Genus i sagans värld

Jag hoppas att min Keynote uppgift blir som kursledarna tänkt sig... Beskrivningen känns inte direkt anpassad till planering för förskolan, men de har ju sagt att förskola är ok, så jag kanske inte ska oroa mig. Det blir ju lite skillnad angående bedömning, längd på "lektioner" och upplägg på planering när man har att göra med så små barn och en icke-obligatorisk verksamhet.
 
Men det ska nog bli bra, jag siktar på att skapa en lärarhandledning som jag faktiskt kan ge till kollegor och som de kan förstå. Riktigt pepp på detta projekt! Även om det är knappt med tid, jag har lovat att vara färdig på fredag. :)
 
Ett annat dilemma att ta ställning till, som alltid, är frågan om genus. Hur mycket kan man slakta traditionella folksagor för att de ska bli lämpliga? Jag tycker oftast att det är fånigt när folk skriver "snälla" varianter av sagor, vargar som stänger in mormor i garderoben istället för att äta upp henne, till exempel. Barn tål att prata om döden!
 
När det gäller genus kände jag mig dock tvungen att anpassa lite. För vad säger vi egentligen med Rödluvan? Vi har fem karaktärer, tre kvinnliga och två manliga. Vi har vargen - elak och ondskefull. Vi har jägaren/skogshuggaren - räddaren i nöden som med sitt mod och sitt vapen räddar de stackars kvinnorna.
 
För att kompromissa lite bad jag min bror att rita mig en kvinnlig jägare till min animation. Så långt får man väl sträcka sig, vem har sagt att jägaren måste vara en man? Nu blev det lite bättre! (Det var den enda bilden jag inte kunde ladda ner färdig - det är nämligen ingen som ritar kvinnliga jägare utan sexuell, olämplig vinkling. Fy skäms på dig, internet!)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild