Seminarie: Att möta främlingsfientliga åsikter
Detta seminarie arrangerades inte av högskolan utan av Lärarförbundet, i Säveskolans aula igår eftermiddag. Målgruppen var skolans personal, men även lärarstuderande var välkomna.
Jag och en klasskamrat gick på ett seminarie av Mats Wingborg igår efter undervisningen. Han är journalist och författare och har bland annat skrivit boken "Slaget om svenskheten - ta debatten med Sverigedemokraterna".
Mats började med att ge en översikt över historian av partier i hela Europa som liknar vad vi idag upplever med Sverigedemokraterna i Sverige. Han menade att det ibland är lite svårt att avgöra vilka partier och grupper man kan räkna in i detta, och vad man ska kalla dem, till exempel "främlingsfientliga". Dock skiljer han på två klara typer av grupper, en som har rötterna i fascism och nazism, och en som växt fram ur populismen.
Jag har svårt att sammanfatta allt som sades, men det var intressant att höra från någon som är mycket kunnig i vad Sverigedemokraterna och liknande partier har för historia, åsikter och argument. Förmodligen är de flesta lärare som har svårt att bemöta elever med odemokratiska åsikter, mest bara okunniga på området och vågar inte ta diskussionen. Att vägra diskussion och ignorera dessa åsikter riskerar bara att situationen blir värre och de som sympatiserar med partiet får en förstärkt känsla av utanförskap och att hela samhället är emot dem, att "de är de enda som vågar säga sanningen".
Skaffa er kunskap och ta diskussionen när den dyker upp! Lärarförbundet delade ut häftet Att motverka nazism och rasism i skolan, som var mycket informativt och går att ladda ner som PDF via denna länk. Där får man bland annat veta hur man som kan känna igen symboler, klotter och musikgrupper med underliggande budskap dyka upp bland eleverna, och vad läraren och skolan har för rättigheter och skyldigheter med att hantera situationen.
Jag och en klasskamrat gick på ett seminarie av Mats Wingborg igår efter undervisningen. Han är journalist och författare och har bland annat skrivit boken "Slaget om svenskheten - ta debatten med Sverigedemokraterna".
Mats började med att ge en översikt över historian av partier i hela Europa som liknar vad vi idag upplever med Sverigedemokraterna i Sverige. Han menade att det ibland är lite svårt att avgöra vilka partier och grupper man kan räkna in i detta, och vad man ska kalla dem, till exempel "främlingsfientliga". Dock skiljer han på två klara typer av grupper, en som har rötterna i fascism och nazism, och en som växt fram ur populismen.
Jag har svårt att sammanfatta allt som sades, men det var intressant att höra från någon som är mycket kunnig i vad Sverigedemokraterna och liknande partier har för historia, åsikter och argument. Förmodligen är de flesta lärare som har svårt att bemöta elever med odemokratiska åsikter, mest bara okunniga på området och vågar inte ta diskussionen. Att vägra diskussion och ignorera dessa åsikter riskerar bara att situationen blir värre och de som sympatiserar med partiet får en förstärkt känsla av utanförskap och att hela samhället är emot dem, att "de är de enda som vågar säga sanningen".
Skaffa er kunskap och ta diskussionen när den dyker upp! Lärarförbundet delade ut häftet Att motverka nazism och rasism i skolan, som var mycket informativt och går att ladda ner som PDF via denna länk. Där får man bland annat veta hur man som kan känna igen symboler, klotter och musikgrupper med underliggande budskap dyka upp bland eleverna, och vad läraren och skolan har för rättigheter och skyldigheter med att hantera situationen.
Kommentarer
Postat av: Bella
Va bra att du tar upp detta! det är oerhört viktigt i dessa tider då Sd kör sin propaganda som hårdast! Och tack för länken till Lärarförbundet, jag ska genast läsa!
Trackback