Vecka 69-70 (VT12)

Dags att runda av kursen Undervisningens villkor och genomförande 15 hp. Sista VFU-tiden var rolig och sorglig, vill stanna kvar! Höll ett härligt matematikpass där alla hade kul och vi inte ens märkte att en hel timme flög iväg. Det passet tar jag med mig till min uppsats och till VFU-föredrag på högskolan.

Sista veckan är examination med uppsatsskrivande och förberedande mån-ons, sedan seminarier tors-fre där vi håller individuella föredrag och även arbetar i par för att hålla en "fiktiv lektion" för åk 3 där övriga studenter får spela 10-åringar. Lite märklig situation, men vad ska man göra för att träna undervisning om man inte har några barn att experimentera på. ;)

Lång vecka med dålig sömn för min del, men den härliga vårsolen hjälper till och sprider energi och glädje i hjärtat. På måndag börjar nästa kurs, 10 veckor kvar till sommar!

Just det, undrar när jag får besked om min sommarkursansökan...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej



Min först VFU börjar på tisdag , ska vara med barn från 3 -5 år, Har du några tips på hur man får barnen till att "gilla" en`?

2012-03-24 @ 20:53:03
Postat av: Lisa Swahn

Svar till anonym VFU-are: Oroa dig inte så mycket om huruvida barnen "gillar" dig. Var dig själv, intressera dig av dem, lyssna på dem, ställ frågor, ställ frågor till din handledare och ifrågasätt när du inte förstår. Barn är inte elaka och skulle du få kritik så ta det inte personligt utan se det som en möjlighet att lära sig. Så småningom har jag lärt mig att det är roligt att vara omtyckt, men inte alltid viktigast. Om du är en bra, rättvis och intressant lärare kommer dina elever att tycka om att lära tillsammans med dig.

2012-03-28 @ 12:57:18
URL: http://barnpedagog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild