Sammanfattning avsnitt 3

Avsnitt 3 i The New Digital Storytelling heter Combinatorial Storytelling; or, The Dawn of New Narrative Forms och omfattar fyra kapitel. Vi har talat om den så kallade nätverksboken, mobila enheter, Alternate Reality Games (ARG) och Augmented Reality (AR).

När berättelser består av nätverk blir de mindre linjära och öppnar för interaktion. Historien måste inte gå kronologiskt från början till slut, ur ett ensamt perspektiv genom ett ensamt media - den kan ha olika författare, olika perspektiv och bestå av både text, bild, video, ljud, spel... Det som krävs är att skaparen har en strategi för 1) vilket innehåll passar för vilket media, 2) hur läsaren navigerar genom innehållet, och 3) hur kommentarer, diskussioner och läsarmedverkan kan modereras. Copyrightfrågan behöver också diskuteras här, själv har jag en förkärlek för Creative Commons-licenser och dess möjligheter.

Mobila enheter utökar möjligheter för konsumenter men kräver lite eftertanke hos producenten av media. Hur ser min webbsida eller video ut, om tittarna vill se dem i sin telefon? Kindle och iPad är exempel på plattformer som jag uppfattar som ett "mellanting", med större skärmar än mobiltelefoner men ändå ökad mobilitet jämfört med laptop. När vi kan ha våra texter och media med oss ständigt under dagen, utvecklas en annorlunda kultur för läsare och därmed en annan marknad för publicering.

ARG är berättelser mitt emellan fiktion och verklighet. Spelarna vet kanske inte först att det är ett spel de deltar i och det finns inga tydliga gränser mellan spelet och omgivningen. Via webb, telefon, email, video, film och annan media samarbetar nyfikna spelare för att hitta ledtrådar och nya bitar i det dolda narrativet.

Såhär tänker Robert Kjellander om ARG: "Den suddiga gränsen mellan verklighet och fantasi är ju nog någonting som tilltalar alla på ett eller annat sätt, att medverka i något spännande där man känner sig på gränsen liksom. Fastän exemplena i boken kanske inte passar yngre elever så kan man ändå ta med sig konceptet in i skolverksamheten tycker jag och antingen försöker hitta på någon egen anpassad variant, eller att söka på internet då det ständigt kommer fram nya projekt från skapare. Alltså blanda lek och lärande i en äventyrsupplevelse på fritidhemmet till exempel, likt det man läst om äventyrspedagogik, där pedagogerna spelar lite teater samtidigt man är ledare i leken."

Jag tror absolut att elever skulle nappa på ARG-liknande projekt. Egentligen har nog barn lättare att förstå konceptet än vi vuxna. De är vana att leka med gränsen, verklighet och fantasi. Det är bara vi (jag) som stirrar på beskrivningar av ARG-projekt och dumt undrar "vadå... är det på riktigt eller...?". Lite synd är det ju, att vi växer ifrån vår kreativitet och anpassas allt mer till vuxenvärlden, dess begrepp och kategorier. Barn har färre begrepp och betraktar världen mer kaos-artat och öppet, allt är möjligt. Jag tror att lite ARG kan utveckla fantasin och källkritiken hos oss vuxna, jag skulle gärna se fler exempel och delta i spelet någon gång.

AR är istället starkt kopplat till den fysiska världen, likt "skyltar" som man måste gå till för att kunna läsa. Fördelen är dock att det digitala innehållet är rikare, multimodalt och mer flexibelt och föränderligt än fysiska skyltar. Utvecklingen är på gång på detta område, jag tror att det snart kommer bli en allt mer använd funktion i våra liv som kan underlätta en hel del. Som vi vet så följer berättelser snart i spåren av nya uttrycksformer, det ska bli spännande att se vad som sker här. En positiv grej är ju att fysisk aktivitet och rörelse involverats med det digitala. Om dagens gamers börjar involvera sig i spel och berättelser via AR, kan man knappast klaga på att de aldrig går ut och får någon frisk luft. :)

Öpedagogen är en lärare här på Gotland som sysslar mycket med geocaching med sina elever, vilket kan liknas med AR. Förutom de läroplansmål som uppnås med skattsökandet (kartläsning m.m.) så kan själva skatterna bestå av olika uppgifter. Varför inte berättelser eller svenskauppgifter? Matematik? Övningar i idrott och hälsa? Historia om lokala platser? Möjligheterna är obegränsade och de motsvarande läroplansmålen lätta att hitta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild