Efter två veckor med dubbel sysselsättning

Ja, nu är jag två veckor in i mitt deltid+deltids-liv. Och visst gör det skillnad, jag vågar nog säga att det kommer att förändra mitt liv, både på kort och lång sikt.
 
Den omedelbara förändringen är organisatorisk. Dagen måste fördelas mellan olika aktiviteter, fram och tillbaka mellan arbete och studier. Det trivs jag ganska bra med! Dels är det skönt att ha mycket på gång, inget blir långtråkigt eller långrandigt. Och dels är det otroligt skönt att ha i pricip samma dagsrutin varje dag.
 
Min kropp och mitt sinne blev helt sjötokigt av att börja jobba 7.00 ibland, 8.30 ibland, sluta tidigt någon dag i veckan och så något kvällsmöte då och då. Det blir för rörigt! Mitt nya schema ser likadant ut varje dag, även om modulerna fylls med olika typer av aktiviteter. Ordning och reda.
 
Detta är mitt nya liv:
 
06.00 Klockan ringer första gången.
06.15 Nu går jag upp. Morgonrutiner.
06.45 Kör till jobbet, lyssnar på ljudbok eller musik.
07.30 Framme på förskolan, pedagogisk verksamhet.
11.00 Lunch med barnen.
12.30 Rast.
13.00 Jobba en stund till, oftast lek inomhus.
14.00 Arbetstid slut. Kör hem, lyssnar på ljudbok eller musik.
14.45 Hemma, kollar posten, fixar lite, tar mellanmål.
15.00 Studerar, oftast intensiv läsning.
19.00 Färdig! Dags för middag etc.
21.00 Kvällsrutiner.
23.00 Godnatt!
 
Ni anar inte hur skönt det är att ha dygnsrytm, för det får jag aldrig till annars. Det är bara något enstaka kvällsmöte eller seminarie som rör till det, så att jag får t ex plugga i stan istället. Men det kan man hantera ganska lätt, om veckans plattform är stabil.
 
På lång sikt börjar jag känna av att jag kommer att lära mig en hel del genom studier på avancerad nivå. Har snart läst färdigt Emile Durkheims bok "The Evolution of Educational Thought", baserad på en kurs från 1904 då Durkheim undervisade om undervisningens historia i Europe och främst Frankrike. Det hela ingår i kursen Pedagogisk filosofi och idéhistoria. Det lät inte direkt som mitt favoritämne, och läsningen är relativt tung, men kanske just därför är det nog grymt nyttigt.
 
Jag hade aldrig trott att man kan lära sig så mycket om sig själv och det samhälle man lever i, den nutid man befinner sig i, genom att analysera det förflutna. Det misstaget gör jag inte om!
 
Men nu är rasten slut. :) Ha det fint, kära vänner!

Kommentarer
Postat av: Mira

Hej! Har du en mailadress för frågor? Jag har lämnat min mailadress här, så du kan skicka den där om du vill. Tack på förhand,
Miranda

2014-09-29 @ 09:49:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild