Svar på kommentarer från Killfröken
Kommentar på rutin vs omväxling:
Förr i tiden - när man undervisade rymden och stenåldern i tåvan, närmiljön i trean, landkspaen i fyran, europa i femman, etc. etc. var nog lärarjobbet långtråkigt. Eller i alla fall långtråkigare än vad det är nu.
Det här är viktigt: Det finns absolut inget styrdokument i Sverige som säger vad du som lärare ska undervisa om. Det enda som finns är en lista (kursplanerna) på saker de ska lära sig. Det är en enorm skillnad. jag har i uppgift att lära mina elever att skriva. Sen om de skriver om Gästrikland eller om Pokémon, det spelar faktiskt ingen roll.
----------------------------
Kommentar på att känna säkerhet:
Du skriver "barn har möjligheter att utvecklas, de är så orörda och oskyldiga. Problem är mindre och okomplicerade när man är liten."
Jag ska börja med att erkänna att jag tänkte likadant när jag började plugga. Det är en bra motivation som antagligen gör dig till en kännande och medlidsam lärare som kommer att vara uppskattad av dina framtida elever. Men var beredd på att omformulera den idén innan du blir tokig. För även om barnen i sig kan vara okomplicerade kommer du inom kort träffa på elever med minst sagt komplicerade miljöer att växa upp i, och det går inte riktigt att stänga av.
Under min första termin hade jag praktik i en årskurs 2:a i en av stans invandrargetton. Varenda en av de ungarna hade någon form av specialpedagogiska behov och så gott som alla ahde upplevt mer skit än vad jag upplevt i mitt - i sammanhanget - långa liv. Det slutade med att jag flydde i panik.
Min poäng är denna: Var glad att du har elever som "har möjlighet att utvecklas" - för en del av dem kommer verkligen inte vara på rätt väg, trots att de inte hunnit gå särskilt långt.
----------------------------
Kommentar på vardagsnära:
Naturligtvis har Anders Persson rätt i det han skriver. Och jag tror verkligen att det är i forskningen det syns allra tydligast. Inom läkarkåren är det ungefär 40% av läkarna som forskar, och för på så sätt sin yrkesgrupps talan i frågor om hur vården ska utvecklas. De allra flesta forskar på deltid och arbetar resten av sin tid "på golvet" med patienter.
Inom lärarkåren är samma siffra 2%. De andra 98 procenten får ingen röst. Klart som korvspad att klåpare utan erfarenhet kommer undan med vad som helst då. (Usch, jag blir nästan arg bara jag tänker på det.)
Hur som helst: Tack för en bra blogg och lycka till med dina studier. jag började blogg samtidigt som jag började på lärarutbildningen och det har gjort mig till en bättre lärare.
//Killfröken
-----------------------------
Hej, tackar ödmjukast för långa, givande kommentarer!
Förmodligen är det nog massor av saker jag förväntar mig nu när jag är ung och dum som inte alls kommer bli som jag trodde. Det försöker jag vara mentalt redo för! Naturligtvis vet jag att lärararbete inte blir någon dans på rosor. Barn har också problem och kommer från familjer som inte fungerar, har speciella behov och ovanor - det är något jag så gott jag kan vill förstå teoretiskt så att jag inte flippar när jag stöter på det i praktiken.
Mycket lovande att höra att ditt bloggande hjälpte dig i din utveckling, det är vad jag hoppas på för mig själv också. Redan har jag fått bra feedback och diskussion, genom att blogga själv och hitta andra som bloggar om pedagogik. Det ger ett bra nätverk för nytänkande. Vi som inte har 40% forskare i kåren får väl hitta andra sätt att diskutera och interagera!
Tack för uppmuntran och deltagande i utvecklingen,
Hälsningar Lisa
Förr i tiden - när man undervisade rymden och stenåldern i tåvan, närmiljön i trean, landkspaen i fyran, europa i femman, etc. etc. var nog lärarjobbet långtråkigt. Eller i alla fall långtråkigare än vad det är nu.
Det här är viktigt: Det finns absolut inget styrdokument i Sverige som säger vad du som lärare ska undervisa om. Det enda som finns är en lista (kursplanerna) på saker de ska lära sig. Det är en enorm skillnad. jag har i uppgift att lära mina elever att skriva. Sen om de skriver om Gästrikland eller om Pokémon, det spelar faktiskt ingen roll.
----------------------------
Kommentar på att känna säkerhet:
Du skriver "barn har möjligheter att utvecklas, de är så orörda och oskyldiga. Problem är mindre och okomplicerade när man är liten."
Jag ska börja med att erkänna att jag tänkte likadant när jag började plugga. Det är en bra motivation som antagligen gör dig till en kännande och medlidsam lärare som kommer att vara uppskattad av dina framtida elever. Men var beredd på att omformulera den idén innan du blir tokig. För även om barnen i sig kan vara okomplicerade kommer du inom kort träffa på elever med minst sagt komplicerade miljöer att växa upp i, och det går inte riktigt att stänga av.
Under min första termin hade jag praktik i en årskurs 2:a i en av stans invandrargetton. Varenda en av de ungarna hade någon form av specialpedagogiska behov och så gott som alla ahde upplevt mer skit än vad jag upplevt i mitt - i sammanhanget - långa liv. Det slutade med att jag flydde i panik.
Min poäng är denna: Var glad att du har elever som "har möjlighet att utvecklas" - för en del av dem kommer verkligen inte vara på rätt väg, trots att de inte hunnit gå särskilt långt.
----------------------------
Kommentar på vardagsnära:
Naturligtvis har Anders Persson rätt i det han skriver. Och jag tror verkligen att det är i forskningen det syns allra tydligast. Inom läkarkåren är det ungefär 40% av läkarna som forskar, och för på så sätt sin yrkesgrupps talan i frågor om hur vården ska utvecklas. De allra flesta forskar på deltid och arbetar resten av sin tid "på golvet" med patienter.
Inom lärarkåren är samma siffra 2%. De andra 98 procenten får ingen röst. Klart som korvspad att klåpare utan erfarenhet kommer undan med vad som helst då. (Usch, jag blir nästan arg bara jag tänker på det.)
Hur som helst: Tack för en bra blogg och lycka till med dina studier. jag började blogg samtidigt som jag började på lärarutbildningen och det har gjort mig till en bättre lärare.
//Killfröken
-----------------------------
Hej, tackar ödmjukast för långa, givande kommentarer!
Förmodligen är det nog massor av saker jag förväntar mig nu när jag är ung och dum som inte alls kommer bli som jag trodde. Det försöker jag vara mentalt redo för! Naturligtvis vet jag att lärararbete inte blir någon dans på rosor. Barn har också problem och kommer från familjer som inte fungerar, har speciella behov och ovanor - det är något jag så gott jag kan vill förstå teoretiskt så att jag inte flippar när jag stöter på det i praktiken.
Mycket lovande att höra att ditt bloggande hjälpte dig i din utveckling, det är vad jag hoppas på för mig själv också. Redan har jag fått bra feedback och diskussion, genom att blogga själv och hitta andra som bloggar om pedagogik. Det ger ett bra nätverk för nytänkande. Vi som inte har 40% forskare i kåren får väl hitta andra sätt att diskutera och interagera!
Tack för uppmuntran och deltagande i utvecklingen,
Hälsningar Lisa
Att tänka sig in i andra människor
En risk jag tror att jag måste se upp med framöver, är att komma ihåg att alla människor inte är precis som jag. Det är så lätt att ha stora åsikter om saker och ting, utan att tänka på att andra kanske inte alls reagerar som jag själv.
Jaaa, betyg från 6an blir väl bra, tänker jag - för det hade jag nog klarat bra i den årskursen, inga problem. Men hallå där, säger en liten röst i mitt huvud, allt handlar ju inte om dig! Hur blir det med de som inte är så motiverade? Att få ett betyg med bara G eller IG i alla ämnen i sexan kanske bara gör saker värre. Man kanske behöver ett annat system där man ger mer detaljerade utvecklingplaner som uppmuntrar förbättring, som inte gör så tydligt att man är "sämre" än de andra i klassen. Du vet kanske inte alltid bäst Lisa, okej?
Jaha... ja, kanske det... *skämms*
Jaaa, betyg från 6an blir väl bra, tänker jag - för det hade jag nog klarat bra i den årskursen, inga problem. Men hallå där, säger en liten röst i mitt huvud, allt handlar ju inte om dig! Hur blir det med de som inte är så motiverade? Att få ett betyg med bara G eller IG i alla ämnen i sexan kanske bara gör saker värre. Man kanske behöver ett annat system där man ger mer detaljerade utvecklingplaner som uppmuntrar förbättring, som inte gör så tydligt att man är "sämre" än de andra i klassen. Du vet kanske inte alltid bäst Lisa, okej?
Jaha... ja, kanske det... *skämms*
Första sommarjobbet
Idag har jag introduktion / första arbetsdag som städare! Det är en ny yrkesgrupp för mig så jag hoppas att jag kan leva upp till förväntningarna. Anställningspapper är redan påskrivna och jag har fått svar på de flesta formella frågorna i förväg, det känns skönt. Idag ska jag lära mig allt det praktiska - färdigutbildad städare på fem timmar, är det möjligt? Ska göra mitt bästa!
Önska mig lycka till.
Önska mig lycka till.
Lisa Swahn © 2010
www.flickr.com/lisaswahn
Vardagsnära
Citat ur Rapporter från ett skolgolv, sidan 137.
Författare i detta kapitel är arbetslivsforskare Anders Persson.
"Hur kan det komma sig att vi upplever dessa synnerligen vardagsnära lärartexter som så intressanta? Det första som slår mig är att de utgör rapporter från ett skolgolv som liksom har försvunnit i den senaste vågen av debatt om skolan, vilken pågått sedan början av 1990-talet. I en värld av retoriska möjligheter, gillade lägen och politisk apati, är det alltid några som blir osynliggjorda. På skolans område har de som är nära golvet blivit tysta, eller nedtystade, och i stället har scenen intagits av personer så distanserade från skolans vardag att PISA-undersökningarna från OECD blivit deras främsta sanningsvittnen beträffande förhållandena i skolan." ... "för att veta vad som behöver förändras och hur, måste man möta skolan där den faktiskt är idag. Det kan vara en bra början att begrunda vad lärarna skriver i denna bok."
Författare i detta kapitel är arbetslivsforskare Anders Persson.
"Hur kan det komma sig att vi upplever dessa synnerligen vardagsnära lärartexter som så intressanta? Det första som slår mig är att de utgör rapporter från ett skolgolv som liksom har försvunnit i den senaste vågen av debatt om skolan, vilken pågått sedan början av 1990-talet. I en värld av retoriska möjligheter, gillade lägen och politisk apati, är det alltid några som blir osynliggjorda. På skolans område har de som är nära golvet blivit tysta, eller nedtystade, och i stället har scenen intagits av personer så distanserade från skolans vardag att PISA-undersökningarna från OECD blivit deras främsta sanningsvittnen beträffande förhållandena i skolan." ... "för att veta vad som behöver förändras och hur, måste man möta skolan där den faktiskt är idag. Det kan vara en bra början att begrunda vad lärarna skriver i denna bok."
Recept: Korvstroganoff
Jag vet inte varför vissa inte tycker om korvstroganoff, kanske för att det är en sådan typisk "skolmat". Men allt är ju godare när man lagar det själv, och det här är en av mina favoriter. Snabbt och gott!
400 gram sojakorv eller falukorv
400 gram krossade tomater
1 dl vispgrädde eller crème fraiche
2 msk tomatpuré eller ketchup
1 gul lök
salt och peppar
Hacka löken och skär korven i strimlor, stek tillsammans i smör eller olja. Häll på krossade tomater och rör. Häll på grädde och tomatpuré och smaka av med kryddor. Låt det hela koka upp och puttra i 5 minuter. Servera med kokt ris och en liten sallad.
400 gram sojakorv eller falukorv
400 gram krossade tomater
1 dl vispgrädde eller crème fraiche
2 msk tomatpuré eller ketchup
1 gul lök
salt och peppar
Hacka löken och skär korven i strimlor, stek tillsammans i smör eller olja. Häll på krossade tomater och rör. Häll på grädde och tomatpuré och smaka av med kryddor. Låt det hela koka upp och puttra i 5 minuter. Servera med kokt ris och en liten sallad.
Rutin vs omväxling
När jag talat med jämnåriga om att jag kanske ändå skulle bli lärare, har jag mötts av blandad respons. Ofta får jag positivt svar (åh va roligt, ja det skulle du passa jättebra som), men ibland en mindre munter reaktion. Då såg inställningen ut ungefär så här:
"Jaha, oj... lärare? Men... det måste väl ändå vara långtråkigt. Fatta att prata om samma sak igen och igen och igen. När man är klar med tre år är det ju bara att börja om från början, liksom."
Som tur är kan jag nu ganska lätt konstatera (särskilt efter att ha läst Rapporter från ett skolgolv) att den uppfattningen måste vara ett stort missförstånd. Uttråkad är nog det sista jag kommer bli i det här yrket! Alla är ju olika och varje klass, varje elev kommer vara helt unik och ta med nya utmaningar till min arbetsplats.
Man kan ju undra hur unga tror att andra jobb kommer vara? De flesta yrken innehåller väl rutiner och upprepningar, det spelar nog ingen roll om man är sjuksyster, kassörska, journalist eller lärare.
"Jaha, oj... lärare? Men... det måste väl ändå vara långtråkigt. Fatta att prata om samma sak igen och igen och igen. När man är klar med tre år är det ju bara att börja om från början, liksom."
Som tur är kan jag nu ganska lätt konstatera (särskilt efter att ha läst Rapporter från ett skolgolv) att den uppfattningen måste vara ett stort missförstånd. Uttråkad är nog det sista jag kommer bli i det här yrket! Alla är ju olika och varje klass, varje elev kommer vara helt unik och ta med nya utmaningar till min arbetsplats.
Man kan ju undra hur unga tror att andra jobb kommer vara? De flesta yrken innehåller väl rutiner och upprepningar, det spelar nog ingen roll om man är sjuksyster, kassörska, journalist eller lärare.
Teach Like a Champion
Följande är ett utdrag från beskrivningen av en bok, Teach Like a Champion från Amazon.com. Tyckte det var ett par tänkvärda meningar. :)
Det ni, det viktigaste och svåraste jobbet på vår jord! Det är vad jag ger mig in på nu.
Kalla fötter, någon...?
- "Top Five Things Every Teacher Needs to Know (or Do) to Be Successful
1. Simplicity is underrated. A simple idea well-implemented is an incredibly powerful thing.
2. You know your classroom best. Always keep in mind that what’s good is what works in your classroom.
3. Excellent teaching is hard work. Excellent teachers continually strive to learn and to master their craft. No matter how good a teacher is it’s always possible to be better.
4. Every teacher must be a reading teacher. Reading is the skill our students need.
5. Teaching is the most important job in the world. And it’s also the most difficult."
Det ni, det viktigaste och svåraste jobbet på vår jord! Det är vad jag ger mig in på nu.
Kalla fötter, någon...?
Vad tycker partierna?
Skolfronts valprogram på UR.se har samlat massor av bra information om vad olika partier egentligen tycker i viktiga skolfrågor, inför valet 2010. Extra viktigt för mig som är förstagångsväljare och inte har bestämt mig riktigt än...
Så här tycker politikerna om:
- Profilklasser, tidiga betyg, Komvux och åtgärder av sämre resultat
- Betyget, sexgradig skala, omdömen och betygsinflationen
- Friskolor, religiösa friskolor, vinstdrivande friskolor
- Avstängning, flytta mobbare, omdöme i uppförande, ordning och diciplin
På ur.se/skolfront/valet-2010 finns program, reportage och extramaterial, samt forum för debatt i de olika frågorna.
Det finns även en ganska bra valkompass på SvD.se, om man är osäker på vilket block eller parti man håller med mest. Gör testet här.
Så här tycker politikerna om:
- Profilklasser, tidiga betyg, Komvux och åtgärder av sämre resultat
- Betyget, sexgradig skala, omdömen och betygsinflationen
- Friskolor, religiösa friskolor, vinstdrivande friskolor
- Avstängning, flytta mobbare, omdöme i uppförande, ordning och diciplin
På ur.se/skolfront/valet-2010 finns program, reportage och extramaterial, samt forum för debatt i de olika frågorna.
Det finns även en ganska bra valkompass på SvD.se, om man är osäker på vilket block eller parti man håller med mest. Gör testet här.
"Rapporter från ett skolgolv"
Underrubrik: Tio lärare om dilemman och glädjeämnen i skolan.
Författare: I redaktion av Lotte Alsterdal
ISBN: 91-47-70010-6
Ingår i kurs: Allmänt utbildningsområde I,
Förskolans och skolans samhällsuppdrag (7,5 hp)
Att läsa: Hela boken, 144 sidor.
"Vad innebär det att vara lärare? Vilka problem möter lärare och vad funderar de över i sitt arbete? Hur kan lärarpraxis göras till underlag för reflektion?"
Vilken bra bok! Vill man ha svar på min frågeställning som bloggare, så kan man ju börja med att läsa den här boken. Den ligger lite längre fram i kursen än min förra (det här är sista boken på första delkursen), men är betydligt mer lättläst och underhållande som litteratur. Faktiskt känns det inte som att man råpluggar när man läser, utan den slukas lätt.
Största delen av boken består av små texter skrivna av tio olika lärare, där de tar upp olika ämnen från sin vardag i arbetet. Hur får man barnen att vara tysta och lyssna? Hur hanterar man dyslexi och andra särskilda behov? Får man säga "tjena" till eleverna? Det märks att varje text är väl bearbetad, genomtänkt och relevant. Flera av lärarna talar om saker de gärna hade velat lära sig redan på sina egna lärarutbildningar, och det känns skönt att få höra dessa erfarenheter från de som jobbar ute i verkligheten.
Om du är på den här bloggen för att du funderar på om du kanske vill bli lärare, passa på och läs denna bok! Här tar man upp det allra bästa och det allra jobbigaste med yrket. När boken är utläst har du nog en bättre idé om huruvida det här är något du vill, som du tål och som det är värt att kämpa för.
Svar på kommentar från Gurkiss
Kommentar på tänkvärt om dyslexi:
Det där är mycket tänkvärt tycker jag. Jag har själv dyslexi och har fått kämpa och kämpa som en tok genom skolan för att ingen orkade bry sig eller ens lyssna på mig. I gymnasiet blev det KATASTROF då de inte överhuvudtaget hade någon sympati över mitt problem. Där sket sig allt. Jag hängde inte med, de ställde för höga krav, jag fick inga muntliga prov osv.
Först när jag skulle börja plugga igen ämnen på Komvux gjordes en dyslexi utredning.
Det är inte många skolor som hjälper dyslektiker med det de enligt lag ska. De skiter blankt i sina elever med dyslexi. Jag har rätt många sådana historier, där bekanta blivit mycket illa behandlade osv.
Ha de gott.
Kram Gurkiss
----------------------
Hej, så tråkigt att höra hur lite vissa skolor verkar bry sig om särskilda behov. Får man inte hjälp att hantera problemet tidigt är det inte märkligt att systemet rasar när man väl kommer till gymnasiet och måste börja prestera mer, producera mer text och ta in mer information.
Skönt att du till sist fick stöd när du började på Komvux. Jag tror att det är väldigt viktigt att Komvux finns kvar och kan vara en livlina för de som av någon anledning halkade snett i sin skolgång. Först när den "vanliga" skolan är helt felfri (vilket den aldrig kommer bli) kan man säga att det är okej att ta bort det alternativet. I en perfekt värld skulle förstås alla få det stöd som behövs från sin skola, och alla vi som ska bli nya lärare måste hjälpa till att ta skolan i rätt riktning.
Tack för ditt inlägg,
Kram Lisa
Det där är mycket tänkvärt tycker jag. Jag har själv dyslexi och har fått kämpa och kämpa som en tok genom skolan för att ingen orkade bry sig eller ens lyssna på mig. I gymnasiet blev det KATASTROF då de inte överhuvudtaget hade någon sympati över mitt problem. Där sket sig allt. Jag hängde inte med, de ställde för höga krav, jag fick inga muntliga prov osv.
Först när jag skulle börja plugga igen ämnen på Komvux gjordes en dyslexi utredning.
Det är inte många skolor som hjälper dyslektiker med det de enligt lag ska. De skiter blankt i sina elever med dyslexi. Jag har rätt många sådana historier, där bekanta blivit mycket illa behandlade osv.
Ha de gott.
Kram Gurkiss
----------------------
Hej, så tråkigt att höra hur lite vissa skolor verkar bry sig om särskilda behov. Får man inte hjälp att hantera problemet tidigt är det inte märkligt att systemet rasar när man väl kommer till gymnasiet och måste börja prestera mer, producera mer text och ta in mer information.
Skönt att du till sist fick stöd när du började på Komvux. Jag tror att det är väldigt viktigt att Komvux finns kvar och kan vara en livlina för de som av någon anledning halkade snett i sin skolgång. Först när den "vanliga" skolan är helt felfri (vilket den aldrig kommer bli) kan man säga att det är okej att ta bort det alternativet. I en perfekt värld skulle förstås alla få det stöd som behövs från sin skola, och alla vi som ska bli nya lärare måste hjälpa till att ta skolan i rätt riktning.
Tack för ditt inlägg,
Kram Lisa
Att ha en plan
Vissa människor verkar aldrig ha någon aning om vilket håll deras liv är på väg. Häromdagen hörde jag den där låten från 70-talet... Du, efter plugget, det fixar sig alltid. Du, efter plugget, det löser sig nog.
Den inställningen skrämmer mig. Jag måste ha en plan! Spelar ingen roll om planen i slutändan inte efterföljs utan måste skrivas om drastiskt. Det gör inte så mycket. Till exempel... så här såg min plan ut när jag slutade nian:
Den inställningen skrämmer mig. Jag måste ha en plan! Spelar ingen roll om planen i slutändan inte efterföljs utan måste skrivas om drastiskt. Det gör inte så mycket. Till exempel... så här såg min plan ut när jag slutade nian:
- "Jag ska gå tre gymnasieår på International Baccalaureate och få världens bredaste kompetens och komma på vad jag vill göra i livet. Sen ska jag resa utomlands och jobba där och livet kommer vara underbart."
- "Jag ska ta studenten från medieprogrammet och sen ska jag flytta till England. Med min mediekompetens kommer jag in på West Nottinghamshire College för att läsa Interactive Media i två år, och livet kommer vara underbart."
- "Jag ska läsa sju terminer vid Högskolan på Gotland för att bli lärare. Sedan ska vi komma på var vi vill bo, flytta dit och så hittar jag fast jobb som lärare på ett lågstadie. Jag jobbar i några år innan vi kan fundera på att skaffa barn (ett eller kanske två) och lever lyckliga i alla våra dagar, amen."
UR.se: Tänkvärt om dyslexi
Nu har jag skapat en ny kategori på bloggen, pedagogisk taktik. I kurslitteraturen och runt omkring på nätet hittar jag texter jag vill citera som reflekterar om hur man bör vara som lärare för att vara som mest pedagogisk och främja lärandet hos eleverna. I denna kategori vill jag dela med mig av korta citat och egna tankar, eftersom jag tycker de är intressanta inte bara för lärarstudenter utan för alla som reflekterat om studier och undervisning.
Artikeln nedan är hämtad från URs hemsida, från avdelningen för pedagoger klickade jag mig vidare till artiklar om dyslexi. Läs hela artikeln här.
Artikeln nedan är hämtad från URs hemsida, från avdelningen för pedagoger klickade jag mig vidare till artiklar om dyslexi. Läs hela artikeln här.
"Här ger [Josefi Dahlberg] några tips ur sin bok När bitarna föll på plats, om vad man som lärare kan göra för att underlätta för en elev med dyslexi.
- Prata med mig enskilt så att ingen annan hör. Då känns det bättre för mig och jag kan lättare koncentrera mig på vad du ska säga till mig.
- Var snäll och ge mig kopior på dina overhead-blad som du ska använda. Annars går all min energi åt till att anteckna och då hänger jag inte alls med under lektionen.
- Var snäll och lämna studiematerial med text och frågor till mig några dagar innan den aktuella lektionen. Då har jag större möjlighet att vara förberedd. Jag har inte en chans om du på lektionen lämnar studiematerialet och förväntar dig att jag ska läsa igenom, svara på frågor och dessutom vara med och diskutera.
- Var snäll och förbered mig några dagar innan, eller i bästa fall några veckor innan prov och läxor. Då har jag möjlighet att förbereda mig. Jag har ingen möjlighet att visa dig vad jag kan med spontana prov eller läxförhör.
- Jag har lättare för att visa dig vad jag kan med muntliga prov än med skriftliga prov.
- Var snäll och vänd inte ryggen mot klassen när du pratar. Jag lär mig och kommer ihåg bättre när jag ser ditt ansikte.
Ur boken När bitarna föll på plats
2007 Josefi Dahlberg och ICA Bokförlag"
Living Social: Books
Living Social.com är en internationell hemsida där du kan samla dina böcker, filmer eller musik. Själv använder jag bokavdelningen flitigt, men orkar inte gå in varje gång jag ser en film, man ser så många att det blir svårt att hålla koll. Böcker är det däremot trevligt att ha en liten samling av, både för att skriva resensioner till andra och för att själv ha kvar dem som ett kom ihåg om vad man läst.
Har du Facebook går det lätt att logga in med samma lösenord och börja samla. Spara böcker du läst, vill läsa eller läser just nu. Läser man svenska, mer okända böcker går det lätt att lägga in dem i registret genom att ange titel, författare, ISBN och en kort beskrivning.
Gå till bokavdelningen här eller direkt till min samling här.
Studentbloggar från CSN
På CSN-kortet.se har det dykt upp en ny avdelning - studentbloggare!
Äntligen! De här tre bloggarna har i uppdrag att göra precis vad jag försöker göra, berätta om sin vardag som student i bloggform. Det finns inte så många inlägg där än, men jag hoppas verkligen att de kommer igång och får många läsare. Tyvärr verkar det inte finnas någon RSS-feed? Fixa det, CSN!
Tycker även det är super att de har med en tjej som jobbar extra och pluggar på distans. Distans var ett alternativ för mig och inställningen jag fick från människor var att distans är lite flummigt och inte på riktigt, något man gör "så länge". Jag tror inte alls att det måste vara så! Det finns säkert elever som klarar att läsa en hel lärarutbildning på distans på heltid, till exempel. Distansutbildning är på väg in och ger massor av nya möjligheter!
Klicka här för studentbloggarna.
Äntligen! De här tre bloggarna har i uppdrag att göra precis vad jag försöker göra, berätta om sin vardag som student i bloggform. Det finns inte så många inlägg där än, men jag hoppas verkligen att de kommer igång och får många läsare. Tyvärr verkar det inte finnas någon RSS-feed? Fixa det, CSN!
Tycker även det är super att de har med en tjej som jobbar extra och pluggar på distans. Distans var ett alternativ för mig och inställningen jag fick från människor var att distans är lite flummigt och inte på riktigt, något man gör "så länge". Jag tror inte alls att det måste vara så! Det finns säkert elever som klarar att läsa en hel lärarutbildning på distans på heltid, till exempel. Distansutbildning är på väg in och ger massor av nya möjligheter!
Klicka här för studentbloggarna.
Nytt på bloggen: infoflikar
Har testat att lägga in några flikar med information överst på bloggen. Jag tror att alla sidor nu länkar till rätt ställe så att allt ska fungera.
Tänkte att det kan behövas så att inte all introduktionstext måste stå i menyn till vänster och ta upp plats. Vad tycker ni, ser det ok ut? Kanske ändrar utseendet lite grann om jag kommer på något sätt att förbättra dem. Hoppas i alla fall att detta hjälper för att göra bloggen lite lättare att förstå för nyanlända.
Trevlig helg!
Tänkte att det kan behövas så att inte all introduktionstext måste stå i menyn till vänster och ta upp plats. Vad tycker ni, ser det ok ut? Kanske ändrar utseendet lite grann om jag kommer på något sätt att förbättra dem. Hoppas i alla fall att detta hjälper för att göra bloggen lite lättare att förstå för nyanlända.
Trevlig helg!
Svar på kommentar från UR
Hej Lisa,
Du verkar längta efter att börja med dina lärarstudier, så mycket att du redan lånat böcker! Vad kul! Jag jobbar med webb på UR och vill gärna tipsa dig om program, webbplatser och böcker från UR som kanske kan vara intressanta för dig och dina studiekompisar när du börjar. Är det ok för dig? Det ska bli jättespännande att följa din blogg och få inblick i hur det är att växa in i rollen som pedagog, lycka till och hoppas nu att du kommer in!
Vänliga hälsningar,
Gabriella Ekelund
Samordnare UR Interaktiva medier
--------------
Hej Gabriella,
Jag är öppen för alla tips och förslag! Blir så glad när jag får fina uppmuntrande kommentarer. Hoppas verkligen att jag kan erbjuda något som är intressant att läsa, som kan nå ut på ett mer interaktivt och personligt sätt än informationssidor och myndigheter. Tack för din tid och uppmärksamhet. Om jag får intressanta tips och länkar från UR skriver jag gärna om dem på bloggen så att andra kan hitta dem.
/Lisa Swahn
Du verkar längta efter att börja med dina lärarstudier, så mycket att du redan lånat böcker! Vad kul! Jag jobbar med webb på UR och vill gärna tipsa dig om program, webbplatser och böcker från UR som kanske kan vara intressanta för dig och dina studiekompisar när du börjar. Är det ok för dig? Det ska bli jättespännande att följa din blogg och få inblick i hur det är att växa in i rollen som pedagog, lycka till och hoppas nu att du kommer in!
Vänliga hälsningar,
Gabriella Ekelund
Samordnare UR Interaktiva medier
--------------
Hej Gabriella,
Jag är öppen för alla tips och förslag! Blir så glad när jag får fina uppmuntrande kommentarer. Hoppas verkligen att jag kan erbjuda något som är intressant att läsa, som kan nå ut på ett mer interaktivt och personligt sätt än informationssidor och myndigheter. Tack för din tid och uppmärksamhet. Om jag får intressanta tips och länkar från UR skriver jag gärna om dem på bloggen så att andra kan hitta dem.
/Lisa Swahn
"Boken om pedagogerna"
Författare: I redaktion av Anna Forssell
ISBN: 91-47-05230-9
Ingår i kurs: Allmänt utbildningsområde I,
Förskolans och skolans samhällsuppdrag (7,5 hp)
Att läsa:
Ingrid Carlgren: Vad har hänt med läraryrket? (28 sidor)
Ulf P Lundgren: Den politiska styrningen av skolan (32 sidor)
Första boken på litteraturlistan! Känns bra att prova på lite läsning och se hur det känns, utan press så här långt innan kursen börjar. Det kan tyckas överförsiktigt, men jag känner mig alltid bäst när jag överdriver min försiktighet. Det kan ju inte vara helt fel att få lätt för sig första terminen... Började med denna bok eftersom jag inte hade möjlighet att låna den, utan fick ta den tid jag hade och kolla igenom 60 sidor på 90 minuter på biblioteket. (Träna stress-läsning?)
De två texterna diskuterar hur det var att vara lärare förr jämfört med idag, och Ingrid Carlgren talar mycket om att en modern lärare måste vara ständigt flexibel och redo att utvecklas i takt med samhälle och kultur. Man tar upp skillnaden mellan att ha en mycket detaljerad läroplan för hela landet, vilket varit fallet förr, eller istället ha nationella "mål" och utveckla läroplan, betygskriterier etc. på lokal nivå. Ulf Lundgren går i sin text mer detaljerat in på vilka lagändringar som gjorts under åren och hela Sveriges undervisningshistoria, känns det som. Jag skummade mest den sista delen pga tidsbrist och trötthet, men fick i alla fall en överblick av texten.
Så snabbt kan man förbereda sig lite lätt. Det kommer jag vara tacksam för i september. :)
Har lånat fem andra böcker som jag ska läsa när jag har tid över.
Börja läsa kurslitteratur?
Nu är det inte mycket gymnasiestudier kvar innan studenten, så jag funderade på om jag skulle låna lite kurslitteratur från bibblan. Att ha lite koll innan man börjar kursen kan väl inte vara helt fel.
Almedalsbiblioteket är ju det största, så där finns många av böckerna. Det ligger i Visby, och nu när jag inte extrajobbar där längre så är jag inte där så ofta. Sen kom jag ihåg att man kan låna böcker på ett ställe och lämna tillbaka på ett annat (hemma i Slite). Det vore ju perfekt, tyckte jag, tills jag läste undantaget nedan.
Almedalsbiblioteket är ju det största, så där finns många av böckerna. Det ligger i Visby, och nu när jag inte extrajobbar där längre så är jag inte där så ofta. Sen kom jag ihåg att man kan låna böcker på ett ställe och lämna tillbaka på ett annat (hemma i Slite). Det vore ju perfekt, tyckte jag, tills jag läste undantaget nedan.
Typiskt! Vissa böcker på listan verkar gå att låna, men andra har tidsbegränsning på 2 dagar och måste dessutom återlämnas på samma ställe. Jag får väl skumma igenom lite snabbt på bibblan? Haha.
Ska i alla fall försöka hinna in till Almedalen när jag varit på körlektion senare idag.
Personlig rabatt från ICA
Fick min månadstidning från ICA och ser att de infört ett nytt rabattsystem, mycket imponerad. Istället för random rabatter på konstiga produkter (Gevalia är ju onödigt för mig som bara dricker te, till exempel), så får man personlig rabatt på de produkter man köper mycket! Smart!
Vi fick mellan 10 och 25% rabatt på fyra olika produkter som vi köper nästan varje vecka, perfekt. :) Rabatten dras automatiskt i kassan när man drar sitt ICA-kort, alltså inga kuponger att pilla med.
Att skaffa ICA-kort är helt kostnadsfritt så man har inget att förlora. Säg bara till i kassan så får du ett formulär att fylla i, och får sedan ditt personliga kort hemskickat. Köper man över en viss gräns en månad så får man hem tidningen med rabatterbjudanden och annat bra.
Konstiga drömmar
Härom natten hade jag en sån där konstig dröm som känns helt normal när man sover, och sen när man vaknar minns man hur otroligt ologisk den var.
Jag drömde att det var min första dag på ett universitet. Jag var inte i Visby, utan i Stockholm, där jag aldrig planerat att plugga. Istället för en massa nya människor i klassen så var alla mina klasskamrater från grundskolan där, och läraren var vår historialärare från högstadiet. Första dagen gjorde vi ett stort prov och skulle sen välja vilken kurs vi ville gå. Sedan hämtade mina föräldrar mig, det var sent på kvällen, och vi skulle ta tåget hem. Sen vaknade jag och kom ihåg att jag inte har tagit studenten än.
Vad kan detta betyda?
Har visserligen varit lite nervös inför all förändring på senaste tiden, kanske är detta en längtan tillbaka till mindre ansvarsfulla dagar? Märkligt att allt refererar till högstadiet och inte ens till gymnasiet haha, jag fattar ingenting. Förresten har väl inte mina föräldrar hämtat mig sedan jag gick på lågstadiet...?
Jag drömde att det var min första dag på ett universitet. Jag var inte i Visby, utan i Stockholm, där jag aldrig planerat att plugga. Istället för en massa nya människor i klassen så var alla mina klasskamrater från grundskolan där, och läraren var vår historialärare från högstadiet. Första dagen gjorde vi ett stort prov och skulle sen välja vilken kurs vi ville gå. Sedan hämtade mina föräldrar mig, det var sent på kvällen, och vi skulle ta tåget hem. Sen vaknade jag och kom ihåg att jag inte har tagit studenten än.
Vad kan detta betyda?
Har visserligen varit lite nervös inför all förändring på senaste tiden, kanske är detta en längtan tillbaka till mindre ansvarsfulla dagar? Märkligt att allt refererar till högstadiet och inte ens till gymnasiet haha, jag fattar ingenting. Förresten har väl inte mina föräldrar hämtat mig sedan jag gick på lågstadiet...?
Beslut fattat om examina
Nu är det slutgiltigt beslutat att lärarutbildningen ska göras om, med start hösten 2011.
Artikeln nedan är hämtad från Stockholm Universitets hemsida här.
Artikeln nedan är hämtad från Stockholm Universitets hemsida här.
Gigantiska utskick
Jag brukar skicka efter kostnadsfria kataloger och utskick från olika högskolor även om jag bestämt mig för vad jag vill läsa, bara av rent studiesyfte. Häromdagen mottog jag ett stort kuvert som innehöll en utvikbar folder med gigantiska sidor, större än en dagstidning.
Hur är det meningen att man ska kunna sitta på bussen och läsa igenom något sånt? Kan man inte bara göra lite fler sidor för att få plats med allt istället? Jag hade knappt plats att vika ut foldern i mitt kök. Visserligen har jag läst marknadsföring och vet hur reglerna är, man ska försöka sticka ut med sina broshyrer med roliga format och färger, men det här kändes bara onödigt och konstigt.
Jag blev så frustrerad att jag inte ens orkade kolla igenom informationen. Hittar jag något intressant senare så kommer det ett litet inlägg om det.
Hur är det meningen att man ska kunna sitta på bussen och läsa igenom något sånt? Kan man inte bara göra lite fler sidor för att få plats med allt istället? Jag hade knappt plats att vika ut foldern i mitt kök. Visserligen har jag läst marknadsföring och vet hur reglerna är, man ska försöka sticka ut med sina broshyrer med roliga format och färger, men det här kändes bara onödigt och konstigt.
Jag blev så frustrerad att jag inte ens orkade kolla igenom informationen. Hittar jag något intressant senare så kommer det ett litet inlägg om det.
Nytt om lärarlegitimation
Citerar nedan en artikel från Stockholm Universitets hemsida för lärarutbildningar.
"Regeringen har tidigare presenterat att den vill att lärar- och förskollärarlegitimation ska införas från och med den 1 juli 2012. Nu har fler detaljer om reglerna för legitimationen presenterats.
Idag presenterade regeringen promemorian Legitimation för lärare och förskollärare som nu sänds på remiss. För att få en lärarlegitimation ska läraren eller förskolläraren, enligt regeringens förslag, ha examen och därefter ha visat sig lämplig för yrket under en introduktionsperiod på minst ett läsår. Under introduktionsperioden ska en mentor, en legitimerad lärare eller förskollärare, ge råd och stöd till den nyutbildade. Den som är legitimerad blir inte behörig för all undervisning, utan för viss verksamhet eller vissa skolformer, årskurser och ämnen."
... "Avsikten är att en proposition om lärar- och förskollärarlegitimation ska läggas fram av regeringen under hösten."
Funderar lite på vad jag tror om det här och kommer fram till att det låter rätt okej. Det är känns ganska bra att man får extra råd och stöd från en mer erfaren lärare när man själv är nybörjare, så kan man vänja sig vid det stora ansvar som ligger på en som lärare. Förhoppningsvis kan det här leda till bättre lärare som verkligen är lämpliga för yrket och som vet vad de vill innan de blir legitimerade.
Det enda negativa jag kan se är om skolor skulle tveka inför att ta in nyexaminerade på "introduktions- period" och att det därför blir svårt för nya lärare att få jobb. Förhoppningsvis inte.
"Regeringen har tidigare presenterat att den vill att lärar- och förskollärarlegitimation ska införas från och med den 1 juli 2012. Nu har fler detaljer om reglerna för legitimationen presenterats.
Idag presenterade regeringen promemorian Legitimation för lärare och förskollärare som nu sänds på remiss. För att få en lärarlegitimation ska läraren eller förskolläraren, enligt regeringens förslag, ha examen och därefter ha visat sig lämplig för yrket under en introduktionsperiod på minst ett läsår. Under introduktionsperioden ska en mentor, en legitimerad lärare eller förskollärare, ge råd och stöd till den nyutbildade. Den som är legitimerad blir inte behörig för all undervisning, utan för viss verksamhet eller vissa skolformer, årskurser och ämnen."
... "Avsikten är att en proposition om lärar- och förskollärarlegitimation ska läggas fram av regeringen under hösten."
........................
Funderar lite på vad jag tror om det här och kommer fram till att det låter rätt okej. Det är känns ganska bra att man får extra råd och stöd från en mer erfaren lärare när man själv är nybörjare, så kan man vänja sig vid det stora ansvar som ligger på en som lärare. Förhoppningsvis kan det här leda till bättre lärare som verkligen är lämpliga för yrket och som vet vad de vill innan de blir legitimerade.
Det enda negativa jag kan se är om skolor skulle tveka inför att ta in nyexaminerade på "introduktions- period" och att det därför blir svårt för nya lärare att få jobb. Förhoppningsvis inte.
Spara pengar i duschen
Mer tråkiga ekonomi-inlägg! (hurrah)
En del av dina utgifter i budgeten är oundvikligen hygienprodukter. Som tur är har jag inget oändligt intresse för smink och mode (hur sådana människor har råd att äta som fattiga studenter begriper jag inte), men alla måste ju i alla fall tvätta sig och sköta om sig någorlunda.
Som med all konsumtion får man känna efter och avgöra hur mycket som är okej att spara och dra ner på. Personligen köper jag nu alltid det billigaste shampoo som finns, och har istället pengar kvar till dyrare balsam som fungerar bättre för mitt hår, till exempel. Kompromissa med dig själv.
Mitt bästa spartips i duschen: Tvättsvamp! Jag och min sambo skaffade varsin nyligen och det var en bra idé. Man kan stå där och skrubba och löddra och känna sig hur lyxig som helst med bara en liten klick showergel i svampen. Man utnyttjar varje droppe bättre, för samma effekt hade man annars få ta en handfull varav hälften spolats ut i avloppet. En investering på 5-20 kronor kan därför lätt halvera mängden showergel som behöver köpas in.
Många bäckar små, glöm inte det. :)
En del av dina utgifter i budgeten är oundvikligen hygienprodukter. Som tur är har jag inget oändligt intresse för smink och mode (hur sådana människor har råd att äta som fattiga studenter begriper jag inte), men alla måste ju i alla fall tvätta sig och sköta om sig någorlunda.
Som med all konsumtion får man känna efter och avgöra hur mycket som är okej att spara och dra ner på. Personligen köper jag nu alltid det billigaste shampoo som finns, och har istället pengar kvar till dyrare balsam som fungerar bättre för mitt hår, till exempel. Kompromissa med dig själv.
Mitt bästa spartips i duschen: Tvättsvamp! Jag och min sambo skaffade varsin nyligen och det var en bra idé. Man kan stå där och skrubba och löddra och känna sig hur lyxig som helst med bara en liten klick showergel i svampen. Man utnyttjar varje droppe bättre, för samma effekt hade man annars få ta en handfull varav hälften spolats ut i avloppet. En investering på 5-20 kronor kan därför lätt halvera mängden showergel som behöver köpas in.
Många bäckar små, glöm inte det. :)