Vecka 35 (VT11)

Kring påsk fick vi ett par dagar egna studier, så det fanns utrymme att planera när man ville fira påsk och när man ville studera. Tors-fre hade vi halvdagar med didaktikseminarier. Nästa vecka är det VFU, så nu är det förberedelser som gäller!

I kursen samverkan planerar vi inför att intervjua minst ett barn och genomföra en observation, för att sedan analysera detta ur ett utvecklingspsykologiskt vis i en skriftlig rapport. Vi ska även leda en lek som redovisas muntligt.

I kursen didaktik får vi ganska fritt planera ett lite större moment än sist, kanske ett par lektioner där vi har ett mål om att något ska läras ut. Lektionerna ska planeras didaktiskt, genomföras och utvärderas. Detta redovisas sedan med hjälp av en photostory, ett inspelat bildspel på 10-15 minuter där vi berättar om hur vi tänkte och hur det gick, våra didaktiska idéer om förbättringar inför nästa gång.

Så nu börjar det bli lite på riktigt! Jag planerar en intervju om lärtillfällen, en observation om moralnivåer och en utematte-lektion om volymer med ett induktivt arbetssätt.

*pustar ut och tar helg*

Svar till Emilia och Jonatan

Kommenterer på Många sökande:

"Åhh, jag önskar jag vore en av dem. Jag vill inget annat än att bo och plugga på Gotland. Jag har som sagt min syster boende på ön sedan 8 år sedan och jag bara längtar tills dagen är kommen..
Jag studierar samma program som dig Lisa fast i Uppsala, så vi läser exakt samma kurser, det är väl lite roligt? Jag är inne på slutkampen på samverkans kursen börjar hållbar utveckling nästa vecka..
Du har en väldigt intressant blogg! :D" /Emilia

"Här är iallafall en av dom som valde utbildningen i förstahand :) Är inte helt 100% på vad jag vill, men det här känns ganska rätt. Visby verkar vara en himla skön stad att studera i. Hur är det under vinterhalvåret?" /Jonatan
---------------------------------


Hej på er, så roligt att höra från er!

Lite spännande är det att vår linje till stor del följer Uppsalas lärarutbildning, och det därför finns folk som Emilia någonstans där borta på fastlandet som sysslar med väldigt liknande saker som vi gör. Vi läser dock kurserna två och två medan de läser en och en, i en lite annan ordning... Därför är jag redan klar med hållbar utveckling som hon nämner, och har nu hennes samverkanskurs samtidigt som en didaktikkurs.

Roligt att du hittade hit, Jonatan! Kul med killar som söker till förskoleprogrammet! I vår klass går bara fyra killar, varav flera är mer intresserade av skola/fritids än förskola. Om du känner att detta är rätt så kör hårt! Som manlig förskollärare blir du otroligt eftertraktad och värd din vikt i guld. :)

Visby är verkligen en väldigt mysig stad, men om du är van vid sommar-Gotland är det bra att vara redo för ett annorlunda vinterhalvår. Gatorna blir lite ödsligare och vintrarna är mildare och blåsigare med vårt kustklimat. Det finns förstås en gotländsk charm även på vintern, då vi "riktiga gotlänningar" är kvar och har härligheten för oss själva. Se till att utforska resten av ön! Första veckorna på HGo hålls det bussrundturer då man kan åka med och kika på vad som finns att upptäcka på landsbygden.

Hoppas att vi träffas i höst! :D

Många sökande HT11

Förresten har jag ju glömt att berätta följande: Det verkar bli en hel del sökande till höstens nya Förskollärarprogram vid Högskolan på Gotland!

Ryktet säger att vi har mer än 200 sökande, varav cirka 70 har sökt i första hand. Eftersom det finns ungefär 40 platser verkar det som om det blir fullt hus i höst! Ska bli trevligt att få lite "småsyskon" för oss att ta hand om. :)

Någon som sökt som hittat hit? Lämna gärna en kommentar, det är så spännande att veta vilka ni är!

VFU, vår och annat funderande

Det är något annorlunda i luften dessa kurser. Kanske är det våren och den stundande sommaren som får mig att vilja "slutspurta". Kanske är det alla superspännande praktiska utmaningar som lockar fram den kunskap och kompetens vi faktiskt redan samlat på oss. Kanske är det längtan till VFU som närmar sig!

Eller kanske är det en annan grej - vårt luftiga 10-15 schema. Vissa verkar irriterade över att tiden inte "utnyttjas bättre" men jag känner rakt tvärt om. För första gången har jag tid att verkligen vara student! Jag kan läsa en stund i bibliotekets cafeteria på morgonen, med utsikt över Almedalen. Jag kan gå och ta en glass på lunchen. Jag kan stämma möte med arbetsgruppen och stanna en stund efter seminarier och diskutera. Det är så skönt att slippa springa från bussen, kasta i sig lunch någongång mitt i och sedan rusa tillbaka till bussen utan att ha tid att säga trevlig helg ens en gång.

Ser verkligen fram emot VFU-uppgifterna som ger oss massor av utrymme att välja ämnen vi själva är intresserade av och experimentera och prova. Med färre uppgifter att klämma in på två veckor finns det utrymme både till att låta dem ta den tid de förtjänar, och till att få dagar över när man kan bara vara med barngruppen och följa med i rutinen.

En helt annan orelaterad grej jag kom på i en diskussion nyligen. Vi pratade om hur vi ibland måste jobba enligt förbestämda grupper, istället för att gruppa ihop oss själva efter intresse. Motiveringen har ofta varit "så är det i livet, vi hamnar i arbetsgrupper vi inte alltid fungerar perfekt med". Men... hur var det med den där dolda läroplanen nu igen? Ska vi lära barnen att sitta still och vara tysta för att det är så det är i livet, eller...? ;)

Hoppas att alla haft en underbar påskhelg!

Vecka 32-34 (VT11)

Attans, nu rusar veckorna så att jag inte hinner med att blogga igen!

I kursen didaktik har vi arbetat ganska fritt i grupper och utforskat litteratur i den ordning och på det vis som passat oss själva för inspiration. Vi har haft ett par gemensamma seminarium om vad didaktik är och vad våra gruppuppgifter går ut på. I ett litteraturseminarium har vi bearbetat den mycket teoretiska boken Didaktik.

Fas 1 i grupparbetet går ut på att skapa en övergripande 3-års plan om vad som bör ingå i undervisningen (gruppen är antingen riktad mot äldre förskolebarn eller grundskolans första tre år). Vad är viktigt innehåll? Vad börjar man men och vad kommer sedan? Varför det? Var undervisar vi? Hur? När? VARFÖR - de didaktiska frågorna gör sig påminnda.

Resultatet av fas 1 redovisar vi i ett gemensamt seminarium imorgon. Snart går vi vidare med fas 2, där vi "zoomar in" på en liten del av vår planering och detaljplanerar varje lektion, så att de blir i princip genomförbara för en utomstående. Dessa idéer kommer vi senare ha möjlighet att tillämpa ute i "verkligheten" under en framtida VFU-period.

I kursen om samverkan är det plugg om Utvecklingspsykologi som gäller. Egen läsning för att läsa om oändliga teorier kombineras med mycket lärarledd tid för att tillsammans få någon rätsida på hur barn egentligen fungerar.

Vi har även haft ett litet litteraturseminarium om boken Hem och Förskola för att diskutera olika former, fördelar, nackdelar, möjligheter och svårigheter med samverkan mellan förskolan och hemmet.

Men nu är det snart påsk och det är vår ute!
Glöm inte att njuta av livet också. :)

Hej hopp!

Sista dag för höstansökan 15 april!

Nu brinner det i knutarna för er som ska söka till program och kurser i höst!

Sista ansökningsdatum på studera.nu är nu på fredag, den 15e april. Om du ännu inte bestämt dig kan jag varmt rekommendera Högskolan på Gotland. I höst startar det nya förskollärarprogrammet här.

Vi har även många andra program, till exempel avancerad webbprogrammering (även tillgänglig helt på distans), byggnadsantikvarie, datorgrafik och animation, ekologi, ekonom, föremålsantikvarie, arkeologi, ledarskap, speldesign och mer.
Hela utbudet av program och kurser vid HGo finns >>HÄR<<.

Skynda och ansök! Även om du ansöker idag går det att ändra via studera.nu fram till på fredag.

Lycka till nya studenter! <3

Vi ska ha ett eget samtal

Åh, nu har vi haft dramalektion och jag får äntligen anledning att skriva i kategorin "drama, sånger, sagor" igen. I förra veckan fick vi nämligen komponera en egen låt. :)

Efter att ha läst den korta boken Hem och Förskola om samverkan hade vi diskussioner om olika former för samverkan och detta utmynnade i en musikalisk övning. Varje grupp tilldelades en form: i förskolehallen, på föräldramötet, på utvecklingssamtalet etc. Vi förväntades sedan diskutera vad som är viktigt för ett bra samtal/möte och "sälja in" vår bra form med ett sångframförande.

Vi bestämde oss för att använda pianot i Studentcentrum och knåpade ihop mästerverket nedan! :D

På utvecklingssamtalet
En önskesång från två föräldrar
Till melodin av "Jag vill ha en egen måne" i G-dur


Ni skickar hem ett dokume-ent (G, C)
Så vi får tid att tänka till (D, G)
Vi kryssar i om vad vi tycker
Och hur det ligger till

Det är så bra att vi får prata
För tiden räcker sällan till
När vi går hem är alla nöjda
Vi gör det här igen

ref.
Vi ska haaa ett eget samtal (C, D)
Där vi kan tycka till (G, Em)
Vårt barn är i fokus och vi får en helhetsbiii-i-i-ild (C, D, G)
Vi och lärarn' tipsar varandra
Tillsammans hjälps vi åt
För att fräämja lärande och framtidstrooo

Vecka 31 (VT11)

Ny kursstart! Två nya kurser bjöd på en spännande och inspirerande vecka.

Stefan uttrycker det som att vi påbörjar en "pluggkurs" (Samverkan för lärande och utveckling, på mån-tis varje vecka) och en "kaoskurs" (Didaktik för lärande och utveckling, på tors-fredagar).

I kursen samverkan behandlar vi först ämnet Utvecklingspsykologi och har alla inhandlat en tjock kursbok som förhoppningsvis ska lära oss ALLT värt att veta. Vi ska helt enkelt ha ett hum om "hur barn fungerar" och tar del av alla möjliga teorier angående detta, från Freud och Piaget till mer moderna varianter.

Det jag läst och hört hittills i boken och på de första föreläsningarna är både svårt och spännande, relevant men väcker många frågor. Känns som en väldigt allmänbildande, basläggande kurs inför framtiden.

Kursen didaktik handlar om vad som är viktigt att lära sig, hur man bör lära sig det, varför och i vilken ordning. Låter självklart kan man tycka, men svaren på dessa frågor är inte bestämda i läroplaner utan de måste vi som pedagoger faktiskt besvara själva. Didaktiska teorier verkar hittills väldigt teoretiska och flummiga, och ur dem förväntas vi konkretisera visioner om vår framtida undervisning.

Vi ska genom grupparbete göra en didaktisk modell för tre års undervisning. Vår grupp har åk 1-3, andra behandlar förskola i ungefär åldern 4-6 år. Hittills är det mycket spånande, brainstorm, "viktighetslistor", analyserande av vilka ramar kursplaner sätter upp - och vilka friheter de ger oss.

Båda kurserna känns modigt utmanande och jag är PEPP! I sommar ska jag sommarjobba med något helt annat, så nu är det de sista två kurserna för läsåret och jag tänker ge ALLT! Slutspurt!

Det är vår, jag ska bli lärare och livet är underbart!
Spread the love! <3


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0