Resurspaket 1, del 1

Reading, Writing, and Programming handlar om hur Scratch kan användas av barn för att skapa och få uttryck för sina kreativa idéer, till exempel genom interaktiva Mors Dag-kort. Barn som kan konsumera ny media men inte skapa den kan inte direkt kallas "flytande i det digitala språket", man måste kunna både läsa och skriva. Scratch är ett verktyg för människor i alla åldrar att "skriva" egen kod och interaktion. Scratch kan innehålla interaktivitet via klick med musen, fysiska föremål, webbkameran eller volym i mikrofonen. Att arbeta med Scratch gör att man behöver lära sig om variabler, kod, designprocess, beslutsamhet och felsökning på ett betydligt mer meningsfullt sätt än samma stoff i ett klassrum utan kontext. Kunskapen kan översättas till många andra yrken och användsområden i livet.
 
ScratchEd har jag tagit del av ett webinar om utvärdering och bedömning av "computational thinking", där man föreslår tre olika ansatser: projektanalys, artefaktbaserade intervjuer och designscenarion. Ett exempel på projektanalys är en Color Search Engine i Scratch som visar precis vilka "block" av kod som en specifik användare använder eller inte använder. Om en person aldrig använder en viss typ av block, har personen förmodligen en kunskapslucka kring användandet av detta block. Mycket smart, tycker jag! Tänk om man kunde självrätta matteboken och den automatiskt talade om att "Lisa tvekar ofta inför subtraktioner i talområdet 100-1000 som innehåller tiotalsövergångar". Det vore inte helt fel.
 
Artefaktbaserade intervjuer är ett alternativ för att även få en uppfattning av processen, utveckling över tid, intentioner, vad man gör när man kör fast osv. Designscenarion innebär istället att man tar färdiga projekt och arbetar med att förklara hur de fungerar, beskriva hur de kan utvecklas, fixa buggar och lägga till funktioner.
 
Det är absolut värt att tala om hur vi ska bedöma elevernas arbete om vi väljer att arbeta med digitalt berättande som metod. Som sagt tog Bryan Alexander upp det som en viktig punkt angående framtiden, hur värderar och bedömer vi? Lärarna i det webinar jag såg har tagit itu med frågan och hittat olika sätt som har sina för- och nackdelar när man arbetar med Scratch.

Mer från resurspaketet kommer så småningom. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild