Studera Vidare .se

Hemsidan studeravidare.se är en fin ny sajt med massor av bra översiktsinformation för den som ska välja utbildning. Nyligen fick jag en förfrågan från dem, de hade nämligen sett min blogg här och undrade om jag ville blogga lite på deras hemsida också.

Smickrad var man, så det ville jag förstås! Det mesta jag lägger där blir förmodligen copy-paste härifrån, men vill ni får ni gärna besöka mig på studeravidare.se/blogg/lisaswahn!

Vecka 22 (VT11)

Andra veckan på terminen och tempot börjar öka lite med läsning och övningar. :)

I kursen lärarroll i förändring har vi påbörjat resan genom förskolans historia. På måndag förmiddag tog vi del av ett fjärrsänd föreläsning från Uppsala om syfte och innehåll i undervisningen för förskolebarn och de yngre skolbarnen under det senaste seklet. På eftermiddagen hade vi en valfri introduktion (men de flesta kom) för att lättare komma in i boken De yngre barnens läroplanshistoria. Under tis-ons hade vi sedan tid att läsa. Det vi läser och antecknar dessa första tre veckor ska senare sammanfattas på 3-4 sidor för en skriftlig inlämningsuppgift.

Hållbar Utveckling hade som vanligt heldagar på tors-fre, med obligatorisk närvaro eftersom vi hade spännande heldagsövningar som är svåra att ersätta om man missar dem. Torsdagen dedikerades till "The Mission", då vi istället för historia blickar framåt!

Övningen kan göras på alla nivåer, från högstadieelever till forskare, och går ungefär ut på följande: Tänk dig att du ska skicka ut ett enormt rymdskepp i rymden, stort nog att lasta med vad ni än kan behöva. Det finns dock några regler; resan kommer att ta 6000 år, ni får vara max 100 människor ombort samtidigt, ni har tillgång till solsken och gravitation i skeppet men det finns dock ingen "avfallslucka" - inget kommer in och ingenting ut. Hur går ert lilla ekosystem runt? Hur ser det ut i skeppet efter 2000 år? Vad tog ni med er? Hur ser vardagslivet ut? Varför trivs människorna ombord?

Meningarna var kanske delade om hur meningsfull denna övning var, men jag tyckte jag fick ut jättemycket från det. Den slutar ju nämligen inte bara när man fixat luft, mat och vatten utan har hur många dimensioner som helst. Hur mycket får man bestämma över människors liv för att se till att de håller sig till överlevnadsreglerna? Vem bestämmer? Vad behöver vi egentligen för att leva ett bra liv?

Och så insikten om hur lätt ett ekosystem kan fallera och vad vi egentligen behöver. Visste ni att en enda människa behöver 10-15 träd för att andas, till exempel? Det blir minst 1500 träd på rymdskeppet!

En planet - en chans!

Vecka 21 (VT11)

Tjugoförsta veckan på utbildningen totalt, första veckan på vårterminen! Två nya kurser att påbörja:

Lärarroll i förändring ligger schemalagt i början på varje vecka framöver. I måndags hade vi introduktion, ovanligt tydlig sådan med schema, litteraturlista och överssiktsbild av inlämningsuppgifter. Under "arbetslunch" påbörjade vi det grupparbete som vi fick jobba med under tisdagen och redovisa i halvklass på onsdag förmiddag.

Det hela gick ut på att lusaläsa den gamla läroplanen för förskolan, Lpfö98, och jämföra med vilka likheter och skillnader som finns i den reviderade versionen 2010. Vilken förändring krävs av lärarrollen för att vi ska leva upp till nya mål och ansvarsområden? Vi fick diskutera och sedan mynna ut i en redovisning, där vi skulle tänka oss att vi startar en helt ny förskola och ska hålla föräldramöte där vi presenterar de åtta viktigaste punkter som vår verksamhet vilar på. Dessa punkter skulle rangordnas på en affisch och sedan ifrågasättas på redovisningen.

Spännande uppgift, som förstås skulle kunna diskuteras fram och tillbaka i evig tid. Alla gjorde unika och intressanta lösningar och många var nog inspirerade och ivriga att göra vår egen förskola till verklighet NU! ;)

Hållbar utveckling börjar imorgon, för den kommer gå på torsdagar och fredagar framöver. Detta är en högskolegemensam kurs som alla program läser, vilket ger oss möjlighet att läsa tillsammans med studenter från designprogrammet! Det blir säkert trevligt, nya människor med egna perspektiv som vi ska få samarbeta med i projektarbeten. Återkommer om detta!

Trots att det är kursstart känns läget ganska lugnt, mycket kurslitteratur finns digitalt så det är få böcker leta efter. Våra trygga basgrupper har upplösts för att forma nya, vilket känns helt ok efter första grupparbetet. Visst är det synd att mista de system man byggt upp hela förra terminen, men vi går ju fortfarande i samma klass allihop och det är nog nyttigt att variera med nya samarbeten.

Hemtenta: Ledarskap och grupprocesser

Eftersom jag inte skrivit något i kategorin "examensuppgifter" på ett tag, tänkte jag berätta lite om vad en hemtenta är.

Wikipedias definition av en tentamen är "en examination i slutet av en kurs på en högskola eller ett universitet. Den är vanligtvis skriftlig men kan även vara muntlig och kallas då ofta munta."

En hemtentamen är alltså en tentamen som man skriver hemma, i motsats till en salstentamen.

Den hemtenta som vi nyligen fått skriva i kursen ledarskap och grupprocesser bestod av fyra delar. Vi skulle alltså skriva en uppsats baserat på de böcker vi läst och föreläsningar och seminarier vi deltagit i för kursen. Uppgift 1 (ca 1500 ord) ska redovisa det viktigaste av vad vi lärt oss. Uppgift 2 (ca 1000 ord) fördjupar sig mer på ett område vi själva får välja. Uppgift 3 (ca 1000 ord) ska beskriva en vision om hur vi vill arbeta som lärare och uppgift 4 (ca 1000 ord) ger oss en problemsituation angående "vänskap på nätet" som vi ska ge förslag på lösning till.

Jag tänkte att detta kan vara bra om du är blivande student och vill se exempel på examensuppgifter. Instruktionen för vår hemtentamen har jag laddat upp här så att den kan läsas i sin helhet. Dokumentet refererar även till kursens betygskriterier och förväntade studieresultat - de finns här.

Vecka 20 (HT10)

Det här blir mitt sista inlägg i "veckobok termin 1", för nu har det faktiskt gått TJUGO hela veckor och mina första 30 högskolepoäng är över!

Efter det undervisningsfria juluppehållet kom vi så småningom tillbaka till högskolan. I kursen lärande och kommunikation hade vi slutseminarium mån-tis, då vi fick presentera de PM vi skrivit. Sedan fick en kamrat, som fått i uppgift att läsa just min text, chans att opponera, kommentera och ställa frågor om vad jag skrivit. Det var både nervöst och spännande, kul att höra åsikter och feedback om vad man gjort och även intressant att se vad alla andra tyckte var viktigast med den kurs vi nu avslutar!

Sedan hade vi egen tid ett par dagar, med utrymme att kanske avsluta hemtentan för kursen ledarskap och grupprocesser eller komma ikapp med någon kompletteringsavgift. Fredagen blev gemensam avslutning och (viktigt!) utvärdering av kurserna.

Så nu ser jag fram emot "veckobok termin 2" med start på måndag, då vi påbörjar två sprillans nya spännande kurser!

(Mindre spännande var det brev jag fick idag - årsredovisning från CSN. Alltid trevligt att bli påmind om hur mycket man hittills har lånat. Mmmmm tur är det är tre långa års studier kvar innan det kommer återbetalningsfakturor. Det är värt varje krona!)


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0