Om observation

Att observera, dokumentera och dra slutsatser är inte lätt! Det märkte jag redan när vi arbetade med vårt examensarbete i våras, vi hade valt en metod som innebar nogranna studier av omfattande videomaterial. Men det är också fantastisk roligt och spännande om man genom observation kan upptäcka något om hur barnen tänker eller få insikt om något man missuppfattat.

På vår arbetsplats har vi ett observationsschema med kolumnerna Barnen gör, Barnen säger, Reflektioner och Kopplingar till läroplan. Det gäller att verkligen skilja på vad barnen konkret gör och vad vi omedvetet tolkar att de gör. Idag såg jag till exempel en liten flicka på gården som plockade upp grus med handen och långsamt släppte ner i flaket på en plastig traktor. Det var vad hon konkret gjorde. Men vad undersökte hon egentligen? Mängder? Volym? Tyngdkraften? Vikt? Ljudet av grus mot plast? Det vet jag inte. Men jag påminner mig ännu en gång om allt som finns att se och tolka och upptäcka i barnens lek.

Framåt mot nya upptäckter i det pedagogiska arbetet!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild