språkmiljö i en skokartong eller liknande, vi valde att bygga vår skapelse med hjälp av Minecraft:
 
 
Här ser ni ett klassrum för årskurs 1 med tillhörande korridor och grupprum. Det var lite kul på redovisningen att kunna förklara och motivera hur man byggt medan man gick omkring inuti sitt klassrum och kikade runt i spelet. En mycket rolig, praktisk uppgift och jag är nöjd med vårt resultat! Spännande redovisningar från övriga grupper också. :)
 
Nu är det fredag och vår allra sista dag har spenderats med att göra färdigt en digital portfolio av allt viktigt vi lärt oss under kursen. Inte helt lätt att sammanfatta 10 veckors undervisning på 25-30 slides! Men jag ska inte klaga, portfolio har varit roligare än skriftlig hemtenta i alla fall, eller salstenta för den delen...
 
Nästa vecka splittras vår älskade klass på lärarprogrammet! :( Jag och en hel del andra ska på vårterminen läsa metodkurs, VFU och skriva C-uppsats innan vi tar examen i juni. Andra ska istället läsa spännande specialiseringskurser, till exempel SO, NO eller engelska. Lite avis är jag på dem! LYCKA TILL alla lärarprogrammare med kurser och anställningar i livet!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild