Vecka 78-80 (VT12)
Oj nu blev det många veckor i ett!
Under några tänkvärda veckor har vi läst om flerspråkighet. Det har blivit färre böcker och desto fler kortare artiklar i kurslitteraturen, vilket känns lite annorlunda. Kul med många olika synvinklar och exempel men lite rörigt att hålla reda på vad som hör ihop med vad.
Nu sitter jag och pluggar inför vår första "riktiga" salstenta som går av stapeln imorgon. Som examination för momentet har vi även skapat värderingsövningar och forumspel baserat i litteraturen.
På torsdag kväll ska jag på bowlingkväll med information om lärarlegitimationen, arrangerat av Lärarförbundet. Sådana kvällar är alltid trevliga. Sedan är det snart slut på terminen och jag får en hel vecka ledigt innan nästa kurs börjar (omg!!). Då ska det firas födelsedagar och förlovning. :)
Återkommer när sommarens första kurs börjar: Learning Study - lärande i klassrummet.
Under några tänkvärda veckor har vi läst om flerspråkighet. Det har blivit färre böcker och desto fler kortare artiklar i kurslitteraturen, vilket känns lite annorlunda. Kul med många olika synvinklar och exempel men lite rörigt att hålla reda på vad som hör ihop med vad.
Nu sitter jag och pluggar inför vår första "riktiga" salstenta som går av stapeln imorgon. Som examination för momentet har vi även skapat värderingsövningar och forumspel baserat i litteraturen.
På torsdag kväll ska jag på bowlingkväll med information om lärarlegitimationen, arrangerat av Lärarförbundet. Sådana kvällar är alltid trevliga. Sedan är det snart slut på terminen och jag får en hel vecka ledigt innan nästa kurs börjar (omg!!). Då ska det firas födelsedagar och förlovning. :)
Återkommer när sommarens första kurs börjar: Learning Study - lärande i klassrummet.
Vecka 76-77 (VT12)
Vecka 76 var sista veckan på moment Specialpedagogik. Mina pollenallergier har börjat bryta ut på allvar, så det var skönt att kunna stanna inomhus hemma och skriva klart vår inlämningsuppgift som examination på momentet, en fallstudie med specialpedagogiska dilemman. På torsdagen hade vi ett "critical friend"-möte där man träffade ett par studiekamrater med sin text och hjälpte varandra att ta sig vidare inför sista skrivdagen på fredagen.
Vecka 77 påbörjas nu kursens sista moment, Flerspråkighet. Istället för längre böcker har vi läst många kortare artiklar via PDF, haft föreläsningar och läst boken Stärkta trådar med litteraturseminarium. Området visar sig inte bara knyta ihop specialpedagogik med flerspråkighet utan behandlar också multikulturalitet, kategorisering, identitet, rasifiering, inkludering och exkludering. Mycket intressant och välbehövligt!
Kände mig smart på bussen häromdagen när en äldre dam sneglade över på min kurslitteratur. Kände mig sedan mindre smart när jag upptäckte vilken sida jag hade öppen: ett långt citat från en etnografisk studie på en högstadieskola, med många ordentliga exempel på etniskt nedsättande ord... Undrar vad den damen trodde att jag läste för böcker.
Vecka 77 påbörjas nu kursens sista moment, Flerspråkighet. Istället för längre böcker har vi läst många kortare artiklar via PDF, haft föreläsningar och läst boken Stärkta trådar med litteraturseminarium. Området visar sig inte bara knyta ihop specialpedagogik med flerspråkighet utan behandlar också multikulturalitet, kategorisering, identitet, rasifiering, inkludering och exkludering. Mycket intressant och välbehövligt!
Kände mig smart på bussen häromdagen när en äldre dam sneglade över på min kurslitteratur. Kände mig sedan mindre smart när jag upptäckte vilken sida jag hade öppen: ett långt citat från en etnografisk studie på en högstadieskola, med många ordentliga exempel på etniskt nedsättande ord... Undrar vad den damen trodde att jag läste för böcker.