Vecka 38-40 (VT11)
Efter VFU-perioden återstod 2,5 fullsmockade veckor innan sommarlovet.
Första mån-ons bestod av instruktioner, repetitioner och redovisningar av ännu ett medelstort dramaprojekt, denna gång med ganska fritt val av ämne inom området utvecklingspsykologi eller samverkan. Samtliga framträdanden skulle vara 10-15 minuter och avslutas med ett case, alltså ett dilemma där publiken får diskutera olika lösningar. Efter diskussioner och feedback framförde gruppen ett kort slut på scenen där de gav ett eget förslag till lösning.
Vår scen handlade om en pojke på lågstadiet som alltid verkar lite osäker på fredagar, han äter som en häst både på lunchen och på fritids och dyker sedan inte upp på fredagsdiskot som han som gärna ville vara med på. Är det något problem hemma på helgerna? Får han ingen mat? Varför stannar aldrig mamma och pratar när hon hämtar? Fritidspedagogen är orolig men när hon frågar klassföreståndaren hör hon bara att den familjen är det aldrig problem med. Fritidspedagogen har inga direkta bevis men en konstig magkänsla, vad ska hon göra?
Andra veckan hade vi ett par seminarier om samverkan samt information inför examinationen i utvecklingspsykologi. I didaktik-kursen hade vi ett feedback-seminarie om våra VFU-Photostories. Alla i vår basgrupp på 8-9 personer kollade i förväg på varandras filmer och skrev ner 3 intressanta didaktiska aspekter som vi gav feedback om på semiariet. En annan basgrupp observerade hela diskussionen och gav på slutet en sammanfattning av lärdomar de hört. Det var en ny intressant form att redovisa VFU-arbete och jag tyckte det fungerade ganska bra, skönt att kunna se redovisningarna på film i egen takt och sedan få ta del av en annan basgrupps arbete lite snabbt också. :)
Sista veckan bestod av två dagar. Tisdagen var examination i utvecklingspsykologi, en gruppdiskussion i halvklass om vad våra skriftliga fallanalyser handlat om. Onsdagen var redovisning av våra grupparbeten i didaktik. Jag är mycket nöjd med resultatet av vårt grupparbete och den som är intresserad kan läsa vår treårsplanering för årskurs 1-3 här: Solfjädern.pdf
Dagen avslutades med utvärderingar, prat om nästa termin och till sist sommarfika i Almedalen. Inte illa! Svårt att tro att vi nu studerat 40 veckor i sträck och är färdiga med vårt första år! Fem terminer kvar, och jag ser fram emot dem. Men för nu är det sommar och jag ska sommarjobba ett tag. :)
Trevlig sommar från oss alla till er alla!
Första mån-ons bestod av instruktioner, repetitioner och redovisningar av ännu ett medelstort dramaprojekt, denna gång med ganska fritt val av ämne inom området utvecklingspsykologi eller samverkan. Samtliga framträdanden skulle vara 10-15 minuter och avslutas med ett case, alltså ett dilemma där publiken får diskutera olika lösningar. Efter diskussioner och feedback framförde gruppen ett kort slut på scenen där de gav ett eget förslag till lösning.
Vår scen handlade om en pojke på lågstadiet som alltid verkar lite osäker på fredagar, han äter som en häst både på lunchen och på fritids och dyker sedan inte upp på fredagsdiskot som han som gärna ville vara med på. Är det något problem hemma på helgerna? Får han ingen mat? Varför stannar aldrig mamma och pratar när hon hämtar? Fritidspedagogen är orolig men när hon frågar klassföreståndaren hör hon bara att den familjen är det aldrig problem med. Fritidspedagogen har inga direkta bevis men en konstig magkänsla, vad ska hon göra?
Andra veckan hade vi ett par seminarier om samverkan samt information inför examinationen i utvecklingspsykologi. I didaktik-kursen hade vi ett feedback-seminarie om våra VFU-Photostories. Alla i vår basgrupp på 8-9 personer kollade i förväg på varandras filmer och skrev ner 3 intressanta didaktiska aspekter som vi gav feedback om på semiariet. En annan basgrupp observerade hela diskussionen och gav på slutet en sammanfattning av lärdomar de hört. Det var en ny intressant form att redovisa VFU-arbete och jag tyckte det fungerade ganska bra, skönt att kunna se redovisningarna på film i egen takt och sedan få ta del av en annan basgrupps arbete lite snabbt också. :)
Sista veckan bestod av två dagar. Tisdagen var examination i utvecklingspsykologi, en gruppdiskussion i halvklass om vad våra skriftliga fallanalyser handlat om. Onsdagen var redovisning av våra grupparbeten i didaktik. Jag är mycket nöjd med resultatet av vårt grupparbete och den som är intresserad kan läsa vår treårsplanering för årskurs 1-3 här: Solfjädern.pdf
Dagen avslutades med utvärderingar, prat om nästa termin och till sist sommarfika i Almedalen. Inte illa! Svårt att tro att vi nu studerat 40 veckor i sträck och är färdiga med vårt första år! Fem terminer kvar, och jag ser fram emot dem. Men för nu är det sommar och jag ska sommarjobba ett tag. :)
Trevlig sommar från oss alla till er alla!
Kommentarer
Postat av: Hanna
Hej!
Jag ville bara meddela att jag bytt bloggadress. Du hittar mig nu på http://lararstudenten.blogspot.com
Välkommen dit!
/Hanna
Postat av: Hanna
Oj, du fick visst fel adress. Här kommer den rätta: lararstudentenstankar.blogspot.com
Trackback