"Boken om pedagogerna"


Författare
: I redaktion av Anna Forssell
ISBN: 91-47-05230-9
Ingår i kurs: Allmänt utbildningsområde I,
Förskolans och skolans samhällsuppdrag (7,5 hp)
Att läsa:
Ingrid Carlgren: Vad har hänt med läraryrket? (28 sidor)
Ulf P Lundgren: Den politiska styrningen av skolan (32 sidor)


Första boken på litteraturlistan! Känns bra att prova på lite läsning och se hur det känns, utan press så här långt innan kursen börjar. Det kan tyckas överförsiktigt, men jag känner mig alltid bäst när jag överdriver min försiktighet. Det kan ju inte vara helt fel att få lätt för sig första terminen... Började med denna bok eftersom jag inte hade möjlighet att låna den, utan fick ta den tid jag hade och kolla igenom 60 sidor på 90 minuter på biblioteket. (Träna stress-läsning?)

De två texterna diskuterar hur det var att vara lärare förr jämfört med idag, och Ingrid Carlgren talar mycket om att en modern lärare måste vara ständigt flexibel och redo att utvecklas i takt med samhälle och kultur. Man tar upp skillnaden mellan att ha en mycket detaljerad läroplan för hela landet, vilket varit fallet förr, eller istället ha nationella "mål" och utveckla läroplan, betygskriterier etc. på lokal nivå. Ulf Lundgren går i sin text mer detaljerat in på vilka lagändringar som gjorts under åren och hela Sveriges undervisningshistoria, känns det som. Jag skummade mest den sista delen pga tidsbrist och trötthet, men fick i alla fall en överblick av texten.

Så snabbt kan man förbereda sig lite lätt. Det kommer jag vara tacksam för i september. :)
Har lånat fem andra böcker som jag ska läsa när jag har tid över.

Kommentarer
Postat av: Gabriella Ekelund

Hej Lisa,

Du verkar längta efter att börja med dina lärarstudier, så mycket att du redan lånat böcker! Vad kul! Jag jobbar med webb på UR och vill gärna tipsa dig om program, webbplatser och böcker från UR som kanske kan vara intressanta för dig och dina studiekompisar när du börjar. Är det ok för dig? Det ska bli jättespännande att följa din blogg och få inblick i hur det är att växa in i rollen som pedagog, lycka till och hoppas nu att du kommer in!



Vänliga hälsningar,

Gabriella Ekelund

Samordnare UR Interaktiva medier

2010-05-20 @ 10:27:59
URL: http://ur.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild