Vecka 62 (VT12)

Denna vecka har jag bloggat oftare än på länge, men jag slänger in en veckoblogg ändå. :)

Har läst klart boken De första årens engelska, en mycket bra nyskriven bok som verkligen öppnat mina ögon om engelskan som ämne, hur vi lär oss andra- och tredjespråk och hur jag ser mig själv som engelskalärare. Mycket inspiration! Kursen innehåller många olika konkreta idéer om metodik, och plötsligt faller allt på plats för mig. Varje gång jag får en tanke om hur jag vill arbeta med förskolebarnen på VFU-perioden som börjar snart, så antecknar jag på en lista som växer sig längre och längre. Det blir både spännande och nervöst att komma tillbaka!

På tisdag höll halva gruppen ett varsitt 5-minuters-föredrag om ett kapitel ur boken Pedagogisk bedömning. Mitt kapitel handlade om formativ bedömning, som är motsatsen till traditionell summativ bedömning. Feedbacken jag fick på mitt föredrag var att förklara väldigt lugnt och långsamt, jag har lätt att tänka att alla förstår men själv har jag ju haft mycket längre tid att sätta mig in i begreppen än de andra som inte läst kapitlet. Det var bra feedback, för jag misstänker att jag gör likadant med barngrupper en hel del. Jag blir så ivrig att förklara och gå vidare att det går lite snabbt. ;)

Vi hade även vår tredje gästföreläsare, nämligen Marie Andersson från Eskelhem skola - som jag i evigheter länkat till, hon driver bloggen Öpedagogen! Hon berättade om hur hon tolkar läroplanens mål om moderna tekniker, hur hon använder bland annat iPads, GPS och Geocaching i sin undervisning. Superkul att få träffa henne!

Fredagen var en heldag med diskussioner om filmexempel, styrdokument och läromedel. Vi såg bland annat en scen ur filmen Hets och analyserade dokumentären Vikaren. Tycker synd om stackars högstadielärare som visserligen är mycket kompetenta i sitt ämne, men knappt läst pedagogik och inte har en aning om hur man skapar en grupp, väcker elevernas intresse eller förtjänar respekt utan att skrika sig blå. Inte för att jag kan det, men om de haft sin egen utbildning + vår utbildning hade de kanske haft en bättre chans, stackarna. Tur att jag inte ska undervisa tonåringar.

Men men, imorgon bitti börjar en ny vecka. Sov gott!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag satt och funderade på om jag skulle köpa den där "de första årens engelska". Den är med andra ord värd att inhandla?

2012-02-02 @ 12:09:31
URL: http://lararhannas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild