Vecka 28-30 (VT11)

I skrivande stund är vi halvvägs igenom den allra sista veckan för hållbar utveckling och lärarroll i utveckling.

Nu är det faktiskt mer än två veckor sedan vi träffades i helklass, måndagen den 7e mars. Då hade vi uppföljande diskussioner i tvärgrupper om fältstudierna vi hade föregående vecka. På eftermiddagen hölls en introduktion till boken Etik i pedagogiskt vardagsarbete.

En vecka senare var det meningen att vi skulle ha litteraturseminarium på nämnd bok, men det ställdes in på grund av sjuk lärare. Istället spenderade jag dagen med en skriftlig ersättningsuppgift. Tyvärr var det lite dåligt med informationutskick om inställning och uppgift, så en del stackars kursare verkar ha blivit lite förvirrade och stressade av situationen, vilket förstås är synd. Det är inte lätt med massinformation, särskilt på distans när det blir tekniska fel.

Etik-boken i sig var mycket givande, så den kan jag rekommendera till alla - yrkesverksamma, studerande eller nyfikna. Jag har fått tänka om och reflektera mycket för att processa innehållet, riktigt känslosamt och svårt kan det bli med ämnen som har att göra med vårt ansvar och inflytande, vilken skillnad vi kan göra varje dag, särskilt i de där små ögonblicken då vi glömmer att tänka efter.

Inte mycket lektionstid alltså, utan mycket eget skrivande i lärarroll-kursen. De senaste dagarna har jag färdigställt en examinationsuppgift som sammanfattar kursen på 3-4 sidor.

Annars har det varit arbete med HU-projektet som gäller. Vår projektgrupp har spenderat ett antal dagar i grupprum på biblioteket och knytit ihop säcken, skrivit rapport och förberett redovisning. Torsdag och fredag denna vecka är det dags att få visa upp vad vi gjort, och se vad alla andra har hittat på! Det ska bli spännande och trevligt. Har kikat lite på rapporterna från andra grupper och är mycket impad hittills.

Inom kort tänkte jag skriva ett litet inlägg om vårt projekt: "BusBussen - ett projekt för hållbar leksakskonsumtion i förskola".

Nästa vecka startar nya kurser: Didaktik för lärande och utveckling samt Samverkan för lärande och utveckling. Jag är pepp, de verkar utmanande och roliga! Ser särskilt fram emot didaktik-kursen och att få lite mer undervisning från Stefan Myrgård framöver, det känns som om vi inte träffat honom mycket på ett tag.

Wish us luck tomorrow!
Peace :)

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Intressant blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2011-07-20 @ 04:26:16
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild