Didaktiklitteratur

Fråga från Hanna: Du har inga bra tips på didaktiklitteratur som du kan dela med dig av? Vi har nämligen inte berört didaktikområdet så pass mycket, mest integrerat.

Den enda teoretiska bok vi läst om vad didaktik är osv. är boken Didaktik. Den är tyvärr ganska svår och ansträngande att ta sig igenom (VM i svåra ord). Våra lärare beklagade sig lite över att vi inte fick välja en bättre bok, eftersom det var Uppsala som bestämt vår litteratur. Själv tyckte jag mest den handlade om vad didaktik inte är och hur man inte kan använda didaktiska teorier. Då blev man inte så motiverad till didaktiska studier direkt.

Övrig litteratur vi haft är istället ganska praktisk och ger exempel på hur olika didaktiska idéer kan praktiseras ute i verksamheten. Gillar man Vygotskij (eller tvärt om inte vet så mycket om honom) kan jag rekommendera två böcker, Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar samt Vygotskij och pedagogiken.

Lyssnandets pedagogik är en mycket inspirerande bok om demokratiskt arbete i förskola. Undervisning i förskolan? är en ganska intressant doktorsavhandling om vad lärarstudenter tänker om begreppet "undervisning" och vad det innebär.

Detta är några böcker jag haft användning av i vår didaktik-kurs i alla fall, hoppas att du hittar något du tycker om Hanna!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vygotskij i praktiken är en underbar bok. Likaså lyssnandets pedagogik. Bägge har inspirerat mig. Lånade idag en didkatikbok från bibloiteket men jag vet inte om den var så bra. Jag får helt enkelt läsa vidare ;)

2011-05-28 @ 17:01:56
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com
Postat av: Niclas

Trevligt inlägg :) Tänkte bara tipsa dig om en tjänst jag hittade häromdagen om du funderar på att köpa lite kurslitteratur (eller sälja, vilket jag gjorde)

http://begagnadeskolbocker.se

2011-08-18 @ 20:19:22
URL: http://begagnadeskolbocker.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild