Minecraft vecka 1

Jag har hört mycket om Minecraft från olika håll och efter en veckas prova-på har jag beslutat att välja spelet för min fördjupningsuppgift, kanske för att det är så annorlunda mycket annat jag har provat. För det första var det inte tal om någon just-in-time on-demand-information (Gee) här inte. Om man börjar spelet utan förkunskaper lämnas man åt sitt öde. En dag är cirka 10 minuter, sedan blir det natt. På natten kommer farliga monster fram, så den som inte samlat rätt resurser och byggt sig ett skydd ligger risigt till.

Jag kände stor förvirring, trots att jag började utforskande i Creative Mode med fria resurser så kändes allt väldigt svårt. Jag visste inte ens vilken knapp som var "gå framåt"! Jag sökte mig omedelbart till olika guider på internet för att läsa på. Minecraftwiki.net är en bra sida för både guider och encykopedi om spelets alla funktioner. Liknande tillgång till snabbinformation har jag i telefonen genom nedladdade gratisappar, Minecraft Canary och Minecraft Pro Lite Version.

Med lite hjälp lärde jag mig så hur man går runt, flyger (endast möjligt i Creative Mode), bygger, tar sönder, samlar, äter och på så sätt överlever. I Creative byggde jag ett fort och gömde mig första natten, innan jag insåg att det är (nästan?) omöjligt att dö i Creative. Många funktioner gick inte att träna där, man har inget behov av mat och alla resurser finns redan, så matlagning, samlande och "crafting" behövs inte. Därför övergick jag till Survival Mode så fort jag kände att jag började få kläm på grunderna.

  

Jag är en försiktig spelare och vill inte att något ska gå fel. I spel där man själv får välja när man vill spara, så brukar jag spara ofta så att jag kan gå tillbaka. I Minecraft sparas allt omedelbart, så jag har ingen chans att "ångra". Istället pausade jag ständigt de första dygnen och läste i manualer om hur man överlever sina första nätter.

Först kändes allt svårt. Men när man väl samlat lite material att bygga med, fått ihop lite trä, byggt sitt första skydd för natten, samlat lite mat, byggt en arbetsbänk och med hjälp av den byggt en säng och ett par läderstövlar så känns det som att jag klarar av detta! Informationen jag läser i guiderna blir allt mer förståerlig, eftersom jag samlar erfarenhet av spelet och kunskapen därmed blir situerad (Gee). Det ska nog bli bra det här, trots allt. (...men jag är fortfarande rädd för zombies.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild