Slutreflektion spelkursen

Reflekterande avslutningsuppgift i kursen Datorspel och lärande 7,5 hp

Jaha, då lider kursen mot sitt slut och det är dags att se tillbaka på de inledande reflektionerna. Jag var redan från början positivt inställd till möjligheten att använda spel för lärande, annars hade jag väl inte sökt kursen. Vad kursen givit mig är dock en hel del nya begrepp och forskningsbakgrund som gör att jag kan argumentera för mina åsikter när det gäller spel.

I min inledande reflektion är jag osäker när det gäller fysisk och social hälsa. Och visst är det sant att det finns barn och ungdomar som fastnar i negativa spiraler som leder till stillasittande, problematisk högkonsumtion och socialt förfall. Just därför är det bra att pedagoger och föräldrar är väl informerade om spelkulturens risker - och möjligheter. Vi måste visa ungdomarna att vi vill förstå dem och inte ställer oss på tvären när det gäller allt spelrelaterat, bara om det får negativa effekter till ingen nytta. Vi vill ju bara väl och uppmuntrar förstås intressen som är roliga och meningsfulla.

Att själv prova olika spel och reflektera om olika genrer har öppnat en större medvetenhet för mig. Man kan inte prata om ”spel” över en kam, vill man analysera spelens potential eller risker måste man se till innehållet. Ett MMORPG är något helt annat än ett casual puzzle game. De har olika risker och olika möjligheter.

Min största, fantastiska upptäckt är hur spelutvecklare verkar ha hittat kärnan i inlärning och motivation, utan att studera pedagogik eller didaktik. Skolan håller kvar eleverna med skolplikten, men spelen måste vara så attraktiva att människor är villiga att betala pengar för dem och sedan lägga stor tid och energi på att spela dem. Marknadens krav har gjort att spelutvecklarna måste skapa lärandemiljöer som är stimulerande, förståerliga, meningsfulla och lustfyllda. De har nått så många mål som vi lärare kämpar med! Just därför måste vi studera spelen närmare och lära oss deras principer. Vi kanske har letat efter lösningen till pedagogikens problem på helt fel ställen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild