"Jag är ändå jag"


Underrubrik:
Fyra killar om Aspergers Syndrom
Författare: red. Oskar Ekman
ISBN: 91-89091-41-8
Ingår i kurs: Ingen, men läsvärd ändå :)



Vadå den ingår inte i kurslitteraturen. Det går att läsa böcker helt frivilligt också! (Jag vet att det låter sinnessjukt, men det är faktiskt sant!) Den här boken är dessutom värd din tid, för den är mycket lättläst och innehåller värdefull information direkt från källan av ett svårförståeligt ämne.

Aspergers Syndrom är inte helt sällsynt, och ofta har en kunnig lärare störst chans att upptäcka problemet tidigt för att kunna ge det stöd som barnet behöver. Det finns mycket litteratur och information om Aspergers, jag kan till exempel även rekommendera Aspergers syndrom, universum och allt annat skriven av Kenneth Hall, en klok tioåring (!) med diagnosen.

Mycket av den information som finns tillgänglig handlar dock om hur syndromet fungerar hos mindre barn. Det intressanta med denna bok är att den är skriven av fyra tonåringar med diagnosen, via en skrivarverkstad som gav bättre resultat än man kunnat vänta sig. Här talar unga killar modigt om hur det är att få en diagnos, acceptera den, hantera den, skaffa och behålla vänner, bestämma vem man berättar för, och på samma gång försöka vara en vanlig ung kille med alla andra problem det innebär.

För en lärare är detta väldigt viktigt att i alla fall veta lite grann om. När som helst kan du få en elev som antingen redan har, eller som kunde bli hjälpt av att få denna eller liknande diagnoser. Då är det viktigt att vara beredd på att denna elev kommer att ha annorlunda behov, utan att för den skull få honom/henne att känna sig annorlunda behandlad. Alla är vi dessutom olika, även två personer med samma diagnos. Denna bok ger början till en förståelse för hur lika och olika vi alla är, och hur vi ser på oss själva och vår omvärld.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag håller med dig fullständigt! Lättläst och mycket informativ, jag förstod tonåringpojkars tankegångar för första gången i mitt liv!

2010-08-19 @ 08:41:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild