Svar på kommentar från Gurkiss

Kommentar på tänkvärt om dyslexi:

Det där är mycket tänkvärt tycker jag. Jag har själv dyslexi och har fått kämpa och kämpa som en tok genom skolan för att ingen orkade bry sig eller ens lyssna på mig. I gymnasiet blev det KATASTROF då de inte överhuvudtaget hade någon sympati över mitt problem. Där sket sig allt. Jag hängde inte med, de ställde för höga krav, jag fick inga muntliga prov osv.
Först när jag skulle börja plugga igen ämnen på Komvux gjordes en dyslexi utredning.
Det är inte många skolor som hjälper dyslektiker med det de enligt lag ska. De skiter blankt i sina elever med dyslexi. Jag har rätt många sådana historier, där bekanta blivit mycket illa behandlade osv.

Ha de gott.

Kram Gurkiss


----------------------

Hej, så tråkigt att höra hur lite vissa skolor verkar bry sig om särskilda behov. Får man inte hjälp att hantera problemet tidigt är det inte märkligt att systemet rasar när man väl kommer till gymnasiet och måste börja prestera mer, producera mer text och ta in mer information.
Skönt att du till sist fick stöd när du började på Komvux. Jag tror att det är väldigt viktigt att Komvux finns kvar och kan vara en livlina för de som av någon anledning halkade snett i sin skolgång. Först när den "vanliga" skolan är helt felfri (vilket den aldrig kommer bli) kan man säga att det är okej att ta bort det alternativet. I en perfekt värld skulle förstås alla få det stöd som behövs från sin skola, och alla vi som ska bli nya lärare måste hjälpa till att ta skolan i rätt riktning.

Tack för ditt inlägg,
Kram Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild