Vecka 5 (HT10)
Mer schemalagd tid och mindre egen läsning har varit en ganska skön omväxling denna vecka. De deadlines som fanns var redovisning av Spelet till torsdag och redovisning av ett par kapitel litteratur till fredag. Båda dessa hade jag klart redan måndag eftermiddag! *tadaaaa* Har därför haft tid att planera lite framåt och påbörja uppgifter som ska vara klara de närmaste veckorna.
Har gjort en lista på alla uppgifter resten av kurserna, i ordning efter datum för deadline. Så fort jag har en eftermiddag över kollar jag på listan vad som står näst att göra.
- Läs värdegrundsboken
- Läs en valfri bok för kursen barn och ungdomar i samhället
- Gör klart uppgiften Barndomskartan
- Gör klart Spaningsuppgiften
- Läs 500 sidor valfri litteratur för förskolans och skolans samhällsuppdrag
- Metareflektion, dramapass, utvärdering
Organiserat och bra ska det vara!
I tisdags hade vi besök från tre gästföreläsare från Danmark, Finland och Litauen. De talade om en hel del intressanta saker, till exempel hur skolsystem och lärarutbildning ser ut i deras länder, om dansken Nikolai Gruntvig, Gardners tankar om olika intelligenser, och sist om språk och "language awareness" som var fantastiskt intressant och som jag inte tänker försöka mig på att sammanfatta mer än så.
I onsdags förmiddag besökte jag min VFU-plats (praktikplats) för en första hälsa-på-och-kolla-läget. Det kändes märkligt att plötsligt befinna mig i en konkret verksamhet! Genast förstod jag varför det är bra att praktisera samtidigt som man läser teorier, rapporter och kalla teoretiska argument. Det är ju verksamheten det hela handlar om! Ser fram emot att utföra en Spaningsuppgift där, och sedan själva VFU-veckorna i slutet av november.
Nu ska vi ha familjebesök i helgen, så jag publicerade veckans rapport lite tidigt.
På återseende! ^^
Har gjort en lista på alla uppgifter resten av kurserna, i ordning efter datum för deadline. Så fort jag har en eftermiddag över kollar jag på listan vad som står näst att göra.
- Läs värdegrundsboken
- Läs en valfri bok för kursen barn och ungdomar i samhället
- Gör klart uppgiften Barndomskartan
- Gör klart Spaningsuppgiften
- Läs 500 sidor valfri litteratur för förskolans och skolans samhällsuppdrag
- Metareflektion, dramapass, utvärdering
Organiserat och bra ska det vara!
I tisdags hade vi besök från tre gästföreläsare från Danmark, Finland och Litauen. De talade om en hel del intressanta saker, till exempel hur skolsystem och lärarutbildning ser ut i deras länder, om dansken Nikolai Gruntvig, Gardners tankar om olika intelligenser, och sist om språk och "language awareness" som var fantastiskt intressant och som jag inte tänker försöka mig på att sammanfatta mer än så.
I onsdags förmiddag besökte jag min VFU-plats (praktikplats) för en första hälsa-på-och-kolla-läget. Det kändes märkligt att plötsligt befinna mig i en konkret verksamhet! Genast förstod jag varför det är bra att praktisera samtidigt som man läser teorier, rapporter och kalla teoretiska argument. Det är ju verksamheten det hela handlar om! Ser fram emot att utföra en Spaningsuppgift där, och sedan själva VFU-veckorna i slutet av november.
Nu ska vi ha familjebesök i helgen, så jag publicerade veckans rapport lite tidigt.
På återseende! ^^
Lagan, Nissan, Ätran...
"Vidare rekommenderar Adler att eleverna skall få ta med sig läroböcker och egna anteckningar vid prov och förhör. Ty det som främst intresserar honom är inte minneskunskaper utan om eleverna förstått och kan tolka fakta och upplysningar - deras betydelse, vad de grundar sig på, vilka konsekvenser de får och vilket samband de har med varandra. Fakta som eleverna förstått och kan placera i ett sammanhang har längre livslängd än utantilläxor, menar han."
ur Boken om Pedagogerna, under redaktion av Anna Forsell
sid. 74, kapitlet Sokrates och samtalskonsten av Lars Lindström
sid. 74, kapitlet Sokrates och samtalskonsten av Lars Lindström
Vecka 4 (HT10)
Så vad hände vecka 4? Temat har verkligen varit genus, och vi har läst mycket litteratur.
Totalt 400 sidor avverkades, varav 200 i boken Kom igen, gubbar! Om pojkfotboll och maskuliniteter och 200 i I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Dessutom har vi sett filmen Billy Elliot gemensamt och diskuterat hur denna son till en gruvarbetare i 80-talets norra England påverkas av förväntningar på klass och genus - när han inser att det han egentligen vill göra är att dansa balett.
Läsningen tog mycket tid, i övrigt har vi haft ett distansseminarium från Uppsala på samma tema. På torsdag eftermiddag fick vi träffa en del handledare inför vår VFU (Verksamhetsförlagd Utbildning). Vi fick önska var och i vilka åldrar vi ville vara denna gång, och jag placerades som önskat i åldrarna 6-8 på gångavstånd hemifrån. Denna termins två veckor VFU ligger i november, men redan innan dess får vi bekanta oss med vår handledare och även komma på besök till skolan för att kolla läget och utföra den kortare Spaningsuppgiften, som är tentauppgift i delkursen förskolans och skolans samhällsuppdrag.
På fredagen redovisades litteraturen i diskussioner, och sedan släpptes vi på stan en timme för att träna oss på att spana - nämligen på hur olika affärer egentligen ligger till med sitt genus-tänkande. Är det rosa och blått som gäller, både på kläder, böcker, leksaker och sportutrustning? Eller finns det några som kommit på lite mer neutrala sätt att marknadsföra sina barn- och ungdomsprodukter? Resultatet ska redovisas och diskuteras efter helgen, men jag misstänker att vi alla har med oss samma förutsägbara resultat... Oj vad glad jag är ibland att jag kom på hur ogenomtänkt (läs oetiskt) det är med reklam och media, den branschen hade jag nog inte mått helt bra av att jobba i.
Många roliga veckor på g! Ta hand om er!
Totalt 400 sidor avverkades, varav 200 i boken Kom igen, gubbar! Om pojkfotboll och maskuliniteter och 200 i I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Dessutom har vi sett filmen Billy Elliot gemensamt och diskuterat hur denna son till en gruvarbetare i 80-talets norra England påverkas av förväntningar på klass och genus - när han inser att det han egentligen vill göra är att dansa balett.
Läsningen tog mycket tid, i övrigt har vi haft ett distansseminarium från Uppsala på samma tema. På torsdag eftermiddag fick vi träffa en del handledare inför vår VFU (Verksamhetsförlagd Utbildning). Vi fick önska var och i vilka åldrar vi ville vara denna gång, och jag placerades som önskat i åldrarna 6-8 på gångavstånd hemifrån. Denna termins två veckor VFU ligger i november, men redan innan dess får vi bekanta oss med vår handledare och även komma på besök till skolan för att kolla läget och utföra den kortare Spaningsuppgiften, som är tentauppgift i delkursen förskolans och skolans samhällsuppdrag.
På fredagen redovisades litteraturen i diskussioner, och sedan släpptes vi på stan en timme för att träna oss på att spana - nämligen på hur olika affärer egentligen ligger till med sitt genus-tänkande. Är det rosa och blått som gäller, både på kläder, böcker, leksaker och sportutrustning? Eller finns det några som kommit på lite mer neutrala sätt att marknadsföra sina barn- och ungdomsprodukter? Resultatet ska redovisas och diskuteras efter helgen, men jag misstänker att vi alla har med oss samma förutsägbara resultat... Oj vad glad jag är ibland att jag kom på hur ogenomtänkt (läs oetiskt) det är med reklam och media, den branschen hade jag nog inte mått helt bra av att jobba i.
Många roliga veckor på g! Ta hand om er!
Svar på kommentar från Hanna
Kommentar på Vecka 3:
Ni verkar ha roliga examinationer, är det skillnaden mellan att läsa på högskola och att läsa på universitet? Tänk om man på u-tetet fick ett individuellt utvecklingssamtal, det vore något ;)... Låter iaf som att du trivs på utbildningen och det är ju härligt!
/Hanna
--------------------------------------------
Hej Hanna!
Man skulle kanske kunna tro att det är skillnaden, men jag kollade upp det där, och det är det faktiskt inte. ;) Enda skillnaden mellan vad som kallas högskola och vad som kallas universitet, det är att universitet har rätt att examinera doktorer inom minst två vetenskapsområden. Alltså måste de ju verkligen ha satsat på forskning.
I praktiken leder kanske detta till att universiteten ofta är de större skolorna och högskolorna är lite mindre, med färre elever. Kanske är det lättare att ha "roliga" tentor och individuella samtal, om man inte har sinnessjukt många elever? Så är min lilla tanke. :)
Jag trivs verkligen på utbildningen! Tack för att du kommenterar och delar med dig! ^^
Ni verkar ha roliga examinationer, är det skillnaden mellan att läsa på högskola och att läsa på universitet? Tänk om man på u-tetet fick ett individuellt utvecklingssamtal, det vore något ;)... Låter iaf som att du trivs på utbildningen och det är ju härligt!
/Hanna
--------------------------------------------
Hej Hanna!
Man skulle kanske kunna tro att det är skillnaden, men jag kollade upp det där, och det är det faktiskt inte. ;) Enda skillnaden mellan vad som kallas högskola och vad som kallas universitet, det är att universitet har rätt att examinera doktorer inom minst två vetenskapsområden. Alltså måste de ju verkligen ha satsat på forskning.
I praktiken leder kanske detta till att universiteten ofta är de större skolorna och högskolorna är lite mindre, med färre elever. Kanske är det lättare att ha "roliga" tentor och individuella samtal, om man inte har sinnessjukt många elever? Så är min lilla tanke. :)
Jag trivs verkligen på utbildningen! Tack för att du kommenterar och delar med dig! ^^
Vecka 3 (HT10)
Nu ni, denna vecka har vi för första gången haft störst del egen studietid. Bra mer än hälften av våra 40 timmar har vi fått råda över själva, vilket förstås kräver ansvarstagande och effektivitet från varje student.
I måndags förmiddag fick vi introduktion till boken Fritidskulturer. Eftersom det är en rätt tjock lunta har vår kursledare valt att tilldela ett kapitel var till ungefär ett dussin grupper i klassen. Detta kapitel skulle man lusläsa och bli expert på under veckan, så att man sedan kunde redovisa huvudinnehållet för övriga i klassen på 10-15 minuter på fredagen. Det tyckte jag var ett rätt smart arbetssätt, vissa delar av boken var ganska teorietiska och svåra, så hade man själv skummat hela boken på en vecka hade det nog varit mycket svårare att förstå hela innehållet.
Under tisdag-torsdag hade vi alltså tid att arbeta ihop vår redovisning med vår grupp. Detta är ju dock bara den ena kursen, och "spelet om skolan" för den andra kursen fick också en del arbetstid när vi väl var färdiga med presentationen. Det gäller verkligen att prioritera och inte glömma bort någon uppgift som kanske ska vara klar om en eller två veckor och helst bör göras nu.
På onsdagen klämdes även ett par andra aktiviteter in, nämligen en kort web-baserad distanslektion i datakunskap. Hemma på kammaren kunde man sitta inkopplad med hörlurar och kommunicera med lärare och andra elever via ljud och chatt. Daniel och Dag visade oss hur man kan använda webtjänsten "Google Docs" för att skriva arbeten tillsammans i ett gemensamt dokument som sparas på nätet. Vissa som hade låg datavana hade lite svårt att förstå sig på det hela, men till sist tror jag att många höll med om att det kan vara ett mycket användbart verktyg.
Onsdag eftermiddag hade jag bokat in min tid för individuellt utvecklingssamtal. Liknande samtal är man ju som elev van vid sedan tidigare, men tydligen har man infört detta på högskolan ganska nyligen. Det kändes skönt att känna att läraren sett mig som individ i vår stora klass på drygt fyrtio personer. Detta var ett tillfälle att diskutera bakgrund och framtidsplaner, förväntningar och första intryck och annat som kursansvarige kan behöva veta om mig under utbildningen.
Vecka tre flög förbi, och på schemat verkar vecka fyra fullsmockad med nytt att ta itu med. Jag försöker verkligen slappna av under helgerna för att återhämta mig, så kan jag gå på högsta växeln hela veckan sedan. Nu kör vi igen!
I måndags förmiddag fick vi introduktion till boken Fritidskulturer. Eftersom det är en rätt tjock lunta har vår kursledare valt att tilldela ett kapitel var till ungefär ett dussin grupper i klassen. Detta kapitel skulle man lusläsa och bli expert på under veckan, så att man sedan kunde redovisa huvudinnehållet för övriga i klassen på 10-15 minuter på fredagen. Det tyckte jag var ett rätt smart arbetssätt, vissa delar av boken var ganska teorietiska och svåra, så hade man själv skummat hela boken på en vecka hade det nog varit mycket svårare att förstå hela innehållet.
Under tisdag-torsdag hade vi alltså tid att arbeta ihop vår redovisning med vår grupp. Detta är ju dock bara den ena kursen, och "spelet om skolan" för den andra kursen fick också en del arbetstid när vi väl var färdiga med presentationen. Det gäller verkligen att prioritera och inte glömma bort någon uppgift som kanske ska vara klar om en eller två veckor och helst bör göras nu.
På onsdagen klämdes även ett par andra aktiviteter in, nämligen en kort web-baserad distanslektion i datakunskap. Hemma på kammaren kunde man sitta inkopplad med hörlurar och kommunicera med lärare och andra elever via ljud och chatt. Daniel och Dag visade oss hur man kan använda webtjänsten "Google Docs" för att skriva arbeten tillsammans i ett gemensamt dokument som sparas på nätet. Vissa som hade låg datavana hade lite svårt att förstå sig på det hela, men till sist tror jag att många höll med om att det kan vara ett mycket användbart verktyg.
Onsdag eftermiddag hade jag bokat in min tid för individuellt utvecklingssamtal. Liknande samtal är man ju som elev van vid sedan tidigare, men tydligen har man infört detta på högskolan ganska nyligen. Det kändes skönt att känna att läraren sett mig som individ i vår stora klass på drygt fyrtio personer. Detta var ett tillfälle att diskutera bakgrund och framtidsplaner, förväntningar och första intryck och annat som kursansvarige kan behöva veta om mig under utbildningen.
Vecka tre flög förbi, och på schemat verkar vecka fyra fullsmockad med nytt att ta itu med. Jag försöker verkligen slappna av under helgerna för att återhämta mig, så kan jag gå på högsta växeln hela veckan sedan. Nu kör vi igen!
Bidrar du till vår demokrati?
Nu har vi mindre än en vecka på oss att rösta i Valet 2010, och vi är rekordmånga som kan delta för första gången i år. Har du bestämt dig?
Det viktigaste är att du gör ett moget övervägande, hittar ett parti som delar dina prioriteringar och sedan verkligen går och röstar. Om vi inte röstar, så fungerar inte vår demokrati.
Förmodligen vet du ungefär vilket block du brukar hålla med. Om du tror att du vet vilket parti du föredrar, ta ett par minuter och besök deras hemsida, om du inte redan gjort det. Läs om deras partipolitik, klicka på frågor du tycker är viktiga och se vad partiet tycker. Håller du med? Eller vill du jämföra med ett annat parti först? Ju nogrannare vi alla är, ju bättre blir resultatet i valet!
Hitta till partiernas hemsidor:
Moderaterna (M)
Folkpartiet (FP)
Centerpartiet (C)
Kristdemokraterna (KD)
Miljöpartiet (MP)
Socialdemokraterna (S)
Vänsterpartiet (V)
Dessa är de sju partier som är representerade i riksdagen just nu. Det finns givetvis andra mindre partier också, men då får du googla själv. Rösta det som du själv tycker, enligt lag får ingen annan bestämma över din röst! Lycka till!
Det viktigaste är att du gör ett moget övervägande, hittar ett parti som delar dina prioriteringar och sedan verkligen går och röstar. Om vi inte röstar, så fungerar inte vår demokrati.
Förmodligen vet du ungefär vilket block du brukar hålla med. Om du tror att du vet vilket parti du föredrar, ta ett par minuter och besök deras hemsida, om du inte redan gjort det. Läs om deras partipolitik, klicka på frågor du tycker är viktiga och se vad partiet tycker. Håller du med? Eller vill du jämföra med ett annat parti först? Ju nogrannare vi alla är, ju bättre blir resultatet i valet!
Hitta till partiernas hemsidor:
Moderaterna (M)
Folkpartiet (FP)
Centerpartiet (C)
Kristdemokraterna (KD)
Miljöpartiet (MP)
Socialdemokraterna (S)
Vänsterpartiet (V)
Dessa är de sju partier som är representerade i riksdagen just nu. Det finns givetvis andra mindre partier också, men då får du googla själv. Rösta det som du själv tycker, enligt lag får ingen annan bestämma över din röst! Lycka till!
Vecka 2 (HT10)
Wow! Vad har hänt den här veckan då? Jo nu börjar vi komma igång på allvar minsann. Vi läser ju alltså två kurser samtidigt på halvfart, som båda kommer vara klara efter halva terminen (då får det rum fyra delkurser på en termin).
I kursen förskolan och skolans samhällsuppdrag har vi haft en föreläsning med Stefan som hade titeln "Skolan; igår, idag och imorgon". Där sammanfattades cirka 100 000 års skolhistoria om hur vi undervisat våra barn genom tiderna, hur systemet ser ut nu, och vilka tendenser vi kan se till hur skolan kommer se ut i framtiden. Detta, tillsammans med en senare genomgång om hur skolan styrs (vart pengarna kommer ifrån, vem som publicerar styrdokument och vem som bestämmer hur skolan faktiskt undervisar, vem som sätter upp mål och vem som bestämmer hur de uppnås) blev grunden till uppgiften Spelet om Skolan, som jag skrev om i gårdagens inlägg. I vår grupp har vi kommit igång med basidéen till denna uppgift, och har bokat in en dag nästa vecka då vi ska använda egen studietid till att arbeta tillsammans i grupp med det. Värsta tidsplaneringen. :)
I kursen barn och ungdomar i samhället fick vi på måndagen en introduktion till texten "Barns och ungdomars välfärd". Vi hade sedan hela veckan på oss att läsa denna, en text om drygt 300 sidor som finns att ladda ner som PDF, och förbereda oss genom att anteckna tre nedslag i texten som vi fann intressanta och ville diskutera i grupp. På fredagen träffades vi för litteraturseminarium där vi fick diskutera innehållet, redovisa vilka tre nedslag vi gjort och göra en argumentationsövning. Smart att diskutera vad som är bra och dåligt, viktigt och otillräckligt i litteraturen, tycker jag. Det slutade med att vi drog slutsatsen att man aldrig kan hålla med till 100% om vad som sägs i en bok eller på ett seminarium, och inte heller tar man avstånd till 100%. Vissa argument köper man, och andra inte - och det är viktigt att tänka igenom själv vad man egentligen tycker.
Nu börjar det dyka upp lite deadlines och tempot ökar. Vi har lärt känna våra smågrupper lite bättre och får planera tiden tillsammans, det känns skönt att vi kan samarbeta på ett bra sätt. Men men, nu är det helg så att huvudet kan få vila lite inför nästa vecka. -.- zz
I kursen förskolan och skolans samhällsuppdrag har vi haft en föreläsning med Stefan som hade titeln "Skolan; igår, idag och imorgon". Där sammanfattades cirka 100 000 års skolhistoria om hur vi undervisat våra barn genom tiderna, hur systemet ser ut nu, och vilka tendenser vi kan se till hur skolan kommer se ut i framtiden. Detta, tillsammans med en senare genomgång om hur skolan styrs (vart pengarna kommer ifrån, vem som publicerar styrdokument och vem som bestämmer hur skolan faktiskt undervisar, vem som sätter upp mål och vem som bestämmer hur de uppnås) blev grunden till uppgiften Spelet om Skolan, som jag skrev om i gårdagens inlägg. I vår grupp har vi kommit igång med basidéen till denna uppgift, och har bokat in en dag nästa vecka då vi ska använda egen studietid till att arbeta tillsammans i grupp med det. Värsta tidsplaneringen. :)
I kursen barn och ungdomar i samhället fick vi på måndagen en introduktion till texten "Barns och ungdomars välfärd". Vi hade sedan hela veckan på oss att läsa denna, en text om drygt 300 sidor som finns att ladda ner som PDF, och förbereda oss genom att anteckna tre nedslag i texten som vi fann intressanta och ville diskutera i grupp. På fredagen träffades vi för litteraturseminarium där vi fick diskutera innehållet, redovisa vilka tre nedslag vi gjort och göra en argumentationsövning. Smart att diskutera vad som är bra och dåligt, viktigt och otillräckligt i litteraturen, tycker jag. Det slutade med att vi drog slutsatsen att man aldrig kan hålla med till 100% om vad som sägs i en bok eller på ett seminarium, och inte heller tar man avstånd till 100%. Vissa argument köper man, och andra inte - och det är viktigt att tänka igenom själv vad man egentligen tycker.
Nu börjar det dyka upp lite deadlines och tempot ökar. Vi har lärt känna våra smågrupper lite bättre och får planera tiden tillsammans, det känns skönt att vi kan samarbeta på ett bra sätt. Men men, nu är det helg så att huvudet kan få vila lite inför nästa vecka. -.- zz
Uppgift: Spelet om skolan
Nu har vi faktiskt fått vår första examinatoriska uppgift, alltså en uppgift som är som en tenta och som är grund för våra betyg. Ska vi då sitta hundra elever i en skrivsal och ha skrivtenta om kommunen och staten och huvudmän och förvaltningar hit och utbildningsnämnder dit? Nej, vi ska göra en gruppuppgift där vi skapar ett brädspel om skolan. :)
Jag och de tre andra i min grupp har brainstormat idag om hur vi ska göra vårt spel, jag tänker inte avslöja hur det ser ut redan nu, men riktigt bra kommer det nog att bli. Alla spel som grupperna gör ska nämligen alla andra i klassen kunna spela sen, och förhoppningsvis både kontrollera vad man redan kan och lära sig sånt man missat på det sättet. Smart va?
På förmiddagen hade vi genomgång om hur skolan styrs, och hur detta "nya" system kan jämföras med hur man gjorde innan 1994. Detta om skolsystemet och hur det fungerar är det som ska vara grund för vad spelet ska handla om. Lite lurigt kan man ju tycka, men på ett eller annat vis ska man nog få det att vara lite mer intressant om man ger exempel och bygger upp scenarion i dessa spel.
Riktigt kreativt gjort tycker jag, man måste verkligen tänka till. Önska oss lycka till!
Jag och de tre andra i min grupp har brainstormat idag om hur vi ska göra vårt spel, jag tänker inte avslöja hur det ser ut redan nu, men riktigt bra kommer det nog att bli. Alla spel som grupperna gör ska nämligen alla andra i klassen kunna spela sen, och förhoppningsvis både kontrollera vad man redan kan och lära sig sånt man missat på det sättet. Smart va?
På förmiddagen hade vi genomgång om hur skolan styrs, och hur detta "nya" system kan jämföras med hur man gjorde innan 1994. Detta om skolsystemet och hur det fungerar är det som ska vara grund för vad spelet ska handla om. Lite lurigt kan man ju tycka, men på ett eller annat vis ska man nog få det att vara lite mer intressant om man ger exempel och bygger upp scenarion i dessa spel.
Riktigt kreativt gjort tycker jag, man måste verkligen tänka till. Önska oss lycka till!
Lite bilder från högskolan
D-huset är det av högskolans hus där den mesta av vår undervisning sker. Här finns vårat "hemklassrum" D24, men även stolar och bord för studier och matraster, kylskåp och micro samt Studentcentrum som vet allt om allt.
Högskolerestaurangen ligger bredvid receptionen i huvudbyggnaden.
Vita tavlan visade i måndags anteckningar
angående klassamhällets förändring.
Glasburen är det som Stefan kallar "Sveriges vackraste studentarbetsplats". Från denna lilla inglasade balkong högt upp i huset har man utsikt över både havet och innerstan. Här brukar Stefan även hålla sina utvecklingssamtal, för den som vågar.
Rosornas stad - avslutningsvis några allmänna bilder från Visby, på väg från högskolan till busstationen mellan söder- och östercentrum.
Lisa Swahn © 2010
www.flickr.com/lisaswahn
www.flickr.com/lisaswahn
Respekt, kunskap och entusiasm
"Men så finns det lärare som framstår i ett sällsynt skimmer, lärare som haft ett livsavgörande inflytande. - Det var NN som gav mig tillbaka tron på mig själv! - Det är tack vare NN på mellanstadiet som jag livet igenom alltid har... Om samtalet sedan letar sig djupare för att ta reda på varför just dessa lärare gjorde sådant intryck brukar tre karaktärsegenskaper nämnas: respekt, kunskap och entusiasm. Respekt för elevens personlighet och problem skänkte självförtroende och självrespekt. Solid sakkunskap gav auktoritet i klassrummet och kunskaper som ännu sitter i. Entusiasmen förmedlade upptäckarglädje och la grunden till en livslång lust att lära."
- Citat från sidan 188 i "Lärarens handbok", ur den av Tomas Brytting författade introduktionen till avsnittet "Yrkesetiska principer för lärare".
Lärarens Handbok är för övrigt en mycket bra samling skrifter, som ingår i välkomstpaketet när man blir medlem i Lärarförbundet. Denna åttonde upplaga innehåller samtliga läroplaner (Lpfö98, Lpo94 och Lpf94), Skollagen (1985:1100), Yrkesetiska principer och FN:s barnkonvention - vilka alla är texter som varje lärare och personal som arbetar med barn och unga borde hålla sig väl kunniga om.
- Citat från sidan 188 i "Lärarens handbok", ur den av Tomas Brytting författade introduktionen till avsnittet "Yrkesetiska principer för lärare".
Lärarens Handbok är för övrigt en mycket bra samling skrifter, som ingår i välkomstpaketet när man blir medlem i Lärarförbundet. Denna åttonde upplaga innehåller samtliga läroplaner (Lpfö98, Lpo94 och Lpf94), Skollagen (1985:1100), Yrkesetiska principer och FN:s barnkonvention - vilka alla är texter som varje lärare och personal som arbetar med barn och unga borde hålla sig väl kunniga om.
Vecka 1 (HT10)
Information overload! Jösses vad mycket som händer! Innan jag började plugga kunde jag suga upp varje liten pedagogiskt relaterad artikel att skriva om här på bloggen, men nu är det så mycket i huvudet varje dag att man knappt vet var man ska börja. På ett sätt förstår jag att de flesta högskolestudenterna inte har tid att lägga på bloggande. Men skam den som ger sig!
Första veckan blir förstås aldrig som man förväntade sig - förhoppningsvis blir det bättre än man trodde! Så är definitivt fallet här, och de andra i klassen verkar dela min uppfattning. Vi började redan första dagen med dramaövningar, av två anledningar. Dels för att snabbt "bli en grupp" tillsammans och låta nervositeten släppa, och dels för att lära oss hur vi själva i framtiden måste göra precis det samma med barngrupper. Hur får man en klass att känna sig trygga tillsammans? Redan detta var en otrolig aha-upplevelse för mig, som alltid tyckte lekar var onödiga, obehagliga och tråkiga när jag var liten. Förmodligen var jag ledd av pedagoger som inte riktigt ledde på rätt sätt och visste varför de gjorde vissa övningar och när de var lämpliga. Gör man rätt, så kan namnlekar och andra övningar ge en fantastiskt bra start och sammansvetsad grupp. Vi är 45 personer i vår klass och känner redan varandra ganska bra, alla är jättetrevliga och det känns underbart.
Sedan var det ju det här med själva "plugget". Jag tror många kom in med överambitiöst sinne och vi hade ständigt frågor om vilken litteratur vi skulle köpa och vad vi skulle läsa först och nu nu NU måste vi börja. "Ta det luuugnt med litteraturen!" ropar då vår handledare Stefan, och väcker oss alla ur paniken. Plötsligt förväntas vi mest studera för vår egen skull, och inte för att klara ett prov eller förhör. Ingen panik, en bok i taget, information kommer eftersom.
Vi har haft ett par seminarier, både med Stefan (Varför lärare och varför skola?) och en distanssänd interaktiv föreläsning från Uppsala, med Jonas Almqvist som talade om definitionen av begreppet kunskap, om teori och praktik och olika sätt att lära, kunna och veta. Vi har även haft en del egen studietid, och börjat läsa till exempel Läroplanerna, Skollagen och för de som hunnit få hem den första boken, Boken om pedagogerna av Anna Forsell.
Att studera är fantastiskt trevligt, stimulerande, omväxlande och meningsfyllt. Efter fem dagar känner jag mig mer samman med en grupp än jag gjorde under tre år på gymnasiet. Jag som inte är någon gruppmänniska!
Så om du fortfarande sitter här och läser på bloggen och funderar på om du borde söka högre utbildning: Sök. Det är värt det. Det är roligt. Det ger dig mening och erfarenheter som du behöver som anställd, som medborgare och som människa. Det kommer förändra ditt liv.
Första veckan blir förstås aldrig som man förväntade sig - förhoppningsvis blir det bättre än man trodde! Så är definitivt fallet här, och de andra i klassen verkar dela min uppfattning. Vi började redan första dagen med dramaövningar, av två anledningar. Dels för att snabbt "bli en grupp" tillsammans och låta nervositeten släppa, och dels för att lära oss hur vi själva i framtiden måste göra precis det samma med barngrupper. Hur får man en klass att känna sig trygga tillsammans? Redan detta var en otrolig aha-upplevelse för mig, som alltid tyckte lekar var onödiga, obehagliga och tråkiga när jag var liten. Förmodligen var jag ledd av pedagoger som inte riktigt ledde på rätt sätt och visste varför de gjorde vissa övningar och när de var lämpliga. Gör man rätt, så kan namnlekar och andra övningar ge en fantastiskt bra start och sammansvetsad grupp. Vi är 45 personer i vår klass och känner redan varandra ganska bra, alla är jättetrevliga och det känns underbart.
Sedan var det ju det här med själva "plugget". Jag tror många kom in med överambitiöst sinne och vi hade ständigt frågor om vilken litteratur vi skulle köpa och vad vi skulle läsa först och nu nu NU måste vi börja. "Ta det luuugnt med litteraturen!" ropar då vår handledare Stefan, och väcker oss alla ur paniken. Plötsligt förväntas vi mest studera för vår egen skull, och inte för att klara ett prov eller förhör. Ingen panik, en bok i taget, information kommer eftersom.
Vi har haft ett par seminarier, både med Stefan (Varför lärare och varför skola?) och en distanssänd interaktiv föreläsning från Uppsala, med Jonas Almqvist som talade om definitionen av begreppet kunskap, om teori och praktik och olika sätt att lära, kunna och veta. Vi har även haft en del egen studietid, och börjat läsa till exempel Läroplanerna, Skollagen och för de som hunnit få hem den första boken, Boken om pedagogerna av Anna Forsell.
Att studera är fantastiskt trevligt, stimulerande, omväxlande och meningsfyllt. Efter fem dagar känner jag mig mer samman med en grupp än jag gjorde under tre år på gymnasiet. Jag som inte är någon gruppmänniska!
Så om du fortfarande sitter här och läser på bloggen och funderar på om du borde söka högre utbildning: Sök. Det är värt det. Det är roligt. Det ger dig mening och erfarenheter som du behöver som anställd, som medborgare och som människa. Det kommer förändra ditt liv.
Seminarie: Att möta främlingsfientliga åsikter
Detta seminarie arrangerades inte av högskolan utan av Lärarförbundet, i Säveskolans aula igår eftermiddag. Målgruppen var skolans personal, men även lärarstuderande var välkomna.
Jag och en klasskamrat gick på ett seminarie av Mats Wingborg igår efter undervisningen. Han är journalist och författare och har bland annat skrivit boken "Slaget om svenskheten - ta debatten med Sverigedemokraterna".
Mats började med att ge en översikt över historian av partier i hela Europa som liknar vad vi idag upplever med Sverigedemokraterna i Sverige. Han menade att det ibland är lite svårt att avgöra vilka partier och grupper man kan räkna in i detta, och vad man ska kalla dem, till exempel "främlingsfientliga". Dock skiljer han på två klara typer av grupper, en som har rötterna i fascism och nazism, och en som växt fram ur populismen.
Jag har svårt att sammanfatta allt som sades, men det var intressant att höra från någon som är mycket kunnig i vad Sverigedemokraterna och liknande partier har för historia, åsikter och argument. Förmodligen är de flesta lärare som har svårt att bemöta elever med odemokratiska åsikter, mest bara okunniga på området och vågar inte ta diskussionen. Att vägra diskussion och ignorera dessa åsikter riskerar bara att situationen blir värre och de som sympatiserar med partiet får en förstärkt känsla av utanförskap och att hela samhället är emot dem, att "de är de enda som vågar säga sanningen".
Skaffa er kunskap och ta diskussionen när den dyker upp! Lärarförbundet delade ut häftet Att motverka nazism och rasism i skolan, som var mycket informativt och går att ladda ner som PDF via denna länk. Där får man bland annat veta hur man som kan känna igen symboler, klotter och musikgrupper med underliggande budskap dyka upp bland eleverna, och vad läraren och skolan har för rättigheter och skyldigheter med att hantera situationen.
Jag och en klasskamrat gick på ett seminarie av Mats Wingborg igår efter undervisningen. Han är journalist och författare och har bland annat skrivit boken "Slaget om svenskheten - ta debatten med Sverigedemokraterna".
Mats började med att ge en översikt över historian av partier i hela Europa som liknar vad vi idag upplever med Sverigedemokraterna i Sverige. Han menade att det ibland är lite svårt att avgöra vilka partier och grupper man kan räkna in i detta, och vad man ska kalla dem, till exempel "främlingsfientliga". Dock skiljer han på två klara typer av grupper, en som har rötterna i fascism och nazism, och en som växt fram ur populismen.
Jag har svårt att sammanfatta allt som sades, men det var intressant att höra från någon som är mycket kunnig i vad Sverigedemokraterna och liknande partier har för historia, åsikter och argument. Förmodligen är de flesta lärare som har svårt att bemöta elever med odemokratiska åsikter, mest bara okunniga på området och vågar inte ta diskussionen. Att vägra diskussion och ignorera dessa åsikter riskerar bara att situationen blir värre och de som sympatiserar med partiet får en förstärkt känsla av utanförskap och att hela samhället är emot dem, att "de är de enda som vågar säga sanningen".
Skaffa er kunskap och ta diskussionen när den dyker upp! Lärarförbundet delade ut häftet Att motverka nazism och rasism i skolan, som var mycket informativt och går att ladda ner som PDF via denna länk. Där får man bland annat veta hur man som kan känna igen symboler, klotter och musikgrupper med underliggande budskap dyka upp bland eleverna, och vad läraren och skolan har för rättigheter och skyldigheter med att hantera situationen.