Vecka 32-34 (VT11)

Attans, nu rusar veckorna så att jag inte hinner med att blogga igen!

I kursen didaktik har vi arbetat ganska fritt i grupper och utforskat litteratur i den ordning och på det vis som passat oss själva för inspiration. Vi har haft ett par gemensamma seminarium om vad didaktik är och vad våra gruppuppgifter går ut på. I ett litteraturseminarium har vi bearbetat den mycket teoretiska boken Didaktik.

Fas 1 i grupparbetet går ut på att skapa en övergripande 3-års plan om vad som bör ingå i undervisningen (gruppen är antingen riktad mot äldre förskolebarn eller grundskolans första tre år). Vad är viktigt innehåll? Vad börjar man men och vad kommer sedan? Varför det? Var undervisar vi? Hur? När? VARFÖR - de didaktiska frågorna gör sig påminnda.

Resultatet av fas 1 redovisar vi i ett gemensamt seminarium imorgon. Snart går vi vidare med fas 2, där vi "zoomar in" på en liten del av vår planering och detaljplanerar varje lektion, så att de blir i princip genomförbara för en utomstående. Dessa idéer kommer vi senare ha möjlighet att tillämpa ute i "verkligheten" under en framtida VFU-period.

I kursen om samverkan är det plugg om Utvecklingspsykologi som gäller. Egen läsning för att läsa om oändliga teorier kombineras med mycket lärarledd tid för att tillsammans få någon rätsida på hur barn egentligen fungerar.

Vi har även haft ett litet litteraturseminarium om boken Hem och Förskola för att diskutera olika former, fördelar, nackdelar, möjligheter och svårigheter med samverkan mellan förskolan och hemmet.

Men nu är det snart påsk och det är vår ute!
Glöm inte att njuta av livet också. :)

Hej hopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild