Överlevnadshandbok

Jag vill ge tips om en mycket praktisk bok, som jag hittade bland litteraturreferenser i vår bok "Mentorskap". Den heter Överlevnadshandbok för nya lärare (Harkort-Berge & Nilarp 2001), vilket jag tyckte lät användbart, så jag lånade hem den och läste den.

Boken är skriven av två ganska unga, nya lärare och helt baserad på deras egna praktiska erfarenhet av att vara nyanställda och de svårigheter man möter utan förberedelse. Jag har nog aldrig sett en fackbok som är så praktiskt grundad, med bara ett par referenser i hela boken.

De områden som lärarna fann som svåra och som de därför ger tips om här är:
- Att organisera sin vardag (pappersarbete)
- Att planera lektioner på kort och lång sikt
- Att få en bra start med en ny klass
- Att samtala professionellt
- Att skapa arbetsro i klassrummet

Mycket lättläst och bra att ha i bokhyllan när man börjar jobba tänker jag!

Kommentarer
Postat av: Kurslitteratur

Hej, har du testat att sälja dina böcker via http://begagnadeskolbocker.se?

2012-12-08 @ 14:22:13
URL: http://begagnadeskolbocker.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild