Kramp i sommarschemat
Oj, nu börjar det märkas att jag sökte tusen sommarjobb. Förutom det städjobb jag redan har säkrat har jag blivit uppringd av två andra ställen nu i slutet av april som fortfarande letar folk. Roligt! Men det känns lite halvkonstigt att behöva säga "jooo visst är jag intresserad, umm låt mig se nu... kanske mellan 10e juni och 25e juni?".
Känns som att många som sommaranställer bara behöver för några få veckor, eller bara på helger, eller bara 12 timmar i veckan. Som anställd måste man nästan skaffa flera och så pussla sig fram och tillbaka med när man ska jobba var. Det är inte lätt det här.
Men på ett sätt är det ju lite skönt, nu kanske jag får jobba på tre olika ställen och det är ju både bra omväxling och en bra erfarenhet och referens inför framtiden. Två veckors butiksarbete är bättre kassavana än noll, eller hur?
Känns som att många som sommaranställer bara behöver för några få veckor, eller bara på helger, eller bara 12 timmar i veckan. Som anställd måste man nästan skaffa flera och så pussla sig fram och tillbaka med när man ska jobba var. Det är inte lätt det här.
Men på ett sätt är det ju lite skönt, nu kanske jag får jobba på tre olika ställen och det är ju både bra omväxling och en bra erfarenhet och referens inför framtiden. Två veckors butiksarbete är bättre kassavana än noll, eller hur?
Vad händer efter gymnasiet?
Fick ett sånt här fint, informativt utskick här om dagen. I det fanns det lite bra-att-ha länkar till olika sidor, beroende på vad du vill göra efter gymnasiet. Du kanske inte alls vill plugga vidare på högskola som jag, är det något helt annat du vill göra? Alla länkar nedan finns även under Länkar till vänster på den här bloggens framsida.
PLUGGA VIDARE: www.utbildningsinfo.se
- Sök bland mer än 50 000 utbildningar
- Få stöd inför ditt val
JOBBA: www.arbetsförmedlingen.se
- Sök jobb via platsbanken
- Personlig jobbcoachning via telefon och e-post
YRKESUTBILDNING: www.yhmyndigheten.se
- Sök bland närmare 1000 CSN-berättigade utbildningar
- Läs mer om yrkeshögskolans praktik, Lärande i Arbete
HÖGSKOLEUTBILDNING: www.studera.nu
- Sök och anmäl dig till högskola eller universitet
- Läs om studentliv, antagningspoäng, behörighet etc.
- Prognoser för yrken och arbetsmarknad
STUDIEMEDEL: www.csn.se
- Ansök om studemedel
- Läs mer om bidrag och lån
Detta informationsblad skickades ut i samarbete mellan fem statliga myndigheter: Arbetsförmedlingen, CSN, Högskoleverket, Myndigheten för yrkeshögskolan och Skolverket.
Ang. ny lärarutbildning 2011
På senaste tiden har det varit mycket diskussioner om att lägga om upplägget på dagens lärarutbildning.
Den 11 februari 2010 publicerade regeringen en proposition som finns att läsa i sin helhet här. Som kort sammanfattning skriver man på regeringens hemsida: "I propositionen föreslås att dagens lärarexamen ska ersättas av fyra nya yrkesexamina: förskollärarexamen, grundlärarexamen, ämneslärarexamen och yrkeslärarexamen."
Om detta börjar gälla 2011 blir jag alltså en av de sista som utbildas enligt den gamla lärarutbildningen. På Gotlands Framtidsdag diskuterade kursansvarige Stefan Myrgård detta med oss som var intresserade att börja läsa redan i höst. Enligt hans åsikt kan förändringen vara en fördel för oss sista, jag är inte särskilt insatt ännu men tyckte det han sa lät logiskt.
Jag blir utbildad för "pedagogiskt arbete med yngre barn", vilket inkluderar både förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Därför kan jag vara lite flexibel och välja vilken ålder jag vill arbeta med beroende på vad jag föredrar och var det finns jobb. Enligt det nya systemet måste man redan från början välja exakt åldersinriktning och sitter alltså lite mer fast när man väl är examinerad. En utbildad förskolelärare skulle inte kunna arbeta med lågstadiet.
Man menar väl att denna nya utbildning ska vara mer exakt, att man måste veta precis hur t ex 6-åringar fungerar. Inställningen hos de lärarstudenter jag mötte på Framtidsdagen var dock att deras utbildning fungerar bredare än så, 6 år eller 8 år spelar inte så stor roll, man har samma inställning bara lite annan nivå på undervisning.
Men men, det blir säkert bra med det nya systemet också. Jag är ändå glad att jag hann slinka in med sista kullen av version flexibel.
Uppdatering: Beslutet är nu fattat. Läs mer här.
Den 11 februari 2010 publicerade regeringen en proposition som finns att läsa i sin helhet här. Som kort sammanfattning skriver man på regeringens hemsida: "I propositionen föreslås att dagens lärarexamen ska ersättas av fyra nya yrkesexamina: förskollärarexamen, grundlärarexamen, ämneslärarexamen och yrkeslärarexamen."
Om detta börjar gälla 2011 blir jag alltså en av de sista som utbildas enligt den gamla lärarutbildningen. På Gotlands Framtidsdag diskuterade kursansvarige Stefan Myrgård detta med oss som var intresserade att börja läsa redan i höst. Enligt hans åsikt kan förändringen vara en fördel för oss sista, jag är inte särskilt insatt ännu men tyckte det han sa lät logiskt.
Jag blir utbildad för "pedagogiskt arbete med yngre barn", vilket inkluderar både förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Därför kan jag vara lite flexibel och välja vilken ålder jag vill arbeta med beroende på vad jag föredrar och var det finns jobb. Enligt det nya systemet måste man redan från början välja exakt åldersinriktning och sitter alltså lite mer fast när man väl är examinerad. En utbildad förskolelärare skulle inte kunna arbeta med lågstadiet.
Man menar väl att denna nya utbildning ska vara mer exakt, att man måste veta precis hur t ex 6-åringar fungerar. Inställningen hos de lärarstudenter jag mötte på Framtidsdagen var dock att deras utbildning fungerar bredare än så, 6 år eller 8 år spelar inte så stor roll, man har samma inställning bara lite annan nivå på undervisning.
Men men, det blir säkert bra med det nya systemet också. Jag är ändå glad att jag hann slinka in med sista kullen av version flexibel.
Uppdatering: Beslutet är nu fattat. Läs mer här.
Varför studera pedagogik?
Ur Mälardalens Högskolas kurskatalog:
"Pedagogik är en vetenskap som studerar mötet mellan individ och samhälle. Vad är det som sker när människans egen vilja och strävan konfronteras med samhällets förväntningar och krav? I pedagogikämnet intresserar vi oss särskilt för hur vi formas men även hur vi formar den kultur och det samhälle där vi befinner oss såväl i hemmet, i utbildning och folkbildning som i arbetsliv och fritid. Då är förutsättningar som könstillhörighet, etnisk och religiös bakgrund, social bakgrund, hälsa och ålder betydelsefulla. I en tid när vi ständigt ställs inför olika val och där tillgången till information är enorm och möjligheterna att skaffa sig kunskap synes oändliga, kan studier i pedagogik bidra till insikter om hur samspelet mellan individen och hennes omvärld kan se ut. Inte minst kan kunskaper i pedagogik stärka förmågan att aktivt medverka i pågående förändringar av arbetslivet och andra sammanhang där individ och samhälle möts."
Vidare skriver man om kurser i specialpedagogik:
"Kunskap inom det specialpedagogiska området blir allt angelägnare i ett samhälle som bygger på människors lika värde och aktiva medverkan. Specialpedagogiken bidrar starkt till förståelse och förändring i miljöer som t ex dagens och framtidens förskola, skola, fritidshem, habilitering, social omsorg och socialtjänst. Centralt för specialpedagogik är att utveckla kunskap om förutsättningar för gynnsam utveckling, lärande, vardagsfungerande för individen samt om hur de demokratiska värdena som gynnar social gemenskap och mångfald kan tillämpas och realiseras. I dina studier inom det breda och tvärvetenskapliga fältet som specialpedagogik utgör, har du god möjlighet att skaffa dig professionella och kraftfulla verktyg för att bedriva ett praktiskt pedagogiskt arbete. Du utvecklar ett förhållningssätt med utgångspunkt i barns, ungar och vuxnas olikheter, frisk- och riskfaktorer, som gör att du kan bearbeta pedagogiska problem på individ, grupp- organisations- och samhällsnivå. I våra kurser och program kommer du att utgå från ett miljötänkande där den pedagogiska problematiken fokuseras snarare än den "problematiska" individen, vilket utmanar det traditionella tänkandet."
Måhända informativa texter, men egentligen tycker jag det är tråkigt att man formulerar sig med ett så fackligt språk när man vänder sig till blivande studerande. Visst, är man kvalificerad för vidare studier ska man väl klara lite torra formuleringar, men är det verkligen alltid nödvändigt? Det är som om bildade människor inte kan låta bli att låta smarta när de skriver en text. Jag trodde vi pratade om pedagogik här. Ska inte en pedagog förklara på ett pedagogiskt sätt? :)
"Pedagogik är en vetenskap som studerar mötet mellan individ och samhälle. Vad är det som sker när människans egen vilja och strävan konfronteras med samhällets förväntningar och krav? I pedagogikämnet intresserar vi oss särskilt för hur vi formas men även hur vi formar den kultur och det samhälle där vi befinner oss såväl i hemmet, i utbildning och folkbildning som i arbetsliv och fritid. Då är förutsättningar som könstillhörighet, etnisk och religiös bakgrund, social bakgrund, hälsa och ålder betydelsefulla. I en tid när vi ständigt ställs inför olika val och där tillgången till information är enorm och möjligheterna att skaffa sig kunskap synes oändliga, kan studier i pedagogik bidra till insikter om hur samspelet mellan individen och hennes omvärld kan se ut. Inte minst kan kunskaper i pedagogik stärka förmågan att aktivt medverka i pågående förändringar av arbetslivet och andra sammanhang där individ och samhälle möts."
Vidare skriver man om kurser i specialpedagogik:
"Kunskap inom det specialpedagogiska området blir allt angelägnare i ett samhälle som bygger på människors lika värde och aktiva medverkan. Specialpedagogiken bidrar starkt till förståelse och förändring i miljöer som t ex dagens och framtidens förskola, skola, fritidshem, habilitering, social omsorg och socialtjänst. Centralt för specialpedagogik är att utveckla kunskap om förutsättningar för gynnsam utveckling, lärande, vardagsfungerande för individen samt om hur de demokratiska värdena som gynnar social gemenskap och mångfald kan tillämpas och realiseras. I dina studier inom det breda och tvärvetenskapliga fältet som specialpedagogik utgör, har du god möjlighet att skaffa dig professionella och kraftfulla verktyg för att bedriva ett praktiskt pedagogiskt arbete. Du utvecklar ett förhållningssätt med utgångspunkt i barns, ungar och vuxnas olikheter, frisk- och riskfaktorer, som gör att du kan bearbeta pedagogiska problem på individ, grupp- organisations- och samhällsnivå. I våra kurser och program kommer du att utgå från ett miljötänkande där den pedagogiska problematiken fokuseras snarare än den "problematiska" individen, vilket utmanar det traditionella tänkandet."
Måhända informativa texter, men egentligen tycker jag det är tråkigt att man formulerar sig med ett så fackligt språk när man vänder sig till blivande studerande. Visst, är man kvalificerad för vidare studier ska man väl klara lite torra formuleringar, men är det verkligen alltid nödvändigt? Det är som om bildade människor inte kan låta bli att låta smarta när de skriver en text. Jag trodde vi pratade om pedagogik här. Ska inte en pedagog förklara på ett pedagogiskt sätt? :)
Mat-tips från Coop
Almedalen
Ett par bilder av sommar/vinter utsikt från Almedalsbiblioteket i Visby.
Biblioteket är både för allmänheten och högskolan, så här kan man som student sitta och plugga.
Mycket mysigt tycker jag, trivs alltid så bra här. :)
Lisa Swahn © 2010
Recept: förenklad Flygande Jacob
Det här är Flygande Jacob på vegetariskt, minimalistiskt studentvis. Jag vill ha så få ingredienser som möjligt. Och så har jag bytt bort grillad kyckling mot quornfilé, men det gör du förstås som du vill beroende på vad du äter.
4 port quornfilé
3 dl matlagningsgrädde
1/2 dl ketchup
2 bananer
1 tsk curry
Ris
Sätt ugnen på 225 grader. Skär filéerna i bitar och lägg i smord ugnssäker form. Skiva banenen och lägg ovanpå. Krydda med curry. Blanda ketchup med grädden och häll på. Grädda i 20 min och servera med kokt ris.
(Om man vill kan man slänga på 1 dl jordnötter se sista 5 min. Det gör inte jag pga allergi.)
4 port quornfilé
3 dl matlagningsgrädde
1/2 dl ketchup
2 bananer
1 tsk curry
Ris
Sätt ugnen på 225 grader. Skär filéerna i bitar och lägg i smord ugnssäker form. Skiva banenen och lägg ovanpå. Krydda med curry. Blanda ketchup med grädden och häll på. Grädda i 20 min och servera med kokt ris.
(Om man vill kan man slänga på 1 dl jordnötter se sista 5 min. Det gör inte jag pga allergi.)
Att känna säkerhet
Nu har tiden gått ut för att ändra sig, och anmälan till lärarprogrammet är inskickad. Ingen återvändo. Jag känner efter i magen om det finns några oroliga ångerkänslor, men de uteblir. Nu är det bara att vänta på antagningsbeskedet.
Läraryrket har alltid känts som ett säkert val, något jag kunde falla tillbaka på om jag inte kom på något annat fantastiskt jag ville bli. "Man kan ju alltid bli lärare", har varit min säkerhetslina. När jag nu ser mig omkring bland jämlikar i ålder, inser jag att det är en tanke få att dem delar med mig. Att bli lärare finns inte alls på deras karta, men på min börjar den framträda allt mer som ett seriöst alternativ. Det finns tusentals andra suddiga fläckar på kartan men jag kan inte få dem i fokus, de skrämmer bort mig.
Vissa utbildningar skryter med att vara "vägen till framtidens jobb". Vi utbildar till jobb som inte ens finns än, bra va? Jag ryser ända in i märgen. Snacka om att köpa grisen i säcken. Visst kommer det vara förändringar även i läraryrket alltsom åren går, men det känns som en mycket mindre dramatisk förändring. Kanske är arbetssättet i Sveriges skolsystem helt annorlunda år 2030, men lärarna finns nog åtminstonde kvar. Att ändra ett skolsystem tar tid, och jag tror inte robotar tar över det hela i första taget. Jag skulle vara mer orolig för det om jag var busschaufför, byggarbetare eller webbdesigner.
Jag har ju läst media på gymnasiet, och om något är säkert med mediabranschen så är det att inget är säkert. Trenderna går och tekniken utvecklas, nya tjänster kan dyka upp och försvinna lika snabbt. Många frilansar. Det är inte ett arbetsliv jag kan se mig själv i. Jag drömmer om en fast arbetsplats! Någon sa till mig att barn är ju väldigt oförutsägbara och det får man ju förstås hålla med om, men inte på samma sätt. Vuxna människor skrämmer mig betydligt mer än barn.
Barn har möjligheter att utvecklas, de är så orörda och oskyldiga. Problem är mindre och okomplicerade när man är liten. Tonåringar skulle jag aldrig klara av, då skulle jag bli helt deprimerad. Men förhoppningsvis kan jag ge många unga en bra utbildningsgrund så att de kan gå vidare till de svårare tonåren med någonting bakom pannbenet.
Barn är framtiden. Så är det. Jag hör alldeles för många som berättar om de inkompetenta lärare de hade när de var mycket små, lärare som var oengagerade och okunniga. Jag ryser. Det här måste vi ändra på. Och alla vet ju, att vill man ha något gjort ordentligt så får man göra det själv.
Mot lärarprogrammet!
Läraryrket har alltid känts som ett säkert val, något jag kunde falla tillbaka på om jag inte kom på något annat fantastiskt jag ville bli. "Man kan ju alltid bli lärare", har varit min säkerhetslina. När jag nu ser mig omkring bland jämlikar i ålder, inser jag att det är en tanke få att dem delar med mig. Att bli lärare finns inte alls på deras karta, men på min börjar den framträda allt mer som ett seriöst alternativ. Det finns tusentals andra suddiga fläckar på kartan men jag kan inte få dem i fokus, de skrämmer bort mig.
Vissa utbildningar skryter med att vara "vägen till framtidens jobb". Vi utbildar till jobb som inte ens finns än, bra va? Jag ryser ända in i märgen. Snacka om att köpa grisen i säcken. Visst kommer det vara förändringar även i läraryrket alltsom åren går, men det känns som en mycket mindre dramatisk förändring. Kanske är arbetssättet i Sveriges skolsystem helt annorlunda år 2030, men lärarna finns nog åtminstonde kvar. Att ändra ett skolsystem tar tid, och jag tror inte robotar tar över det hela i första taget. Jag skulle vara mer orolig för det om jag var busschaufför, byggarbetare eller webbdesigner.
Jag har ju läst media på gymnasiet, och om något är säkert med mediabranschen så är det att inget är säkert. Trenderna går och tekniken utvecklas, nya tjänster kan dyka upp och försvinna lika snabbt. Många frilansar. Det är inte ett arbetsliv jag kan se mig själv i. Jag drömmer om en fast arbetsplats! Någon sa till mig att barn är ju väldigt oförutsägbara och det får man ju förstås hålla med om, men inte på samma sätt. Vuxna människor skrämmer mig betydligt mer än barn.
Barn har möjligheter att utvecklas, de är så orörda och oskyldiga. Problem är mindre och okomplicerade när man är liten. Tonåringar skulle jag aldrig klara av, då skulle jag bli helt deprimerad. Men förhoppningsvis kan jag ge många unga en bra utbildningsgrund så att de kan gå vidare till de svårare tonåren med någonting bakom pannbenet.
Barn är framtiden. Så är det. Jag hör alldeles för många som berättar om de inkompetenta lärare de hade när de var mycket små, lärare som var oengagerade och okunniga. Jag ryser. Det här måste vi ändra på. Och alla vet ju, att vill man ha något gjort ordentligt så får man göra det själv.
Mot lärarprogrammet!
Recept: Makaronipudding med broccoli och ädelost
På helgkvällarna vill man kanske laga något lite lyxigare än nudlar och korv, och så småningom lessnar man på att beställa pizza. För mig säger inget myslyx snabbare än just ädelost, mmmm. :) Blir det över går det också bra att frysa in och ha som matlåda senare.
4 dl makaroner
1/2 purjolök
250 g tinad broccoli
125 g ädelost
Äggstanning:
3 ägg
6 dl mjölk
1 tsk salt
Lite svartpeppar
Sätt ugnen på 200 grader. Koka makaronerna enligt förpackningen. Strimla purjon och dela broccolin i mindre bitar. Blanda makaroner, purjolök, broccoli och smulad ädelost i en smord ugnssäker form. Vispa ihop äggstanningen och häll över makaroniblandningen. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 min. Servera som ensamrätt eller med kassler eller skinka.
4 dl makaroner
1/2 purjolök
250 g tinad broccoli
125 g ädelost
Äggstanning:
3 ägg
6 dl mjölk
1 tsk salt
Lite svartpeppar
Sätt ugnen på 200 grader. Koka makaronerna enligt förpackningen. Strimla purjon och dela broccolin i mindre bitar. Blanda makaroner, purjolök, broccoli och smulad ädelost i en smord ugnssäker form. Vispa ihop äggstanningen och häll över makaroniblandningen. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 min. Servera som ensamrätt eller med kassler eller skinka.
Ekonomiråd från Swedbank
Idag har jag bokat tid på banken för att se över min deklaration, pensionssparande och prata lite om studielån och sånt inför i höst. Riktiga vuxenpoäng, men skönt att prata med någon som vet hur saker fungerar, det kan jag rekommendera.
På Swedbanks hemsida swedbank.se/ung finns en hel del bra information för dig som vill flytta hemifrån, plugga, skaffa bil, studera utomlands etc. Under kategorin "om ekonomi" till vänster finns flera bra faktablad, som "flytta hemifrån", "vad kostar det att leva" och mer. Värt att kolla in.
På Swedbanks hemsida swedbank.se/ung finns en hel del bra information för dig som vill flytta hemifrån, plugga, skaffa bil, studera utomlands etc. Under kategorin "om ekonomi" till vänster finns flera bra faktablad, som "flytta hemifrån", "vad kostar det att leva" och mer. Värt att kolla in.
Håll sams med grannarna
Som student flyttar man kanske hemifrån för första gången, och måste hantera helt nya problem alldeles själv, som att hålla sams med grannarna till exempel.
Här är några tips ur Hemma i HSB Nr 1.2010.
Här är några tips ur Hemma i HSB Nr 1.2010.
Två dagar kvar - glöm inte din ansökan!
Oj, har det redan gått en hel månad?
Torsdag den 15e april är sista ansökningsdag för högskolan HT10. Anmälan görs via studera.nu. Dubbelkolla att du fyllt i rätt i din anmälan och att du prioriterat på lämpligt sätt.
Kom ihåg att det endast är den högst prioriterade utbildning som du kommer in på som du har chans att tacka ja eller nej till - gör alltså rätt från början, för du har ingen möjlighet att ändra din prio senare!
Lycka till med din ansökan, så ses vi kanske i höst på högskolan. :)
Torsdag den 15e april är sista ansökningsdag för högskolan HT10. Anmälan görs via studera.nu. Dubbelkolla att du fyllt i rätt i din anmälan och att du prioriterat på lämpligt sätt.
Kom ihåg att det endast är den högst prioriterade utbildning som du kommer in på som du har chans att tacka ja eller nej till - gör alltså rätt från början, för du har ingen möjlighet att ändra din prio senare!
Lycka till med din ansökan, så ses vi kanske i höst på högskolan. :)
Visdomsord
"A poor man is not he who has little,
but he who wants more."
- Latin saying
"He who buys what he doesn't need,
will have to sell what he needs."
- Spanish saying
but he who wants more."
- Latin saying
"He who buys what he doesn't need,
will have to sell what he needs."
- Spanish saying
I fri översättning:
Ta inte mer studielån än du behöver.
Hur jag fick sommarjobb
Att hitta ett bra sommarjobb är inte alltid helt lätt (har jag märkt). Tänkte därför tipsa lite om hur jag tänkte när jag sökte i år.
Först kan man ju börja med att se vad som finns tillgängligt från arbetsförmedlingen och kommunen i sitt område. Men, dessa jobb söks ofta av många och det kan vara hård konkurrens om platsena. Därför måste man även våga sig ut och söka jobb på ställen där det inte annonseras.
Tänk på vad du har för erfarenheter och egenskaper, vilket typ av jobb du vill och kan göra. Leta sedan efter företag som kan tänkas ha sådana tjänster. Det är inte alltid företag sätter ut annonser om vilka jobb de har utan istället väljer någon de känner eller blir tipsade om. Om du inte har någon bra kontakt som kan hjälpa dig få jobb måste du därför låta arbetsplatserna veta att du finns. Sök överallt! Man vet aldrig var det behövs folk.
Jag sökte först till alla affärer på min ort, men stora affärer som Konsum och Ica fick förstås snart fullt. Sedan hittade jag alla företag där man möjligen kunde behöva hjälp med administration, reception, telefonbokningar eller städjobb. Ibland är det bra att besöka arbetsplatsen och lämna in ett personligt brev och CV, ibland passar det bättre att mejla. När jag varit på ett par intervjuer och till sist fick ett jobb var det på en mycket liten arbetsplats, som städare på den lokala "strandbyn" med camping och stugor. Jag hade mejlat in och frågat om de hade tjänster tillgängliga och fick snart svar och vi bokade intervju. Eftersom de inte annonserat någonstans hade inte många sökt samma tjänst som jag och jag hade inte alltför hård konkurrens.
Eftersom jag inte har städerfarenhet sedan tidigare fick jag istället ta till andra referenser för att visa att jag är ansvarsfull nog att sköta arbetet. Jag har deltidsjobbat under ca 18 månader inom telemarketing, och det visar i alla fall på att jag har någon typ av ambition och är villig att jobba. Som ung studerande har man ofta mycket liten eller ingen arbetslivserfarenhet att referera till på sitt CV. Mitt tips är att istället ta tillvara på vad du har. Har du bra betyg, varför inte bifoga ett betygsdokument? Har du praktiserat genom skolan, skriv vad du gjorde där. Och det är alltid bra att lämna namn och nummer till referenspersoner som kan tala väl om dig, dina gymnasielärare kanske kan ställa upp? Har du hjälpt till på farsans företag så fråga om du kan få referens därifrån. Utnyttja dina erfarenheter, även om de verkar små och obetydliga.
Lycka till med sommarjobbandet!
Först kan man ju börja med att se vad som finns tillgängligt från arbetsförmedlingen och kommunen i sitt område. Men, dessa jobb söks ofta av många och det kan vara hård konkurrens om platsena. Därför måste man även våga sig ut och söka jobb på ställen där det inte annonseras.
Tänk på vad du har för erfarenheter och egenskaper, vilket typ av jobb du vill och kan göra. Leta sedan efter företag som kan tänkas ha sådana tjänster. Det är inte alltid företag sätter ut annonser om vilka jobb de har utan istället väljer någon de känner eller blir tipsade om. Om du inte har någon bra kontakt som kan hjälpa dig få jobb måste du därför låta arbetsplatserna veta att du finns. Sök överallt! Man vet aldrig var det behövs folk.
Jag sökte först till alla affärer på min ort, men stora affärer som Konsum och Ica fick förstås snart fullt. Sedan hittade jag alla företag där man möjligen kunde behöva hjälp med administration, reception, telefonbokningar eller städjobb. Ibland är det bra att besöka arbetsplatsen och lämna in ett personligt brev och CV, ibland passar det bättre att mejla. När jag varit på ett par intervjuer och till sist fick ett jobb var det på en mycket liten arbetsplats, som städare på den lokala "strandbyn" med camping och stugor. Jag hade mejlat in och frågat om de hade tjänster tillgängliga och fick snart svar och vi bokade intervju. Eftersom de inte annonserat någonstans hade inte många sökt samma tjänst som jag och jag hade inte alltför hård konkurrens.
Eftersom jag inte har städerfarenhet sedan tidigare fick jag istället ta till andra referenser för att visa att jag är ansvarsfull nog att sköta arbetet. Jag har deltidsjobbat under ca 18 månader inom telemarketing, och det visar i alla fall på att jag har någon typ av ambition och är villig att jobba. Som ung studerande har man ofta mycket liten eller ingen arbetslivserfarenhet att referera till på sitt CV. Mitt tips är att istället ta tillvara på vad du har. Har du bra betyg, varför inte bifoga ett betygsdokument? Har du praktiserat genom skolan, skriv vad du gjorde där. Och det är alltid bra att lämna namn och nummer till referenspersoner som kan tala väl om dig, dina gymnasielärare kanske kan ställa upp? Har du hjälpt till på farsans företag så fråga om du kan få referens därifrån. Utnyttja dina erfarenheter, även om de verkar små och obetydliga.
Lycka till med sommarjobbandet!
Recept: Curryquinoa
Det här utmärkta receptet kommer från den veganska matbloggen Veggogeggo. Jag gillar det för det är snabbt, gott, vegetariskt, nyttigt och inte särskilt dyrt.
2 dl vit quinoa
1 tsk curry
1/4 purjolök
2 dl kikärtor
1 dl ärtor
1 dl hackat vitkål
salt
svartpeppar
Koka quinoan enligt förpackningen, men häll curryn i vattnet och låt det koka med. Hacka under tiden purjolöken och vitkålen och fräs dem ett par minuter tills vitkålen blir mjuk och får färg. Blanda sedan vitkål, purjo, kikärtor och ärtor med quinoan och smaka av med salt och peppar. Kan serveras som det är eller som tillbehör till kött etc.
2 dl vit quinoa
1 tsk curry
1/4 purjolök
2 dl kikärtor
1 dl ärtor
1 dl hackat vitkål
salt
svartpeppar
Koka quinoan enligt förpackningen, men häll curryn i vattnet och låt det koka med. Hacka under tiden purjolöken och vitkålen och fräs dem ett par minuter tills vitkålen blir mjuk och får färg. Blanda sedan vitkål, purjo, kikärtor och ärtor med quinoan och smaka av med salt och peppar. Kan serveras som det är eller som tillbehör till kött etc.
Vilket yrke passar dig?
På YrkeshögskoleGuidens hemsida finns ett hyffsat seriöst test för dig som är osäker på vad du vill bli. De länkar sedan vidare till yrkeshögskoleutbildningar, men man kan förstås göra testet även om man vill få en fingervisning till hur man ska välja i andra utbildningar. Gör testet här.
Nytt badrum?
Tänkte på en sak. Ni vet när man tittar i inredningskataloger och ser vackra bilder på skinande rena kök och badrum och man bara gapar och tänker "åååhh den som ändå hade ett sånt dääär badrum"?
Jo jag tänkte på det när jag städade vårt badrum häromdagen. Tro mig, vi har världens minsta fysiskt möjliga badrum, med toa, handfat och dusch, inget bad, knappt något förvaringsutrymme. Men tro det eller ej, när man rengör alla kranar och rör så glänser de precis som i katalogerna. Och när jag var klar stod jag där och kollade in i vårt mini-badrum och tänkte wow!
Jag tror att det är något man borde tänka på angående ekonomi. Visst är det okej att lyxa till ibland, men uppskatta det du har! Köp lite svinto och få de där kranarna att glänsa som om du vore en kung. :)
Jo jag tänkte på det när jag städade vårt badrum häromdagen. Tro mig, vi har världens minsta fysiskt möjliga badrum, med toa, handfat och dusch, inget bad, knappt något förvaringsutrymme. Men tro det eller ej, när man rengör alla kranar och rör så glänser de precis som i katalogerna. Och när jag var klar stod jag där och kollade in i vårt mini-badrum och tänkte wow!
Jag tror att det är något man borde tänka på angående ekonomi. Visst är det okej att lyxa till ibland, men uppskatta det du har! Köp lite svinto och få de där kranarna att glänsa som om du vore en kung. :)
Om lärarprogrammet, Högskolan på Gotland HT10
Spara energi i köket
Okej de här tipsen är kanske mer riktade till villa-ägare än studenter, men det är alltid bra att veta hur man sparar på vatten och el. Om inte för räkningens skull så för miljön!
Vi i Villa nr 2.10
Recept: Matmuffins
Matmuffins är perfekta för studenter och människor på språng. De är små och lätta att ta med sig, kan ätas kalla eller värmas om man har tillgång till micro, men ändå matiga och mättande. Jag älskar fetaost så den här sorten är min favorit! Förbered på helgen så har du något att ta med när det blir panikbråttom under veckan.
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 dl fil
1 ägg
75 g fetaost, skär i kuber
75 g spenat, tina fryst hackad eller hacka själv
1 msk olja
rödlök
coctailtomater
Sätt ugnen på 200 grader. Stek hackad rödlök i oljan tills den blivit lite mjuk. Blanda sedan löken med allt annat i en bunke, förutom coctailtomaterna, spara dem till sist. När smeten är klar, häll upp den i muffinsformer, halvvägs fullt ungefär. Ofta fungerar en muffinsplåt bättre än muffinsformar, men har du bara formar kan du använda dubbla lager så de inte säckar ihop. Sedan skär du coctailtomaterna i halvor och trycker ner några i smeten i varje form.
Grädda långt ner i ugnen i ca 30 min. Går bra att frysa in när de är klara så har du dem när de behövs. :)
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 dl fil
1 ägg
75 g fetaost, skär i kuber
75 g spenat, tina fryst hackad eller hacka själv
1 msk olja
rödlök
coctailtomater
Sätt ugnen på 200 grader. Stek hackad rödlök i oljan tills den blivit lite mjuk. Blanda sedan löken med allt annat i en bunke, förutom coctailtomaterna, spara dem till sist. När smeten är klar, häll upp den i muffinsformer, halvvägs fullt ungefär. Ofta fungerar en muffinsplåt bättre än muffinsformar, men har du bara formar kan du använda dubbla lager så de inte säckar ihop. Sedan skär du coctailtomaterna i halvor och trycker ner några i smeten i varje form.
Grädda långt ner i ugnen i ca 30 min. Går bra att frysa in när de är klara så har du dem när de behövs. :)