Mitt första Scratch-projekt

Först försökte jag mig på att göra ett sorts övningsprogram för multiplikationstabellerna. Det gick sådär, kom inte så långt och var osäker på vilka funktioner som är möjliga i Scratch och hur man i så fall hittar/skapar dem. Till sist kom jag på hur man skapar ett objekt som man kan styra med piltangenterna. Så jag bytte idé - och det blev ett labyrint-spel!
 
 
Mitt narrativ inkluderar en ensam smiley i en desperat kamp för att hitta vägen genom en fruktansvärd underjordisk källare... haha. Ärligt talat är mitt "narrativ" mycket simpelt. Det finns en karaktär (du, spelaren, Smiley, protagonisten), en miljö (grön labyrint) och ett problem (ta sig från start till mål) med en lösning (hitta rätt väg). Det finns även ett valfritt sub-mål, nämligen att samla alla stjärnor och vinna 4 bonuspoäng.

Programmeringen inkluderar en bakgrund: grön med texten Start.
Sju olika sprites: Smiley, labyrint, Mål, 4 stjärnor.
 
Jag började med att programmera Smiley så att han rör sig 5 uppåt (y-5) när man trycker på upp-pilen, 5 åt höger (x+5) när man trycker på höger-pilen och så vidare.
 
När jag ritade dit labyrinten kunde Smiley gå rakt över linjerna. Inte helt lyckat. Till sist kom jag på hur jag skulle hindra honom. Varje gång Smiley vidrör labyrint-spriten, alltså försöker gå in i väggen, så lade jag till ett motkommando som gör att han ska hoppa åt motsatt håll han är på väg åt. Resultatet blir - stillastående. Väggarna blockerar framfarten och han kan bara gå tillåten väg.

 
Ni ser även ovan att jag aktiverat ett ljud. Om Smiley vidrör Sprite2 (mål-texten) så spelas ljudet "mål" upp: "Yaaaay!"
 
När Smiley vidrör en stjärna så händer flera saker. Dels spelas ljudet "bonus" upp. Jag använde min sambo och hans kompis som ljudaktörer, för att spela in lite roliga ljudeffekter.
 
Ni ser även ovan att jag använt kommandot "hide", så förvinner stjärnan när man vidrör den. Sedan har jag även kopplat vidrörandet till variabeln Bonus. Varje gång man plockar upp en stjärna så försvinner den, bonusljudet spelas och räknaren Bonus i övre högra hörnet går upp +1.
 
Undefär så fungerar mitt första Scratch-projekt! Jag har redan fått en kommentar som tipsar om hur jag kan lägga till en skärm med "Du vann!!" när man kommer till målet. Härligt med aktiv Scratch-gemenskap som ger bra feedback och tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild