Vecka 21 (VT11)
Tjugoförsta veckan på utbildningen totalt, första veckan på vårterminen! Två nya kurser att påbörja:
Lärarroll i förändring ligger schemalagt i början på varje vecka framöver. I måndags hade vi introduktion, ovanligt tydlig sådan med schema, litteraturlista och överssiktsbild av inlämningsuppgifter. Under "arbetslunch" påbörjade vi det grupparbete som vi fick jobba med under tisdagen och redovisa i halvklass på onsdag förmiddag.
Det hela gick ut på att lusaläsa den gamla läroplanen för förskolan, Lpfö98, och jämföra med vilka likheter och skillnader som finns i den reviderade versionen 2010. Vilken förändring krävs av lärarrollen för att vi ska leva upp till nya mål och ansvarsområden? Vi fick diskutera och sedan mynna ut i en redovisning, där vi skulle tänka oss att vi startar en helt ny förskola och ska hålla föräldramöte där vi presenterar de åtta viktigaste punkter som vår verksamhet vilar på. Dessa punkter skulle rangordnas på en affisch och sedan ifrågasättas på redovisningen.
Spännande uppgift, som förstås skulle kunna diskuteras fram och tillbaka i evig tid. Alla gjorde unika och intressanta lösningar och många var nog inspirerade och ivriga att göra vår egen förskola till verklighet NU! ;)
Hållbar utveckling börjar imorgon, för den kommer gå på torsdagar och fredagar framöver. Detta är en högskolegemensam kurs som alla program läser, vilket ger oss möjlighet att läsa tillsammans med studenter från designprogrammet! Det blir säkert trevligt, nya människor med egna perspektiv som vi ska få samarbeta med i projektarbeten. Återkommer om detta!
Trots att det är kursstart känns läget ganska lugnt, mycket kurslitteratur finns digitalt så det är få böcker leta efter. Våra trygga basgrupper har upplösts för att forma nya, vilket känns helt ok efter första grupparbetet. Visst är det synd att mista de system man byggt upp hela förra terminen, men vi går ju fortfarande i samma klass allihop och det är nog nyttigt att variera med nya samarbeten.
Lärarroll i förändring ligger schemalagt i början på varje vecka framöver. I måndags hade vi introduktion, ovanligt tydlig sådan med schema, litteraturlista och överssiktsbild av inlämningsuppgifter. Under "arbetslunch" påbörjade vi det grupparbete som vi fick jobba med under tisdagen och redovisa i halvklass på onsdag förmiddag.
Det hela gick ut på att lusaläsa den gamla läroplanen för förskolan, Lpfö98, och jämföra med vilka likheter och skillnader som finns i den reviderade versionen 2010. Vilken förändring krävs av lärarrollen för att vi ska leva upp till nya mål och ansvarsområden? Vi fick diskutera och sedan mynna ut i en redovisning, där vi skulle tänka oss att vi startar en helt ny förskola och ska hålla föräldramöte där vi presenterar de åtta viktigaste punkter som vår verksamhet vilar på. Dessa punkter skulle rangordnas på en affisch och sedan ifrågasättas på redovisningen.
Spännande uppgift, som förstås skulle kunna diskuteras fram och tillbaka i evig tid. Alla gjorde unika och intressanta lösningar och många var nog inspirerade och ivriga att göra vår egen förskola till verklighet NU! ;)
Hållbar utveckling börjar imorgon, för den kommer gå på torsdagar och fredagar framöver. Detta är en högskolegemensam kurs som alla program läser, vilket ger oss möjlighet att läsa tillsammans med studenter från designprogrammet! Det blir säkert trevligt, nya människor med egna perspektiv som vi ska få samarbeta med i projektarbeten. Återkommer om detta!
Trots att det är kursstart känns läget ganska lugnt, mycket kurslitteratur finns digitalt så det är få böcker leta efter. Våra trygga basgrupper har upplösts för att forma nya, vilket känns helt ok efter första grupparbetet. Visst är det synd att mista de system man byggt upp hela förra terminen, men vi går ju fortfarande i samma klass allihop och det är nog nyttigt att variera med nya samarbeten.
Kommentarer
Trackback